DEBAT
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
Man skal være varsom med sine ord og billeder, hvis man vil på de sociale medier eller ud i offentligheden. Forestillingsfoto fra 'Fucking fattig', plakat fra 'Kvinde kend din krop', plakat fra 'Lulu' og plakat fra 'Mens vi venter på porno'. Foto og grafik: Teatrene Mærkværk, Mungo Park, Aarhus Teater og Teater Flæs

Ytringspolitiet slår til

24-03-2017
Censur kan antage mange former. Ungdomsteatret Mærkværk kan således ikke promovere sine aktiviteter på Facebook, fordi man på teatrets egen hjemmeside har en forestilling, hvori ordet 'Fucking' indgår. Teatrets pr-medarbejder kalder det dybt problematisk, at de sociale medier bruges stadig mere i pr-øjemed, mens de traditionelle medier - med ytringsfrihed - forlades.
Af: Carsten Jensen
FAKTA

Det er selvfølgelig fint, at de sociale medier forsøger at dæmme op for kriminelle aktiviteter, hatespeech, børneporno m.m.m., men mange af dem går så langt i deres krav til brugernes adfærd, at det må karakteriseres som urimelig censur.

På den anden side er Facebooks regler jo ikke hemmelige eller uoverskuelige - deres annonceregler fortæller ret klart, at alle annoncer bliver gennemgået og at der skrides ind, hvis annonceringspolitikken ikke bliver overholdt og det er altså bl.a., at man ikke må bruge bandeord i annoncerne og at nøgenhed også censureres: https://www.facebook.com/policies/ads#

De mest benyttede tjenester som Facebook, You-Tube, Flickr, Twitter og Instagram m.fl. er amerikanske selskaber, som er underlagt amerikansk lov, og derfor skal brugere over hele kloden følge selskabernes anvisninger for brugen af deres tjeneste.

Brud på anvisningerne medfører bl.a., at posten slettes og i grovere tilfælde og gentagelsestilfælde deaktiveres kontoen eller profilen.

Samtlige tjenester har forbudt visning af nøgenhed, vold og ulovlige handlinger som fx narkomisbrug, og mange har også løsere definerede restriktioner overfor fx rygning blandt mindreårige, druk, våbenbrug mv. Fælles for dem alle er, at det er tjenesten, der suverænt har ret til at vurdere, hvad der anses som ’unsafe’ (Flickr), ’dårlige ting’ (You-Tube) eller mere generelt, hvad der er ’i strid med vores anvendelsesvilkår’ (Facebook).

(Kilde: Arkivformidling) 

Man skal passe på, når man finder på titler til teaterforestillinger - i hvert fald hvis man gerne vil promovere dem på de sociale medier.

Det har teatret Mærkværk lært på den hårde måde: I forbindelse med lanceringen af Mærkværks nye navn (efter en opsplitning af ungdomsteaterdelen fra Alias Teaterproduktion) i foråret 2015, prøvede man at booste teatret på Facebook - hvor der er mulighed for at købe sig til øget aktivitet og synlighed - men fandt ud af, at man ikke kunne købe sig til denne ydelse, der også kan opfattes som en egentlig digital annoncering.

En henvendelse til Facebook Danmark gav det svar, at det ikke kunne lade sig gøre, fordi ordet 'Fucking' optrådte - det er en del af titlen på en af teatrets ungdomsforestillinger, 'Fucking Fattig'. der handler om unges frygt for at være fattig og mangle mærkevarer (se anmeldelse)...

Mærkværk fjernede dog ordet fra Facebook, men kunne stadig ikke booste teatret. En ny henvendelse gav svaret, at man ALDRIG ville kunne booste noget på Facebook, fordi det profane ordvalg optrådte på teatrets EGEN hjemmeside, som Facebook altså også havde observeret.

Det fremgår godt nok også af Facebooks annonceringspolitik (se faktaboks), at bandeord ikke accepteres, men her bliver det forbudte ord måske taget lidt for alvorligt, når det i bund og grund indgår i en forestillingstitel uden kriminelle eller injurierende hensigter.

Teatret Mærkværk KUNNE jo så vælge at fjerne forestillingen fra hjemmesiden (eller måske give den et nyt navn), men så meget knæfald ønsker man ikke, fortæller teatrets pr-ansvarlige, Janne Hovmand Storm.

Kun 'gamle venner'

Det er svært at gøre op, hvad det har kostet teatret i manglende opmærksomhed og dermed forestillingssalg m.v., men som Janne Hovmand Storm siger, så betyder forbuddet mod at købe sig promovering på Facebook, at man ikke kan ramme et større potentielt publikum.

»Vi kan stort set kun 'tale' med dem, vi i forvejen kender - altså vores nuværende 'venner' – der for en stor dels vedkommende er teaterfolk. Det bliver en alt for intern branchekommunikation, der også er godt, men som ikke er det eneste, vi er interesserede i. Vi ville da drømme om at kunne promovere teatret og forestillinger, komme med et godt tilbud, indhente research og naturligvis komme i kontakt med det publikum, der køber vores forestillinger. Det kan vi ikke.«

Det fik man altså at mærke, da man søgte at lave et annoncefremstød (altså boosting) for ‘traditionen TRO’og den nyeste '+1', der netop handler om ensomhed og de sociale medier og som skal med på Aprilfestival 2017 i Sønderborg.

