DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022

Kommentar til Uppercut-forestilling

27-04-2015

Nicholas Durin kommenterer teateravisen.dk's anmeldelse af Uppercut Danseteaters forestilling '360° – den sorteste hvide løgn':  

Jeg er desværre ikke enig i at ’Uppercuts’ fortolkning og skuespil i forestillingen ’360’ er så overbevisende og stærkt som nogle anmeldere beskriver. Selv fandt jeg stykket trods en stærk kropslig intelligens og energiske udtryk lidt kedeligt og intetsigende. At en hvid løgn kan blive til en sort ukontrolleret løgn, som man har svært ved at komme ud af, er efter min mening ikke raketvidenskab. Det er såre banalt og noget som er en del af det at være menneske i den sociale interaktion. Det er et menneskeligt urinstinkt at kunne lyve for at overleve, selvom løgnen i sig selv er både sårende og forkert. Det at kunne lyve er en naturlig menneskelig forsvarsmekanisme som vi har behersket i årtusinder.

Teaterstykket og konteksten fandt jeg ikke overbevisende nok til at skabe et mindset til at holde publikum fængslet i hele stykkets spilletid. Moralen var afsløret efter 5-10 minutters spil, og så var der ikke meget mere at komme efter. Der er selvfølgelig flotte akrobatiske fortolkninger af løgnens spind og indvirkninger, men man kommer aldrig rigtig videre i teksten. Det er meget det samme udtryk hele tiden, trods forskellige billedlige konstellationer.

Skuespillerne er nogle smukke, stærke, men også meget ens arketyper, der udstråler ungdom, vitalitet og styrke. Men der savnes måske noget mere kant og forskellighed i udtrykket, netop fordi de alle ligner hinanden så utrolig meget. Det er derfor svært for publikum at spejle sig selv og føle sig som en del af skuespillet.

Skuespillerne er meget indlevende i deres egne roller på en lidt selvfed og distancerende måde, og personligt synes jeg det er svært at fornemme mennesket bag. Det er klart at de følelser skuespillerne søger at skabe, aldrig rigtig kommer ud over scenekanten for at berøre publikums indre sind, følelser og selvforståelse. Det er for abstrakt og måske lidt for klicheagtigt til at blive umiddelbart for almenheden.

Indledningsvis blev publikum via sceneudtryk, lys og indledningsreplik ’hyped’ op til at de ville få en ordentlig en på opleveren. Men på trods af det smukke akrobatiske og energiske udtryk, bliver man som publikum desværre ikke blæst helt tilbage i sædet og grebet om hjertet. Måske fordi at publikum ikke bliver sat ordentligt ind i konteksten og rammerne fra starten af. Det virkede i hvert tilfælde slet ikke entydigt for mig hvad vi skulle se og opleve. Hvis rammerne er uklare og diffuse, kan man som publikum meget let komme til at misforstå og misfortolke hele plottet.

Det var en meget abstrakt, upræcist og uklar ramme publikum blev sat i med speakerens ’voice’. Og jeg tror man tabte mange publikummer fra start af – jeg oplevede endog flere tilskuere, der gik under forestillingen. Og ja – jeg er urolig for at man ikke rammer, eller formår at fastholde det helt unge publikum i budskabet om løgnens sande væsen.

Jeg havde forventet mig et langt stærkere arktisk udtryk i iscenesættelsen og nogle stærkere koblinger til de grønlandske sagn, kulturen og landskabsbillederne. Symbolikken var ikke klar og det virkede lidt påtaget. Som publikum kan man ikke forstå koblingen mellem Grønland og historien om løgnen. Den grønlandske inspiration kom nærmest kun til udtryk i ’dansen og det dyriske’.

’360’ er en forestilling der deler vandene, enten er man meget begejstret og overvældet, eller også er man ikke. Forestillingen er lidt som eventyret om ’Kejserens nye klæder’ – nogle er forblændet af de smukke skuespillere, dansen, musikken og stemningen, mens andre ser konteksten, undertonerne og det ubevidste. 

Jeg oplevede langt hen ad vejen en helt anden historie og plot end tiltænkt. Det var som om at skuespillet fortalte to eller flere historier. Det kommer an på hvilket lag man anskuer.

Måske er det netop det at instruktøren vil fremkalde i os, fordi vi som mennesker er forskellige?

Jeg beklager den lidt kritiske undertone i min indlæg. ’Uppercut’ er kendetegnet som et nytænkende og meget dygtigt teater, der begejstrer mange. Men netop i stykket ’360’ havde jeg forventet mig noget mere og grænseoverskridende.

Jeg fik med ’360’ ikke det ’uppercut’, der slog stolen væk under mig. Det på trods af en stilsikker kropsbevidst performance, nogle gode breakdance-bevægelser og et intelligent udgangspunkt.

Nicholas Durin er uddannet arkitekt - og ivrig teatergænger gennem 40 år

FLERE DEBATINDLÆG
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser