DEBAT
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017

Fredericia Teater: Klokkeren fra Notre Dame The Musical

Lars Mølsted som klokkeren Quasimodo i spidsen for det store ensemble i Fredericias musicalperle. Foto: Søren Malmose

Visuel virtuos musical

25-10-2016
Fredericia Teater har skabt en musical som fysisk flot inkluderer publikum og som byder på en overrumplende digital scenografi i en velfungerende helhed af store optrin og flot hovedrollespil.
FAKTA
Fredericia Teater: Klokkeren fra Notre Dame The Musical -

Manuskript: Peter Parnell baseret på Victor Hugos roman og sange fra Disneys film. Komponist: Alan Menken. Tekst: Stephen Schwartz. Kunstnerisk konsulent: Scott Schwartz. Instruktør: Thomas Agerholm. Koreograf: Lynne Kurdziel Formato. Kapelmester og korindstudering: Martin Bergmann Konge. Scenograf: Benjamin la Cour. Scenografassistent: Noemí Costa. Kostumedesign: Anna Juul Holm og Lotte Kriegbaum. Lyddesign: Tim Høyer Kloster Anderasen. Lysdesign: Martin Jensen og Bo Kudsk Kristensen. Instruktørassistent: Bjørg Gamst. Medvirkende: Et 18 personer stort orkester og et ensemble på 37 optrædende heriblandt hovedrollerne Lars Mølsted, Vanessa Rodriguez Ibarra, Mads M. Nielsen, Christian Lund. Aldersgruppe: Frarådes børn under 7 år. Varighed: 2½ time. Set oktober 2016 på Fredericia Teater, hvor den spiller til 14. december 2016. Spiller i København på Det Kgl. Teaters Gamle Scene fra 23. juni 2017.  www.fredericiateater.dk

En imponerende, velfungerende scenografi som forener en moderne videostyret 3D-billedside med et fysisk interiør af rustikke bjælker og gangbroer går hånd i hånd med virtuos sceneoptræden, tjekkede koreografiske ensemble-optrin, velklingende korsang, flot leveret live musik og et stramt og velorkestreret fortælleforløb i Fredericia Teaters opsætning af 'Disney Klokkeren fra Notre Dame The Musical', som titlen er i sin helhed...

Indenfor musical-genren rangerer Fredericia Teaters forestilling i den absolutte topklasse. Fortælleelementerne spiller eminent flot sammen i Thomas Agerholms dygtige iscenesættelse.

Aktuelle temaer

Der er kød på fortællingen. Den bygger på Disneys tegnefilm, men i det glitrende univers træder sporer af Victor Hugos oprindelsesforlæg også frem. Og med det eksponeres det gamle forlægs parallel til nutidens situation med fremmedhad, folk på flugt og foragt for det anderledes og ukendte – i centrum for det står den pukkelryggede klokker Quasimodo og sigøjnerpigen Esmeralda.

Mennesket spændt ud mellem seksuel tiltrækning og en religiøs funderet fornægtelse af kødelig lyst iscenesættes i udtalt grad via Claude Frollo. Tiltrækning, forelskelse, heltegerninger og næstekærlighed tematiseres tillige. Ligesom en såkaldt tryg tilværelse hvor alt lægges i kongens, præstens og Guds hænder stilles overfor et liv på stadig flugt som sigøjnere med fare for at blive dødsdømt for at udøve hekseri og sort magi.

Et fastlåst liv i livsforagtende begrænsninger bag katedralens mure konfronteres med det at slippe dans, lidenskab og visioner løs i åbne rum.

Følelsesmæssigt gribende?

Om den nederste aldersgruppe, børn som er fyldt 7 år, får alle disse aspekter med, tvivler jeg på. Men de vil som andre opleve en kamp mellem noget ondt og noget godt. Mellem forfølgere og forfulgte. Og de vil - som det væsentlige her - opleve det komme til live i et festfyrværkeri af et imposant drejende teatermaskineri.

Om man bliver grebet om hjerteroden er nok meget individuelt. Personligt synes jeg at der – fortællingens kvaliteter til trods – på formsiden er for meget glans og for meget teaterrenhed i spil. For mig forblev fortællingens kerne-problematik: 'Hvem er monster – hvem er menneske?' følelser oplevet udefra.

Etagesus og buldrende bål

Det brillante ved ' Klokkeren fra Notre Dame' i Fredericia er det visuelle. Specifikt det sus det giver når man via den flerdimensionale videoscenografi bliver sendt fra klokketårnet top via mellemetager ned til kirkerummet eller derfra og op.

Det er genialt lavet. Filmisk og fysisk på samme tid. At sæderne ryster under en når scenen står i bål og brand er endnu en virkningsfuld effekt. Ligesom de elegante sceneskift mellem lokaliteter, som også belyses flot. Snart er vi inde i kirkens rum med mosaikker til alle sider. Snart hos Klokkeren øverst oppe. Snart i Paris' gade.

Nok en virkningsfuld ting er det, at salen næsten synes opløst i fiktionens rum. Vi opsuges tendentielt i fiktionen i og med at scenen er bygget ud mod publikum, omslutter os fra begge sider og tillige har publikum på mobile bænke direkte på scenen.

Kompetent Klokker

Et talstærkt ensemble bliver varieret og dygtigt brugt i et fortælleforløb, hvor hovedpersonerne samtidigt får fokus og derved fastholder fortællingens drive fremad.

Lars Mølsted er nærværende som klokkeren og har skøn klang og stor kraft i stemmen. Klokkeren er afgjort opsætningens mest troværdige figur.

Vanessa Rodriguez Ibarra giver Esmaralda sødme og styrke, ligesom der er pondus og nerve i Christian Lunds spil som soldaten.

Heroverfor er Mads M. Nielsens gestaltning som ærkediakonen noget stift over sig, noget som ikke har med rollens karakteristika at gøre.

Af: Kirsten Dahl
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Klokkeren fra Notre Dame The Musical
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

26-02-2018

20-02-2018

15-02-2018

12-02-2018

09-02-2018

07-02-2018

05-02-2018

03-02-2018

29-01-2018

26-01-2018

05-01-2018

11-12-2017

05-12-2017

01-12-2017

28-11-2017

27-11-2017

21-11-2017

18-11-2017

13-11-2017

08-11-2017

06-11-2017

03-11-2017

30-10-2017

25-10-2017

22-10-2017

18-10-2017

17-10-2017

16-10-2017

05-10-2017

03-10-2017

28-09-2017

26-09-2017

24-09-2017

22-09-2017

21-09-2017

19-09-2017

17-09-2017

14-09-2017

12-09-2017

10-09-2017

Flere anmeldelser