Af

31. maj 2021

Urimelige nye regler for ansøgninger om refusion af forestillinger

André Andersen har skrevet dette 'åbne brev' til Projektstøtteudvalget for Scenekunst om nye regler og krav om videooptagelser af nye forestillinger, der søges refusionsgodkendelse på:

Kære Projektstøtteudvalg.

Den 20. maj skrev jeg til jer, men har ikke hørt fra jer.

Jeg tillader mig derfor, i al fredsommelighed, at sætte dette debatindlæg på Teateravisen.dk, da jeg går ud fra at andre små, ustøttede teatre kan have samme udfordringer som jeg med jeres nye regler for refusions-ansøgninger. 

Jeg ved godt, at ti dage måske ikke er meget at give til at svare, men da der hviler et tidspres ift. refusions-ansøgningerne, så har jeg valgt at skrive brevet til jer om til et debatindlæg, da jeg tænker at det kan være godt at høre om, andre sidder med de samme tanker som jeg.

Jeg har selvfølgelig drøftet det med andre små teatre, så her har de mulighed for også at tale med i debatten, da jeg mener det her er ret alvorligt.

Jeg er ikke engang sikker på om alle har blevet bemærket de nye deadlines for datoer og ikke mindst dét. som det hele handler om: At man nu skal indsende en hele video-optagelse af den forestilling man søger refusion på, enten med deadline 15. juni eller 15. september. 

Det er en vanskelig, nærmest umulig, praksis for et lille ustøttet teater at overholde, da dét I beder om er at have en helt ny, færdigproduceret forestilling spilleklar et år før den skal på turné.

 

Tidsplanen for salg af sådan en forestilling er jo som følger:

1) Godkendelse af forestilling (før i tiden skete dette på showcase i januar)

2) Aprilfestival: 

Forestillingen præsenteres for første gang for formidlere der køber forestillingen til den næste sæson, startende 1. juli.

3) Efterår:

Sæsonen starter når skolerne er landet igen efter sommerferien, som regel ultimo august eller primo september.

 

Dvs. at på samme tid som I beder os om at have en helt ny forestilling færdig og video-optaget, starter sæsonen for de forestillinger, der er blevet godkendt året før. 

Normalt plejer jeg at have prøveforestillinger i kalenderen i august/september for at genhuske dén forestilling, der har været lukket ned siden april, og så kører det ellers stramt igennem september, oktober og november.

Først efter efterårsferien er det muligt for alvor at kigge frem mod den næste produktion og klargøre denne til en refusionsgodkendelse – i "gamle dage" i januar.

Den nye plan om en video af en færdig forestilling i september umuliggør faktisk arbejdet med at lave en ny forestilling. Hvornår er det lige vi skal gøre dette? Og hvad er rimeligheden i, at det skal gøres et år tidligere end den skal turnere?

Vi har altid vidst, som ustøttede teatre, at vores forestilling skulle være klar til visning på showcase i januar – i forvejen tidligt, da den først skal vises for et publikum (og formidlere) i april.

At skulle lave forestillingen færdig fire måneder tidligere end dette  – med syv måneder til aprilfestival og et år til turnéen starter – er umuligt. Hvordan skal vi planlægge produktionen? 

Ydermere er det ikke noget der er blevet oplyst, blot slået op på jeres hjemmeside uden at informere hverken os – som teatre – Teatercentrum eller Dansk Teater, så i år er det endnu mere umuligt end det vil være til næste år.

 

Det gør det hele meget svært – og for mit vedkommende kan jeg se, at min planlagte forestilling med tre medvirkende skuespillere ikke kan nå at blive færdig til deadline, da vi skal mødes og starte produktionen i oktober måned, når vi kender hinandens turnéplaner. Planer der netop i 2021 er forsinkede på grund af flytningen af Aprilfestivalen, så vi endnu ikke ved, hvem der køber hvad og til hvornår.

Ydermere er der udgifterne. Jeg har kun to af mine 13 refusionsgodkendte produktioner optaget på video. Hvis jeg skal have mine forestillinger bedømt på en video, så skal det laves ordentligt.

Vi ved jo alle godt, hvordan teater i forvejen tager sig ud digitalt, så at lave en videoproduktion, så det bliver nogenlunde præsentabelt, er igen noget af en udskrivning for et ustøttet teater. Især til en forestilling hvis refusions-skæbne man endnu ikke kender.

Hvis svaret er at videoen blot skal være en iPhone-optagelse, som "bare" er til dokumentation for, at forestillingen faktisk er produceret, så har jeg et alternativt forslag (selvom jeg stadig ikke mener at det er en god løsning med video-optagelse):

 

Forslag:

Godkend forestillingen til refusion ud fra ansøgningen med den betingelse, at der skal indsendes en dokumentation, evt i form af en optagelse af produktionen i iPhone-kvalitet, senest 1. februar.

Det mener jeg vil være rimeligt, det giver os den samme produktionsmulighed, som vi altid har haft. 1. marts vil være endnu bedre. Alternativt kunne det også være en lydoptagelse, samt stills-foto, da det – i nogen tilfælde – kan være en bedre oplevelse af forestillingen, og dokumentationen vel er det samme, hvis lydoptagelsen er optaget foran et publikum.

 

Under alle omstændigheder håber jeg at I vil finde en alternativ procedure i forhold til at få dokumentation for at ansøgningen gælder en forestilling der er færdigproduceret, senest i ultimo januar/primo februar måned, som det altid har været, eller senere hvis I vil imødekomme dette ønske. Og under alle omstændigheder udsætte ønsket om video-dokumentation til 2022, vi har haft rigeligt med udfordringer i det forgangne år, og denne pludselige ændring forhindrer som sagt muligheden for at nå at lave nye produktioner.

 

Der bliver lavet masser af gode forestillinger af ustøttede teatre, så derfor håber jeg, at I vil kigge på proceduren endnu engang og indse, at dette er at bede om det umulige.

 

Jeg står selvfølgelig til rådighed, hvis I ønsker uddybning.

André Andersen, Teater André Andersen SOLO

Flere debatindlæg

Seneste debatindlæg

Seneste debatindlæg