Fortidens synder og 'Fucking fattig' følger med - i hvert fald når det gælder Facebooks ytringspolitik.

Fra avisannoncer til Facebook

Janne Hovmand Stormer ganske harm over affæren, og selvom hun absolut ikke er den store tilhænger af de sociale medier og deres både overfladiske og formynderiske set-up, så er hun klar over, at de sociale medier i et professionelt øjemed ikke er til at komme udenom Det er ganske enkelt her det sker.

Det ved landets teatre og teaterfolk også - og mange bruger netop Facebook særdeles aktivt for at promovere deres forestillinger og aktiviteter.

»I virkeligheden handler det ikke så meget om Mærkværks forestilling, men set i helikopterperspektiv er det problematisk, at man forlader de traditionelle medier MED ytringsfrihed til fordel for de sociale medier, hvis ytringspoliti kan blokere for selv ganske harmløse ting og på den måde give nogle (teatre) bedre muligheder end andre, fordi de ikke lige har overtrådt nogle rigide bestemmelser.«

Og Janne Hovmand Storm, der gennem mange år har virket som et kompetent pr- og kommunikationsmenneske i dansk teater, er disse år også fast tilknyttet Teatergrad og kan således på første række opleve forskellen i ytringsfrihedsgraden mellem de to nævnte teatre.

Grimme ord og nøgne mennesker

Men andre har nu også fået Facebook-politiet på nakken. Da Teater Flæs skulle spille deres forestilling, 'Mens vi venter på porno' på spillestedet MantziusLive i Birkerød, opdagede den pr-ansvarlige if. Frederiksborg Amts Avis, at hun ikke kunne promovere teksten til forestillingen på Facebook.

'Vendinger som rejekællinger, kvindelig sexkøbere og uærlige nutella-spisende perfektionister bliver brugt flittigt, og det var åbenbart for meget for Facebook', udtalte Katrine Jacobi til avisen.

Og billeder går jo slet ikke: Til Mungo Park-forestillingen 'Kvinde kend din krop' havde teatret fået fremstillet en plakat med det ikoniske foto af en nøgen cyklende kvinde, der var bogforsiden i utallige oplag.

'Facebook har forbudt os at vise det ikoniske billede af den cyklende kvinde i forbindelse med vores forestilling Kvinde Kend Din Krop. De skriver til os, at vi ikke må 'promovere salget eller brugen af produkter eller tjenester til voksne, herunder, men ikke begrænset til, legetøj, videoer, udgivelser, live shows eller seksuelt fremmende produkter'', skrev teatret således på deres Facebook-profil.

De kan også i Aarhus

Der findes mange andre eksempler - således har forfatteren Peter Øvig Knudsen flere gange fået lukket sin Facebook-profil pga. et billede af nøgne mennesker i hans bog 'Hippie' - og da han linkede til en side om Facebooks censur, blev han truet med at få lukket sin FB-profil permanent.

Men det skal nu lige med, at censuren og bigotteriet også trives uden for de sociale medier, så lad os lige tage denne sandfærdige Aarhus-historie med:

For Aarhus Teater måtte for snart en halv snes år siden ændre plakaten til den erotiske forestilling 'Lulu', hvor titelpersonens blottede underliv prydede teaterplakaten, som skulle sættes op på gader og stræder i byen.

Men det huede ikke firmaet AFA JCDecaux, som skulle sætte trafikplakater op i kommunens busskure og så måtte teatrets grafiske salgsarbejde ændres til noget mindre anstødeligt.

Men den slags hører til sjældenhederne. Hvad det altså ikke gør på de sociale medier. Så take care out there...

Emne:
Luk
Kommentar til artiklen - Ytringspolitiet slår til
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ARTIKLER
123456789101112131415161718

21-11-2019
 

14-11-2019
 

06-11-2019
 

30-10-2019
 

21-10-2019
 

09-10-2019
 

23-09-2019
 

16-09-2019
 

05-09-2019
 

29-08-2019
 

27-08-2019
 

20-08-2019
 

01-07-2019
 

21-06-2019
 

17-06-2019
 

03-06-2019
 

01-06-2019
 

29-05-2019
 

27-05-2019
 

23-05-2019
 

20-05-2019
 

10-05-2019
 

01-05-2019
 

24-04-2019
 

21-04-2019
 

10-04-2019
 

29-03-2019
 

25-03-2019
 

22-03-2019
 

21-03-2019
 

18-03-2019
 

11-03-2019
 

04-03-2019
 

22-02-2019
 

18-02-2019
 

11-02-2019
 

01-02-2019
 

15-01-2019
 

01-01-2019
 

19-12-2018
 

Flere anmeldelser