DEBAT
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017

Det Kgl. Teater: Røde Orm

Røde Orm (Andreas Jebro) i tvekamp med krigeren Sigtrygg (Søren Poppel). Vinderen får et sværd, og taberen dør. Foto: David Bering & Morten Fauerby (Montgomery)

Udramatisk vikingekrigsteater

28-05-2017
Det Kgl. Teaters ’Røde Orm’ på Moesgaard Museum er en lunken omgang, hvor spænding afløses af wow-effekter.
FAKTA
Det Kgl. Teater: Røde Orm -

Manuskript: Henrik Szklany - efter romaner af Frans G. Bengtsson. Iscenesættelse: Frede Gulbrandsen. Medvirkende: Andreas Jebro, Joen Højerslev, Martin Hestbæk, Allan Helge Jensen, Michael Brostrup, Jens Andersen, Stig Reggelsen Skjold, Rasmus Botoft, Lars Lohmann, Lise Koefoed, Lars Simonsen, Steffen Eriksen, Søren Poppel, Thomas Jacob Clausen, Christine Gjerulff m.fl. Scenografi: Eilev Skinnarmo. Kostumedesign: Maria Gyllenhoff. Lysdesign: Thorsten Dahn. Lyddesign: Claus Pedersen og Søren Knud. Musik: Hedningarna. Aldersgruppe: Familieforestilling. Varighed: 2 timer og 30 minutter. Forestillingen er produceret af Det Kgl. Teater og spiller på Moesgaard Museum til 1. juli 2017. Set til premieren 24. maj 2017. www.kglteater.dk

Selvom sommeren så småt er ved at indtræffe i Aarhus, så er der koldt på tribunerne, der er stillet an for foden af Moesgaard Museum - nu med det New York-klingende navn MOMU.

Og tribuner er, hvad det er. Tusindvis af publikummer sidder skulder om skulder med tæpper og termokrus, mens de missende med øjnene prøver at opfatte, hvem der er hvem dernede på scenen langt borte.

Og endnu længere borte, på toppen af museet, træder en engelsk hær an med skjolde, faner og fakler. De er på vej til den store kamp imod vores helt, vikingehøvdingen Røde Orm, og hans mænd.

Heldigvis er denne kampscene i slutningen af forestillingen, hvor omkring 30 mand kriges imod hinanden, tilnærmelsesvist dramatisk. Ellers er det en lunken omgang, som Det Kgl. Teater præsenterer i Aarhus med kulturår-satsningen ’Røde Orm’.

Stærke kræfter bag ’Røde Orm’

Der er ellers gode intentioner og et fornuftigt forlæg at arbejde med. Forestillingen er tilvirket på basis af svenske Frans G. Bengtssons bøger om den rødhårde bondesøn og vikingehelt Orm fra Skåne.

Teaterversionen er skrevet af Henrik Szklany, der blev uddannet fra Dramatikeruddannelsen i Aarhus i 2013. Han lykkes med at forene folkelig komedie og sagafortælling, og dramatiseringen er kløgtig, moderne og særdeles morsom i replikkerne. Manuskriptet bærer forestillingen flot.

Frede Gulbrandsen har iscenesat ’Røde Orm’ med en velfungerende disponering af det store scenegulv, loftet over scenen og omgivelserne omkring scenen. Sikke et overblik at have med sig ind i sådan en opsætning.

Skuespillerne er sat på hårdt arbejde. Skuespillet er stort og dilettantisk, hvilket egner sig udmærket til formatet og publikummets forventninger, når de nu sidder og skutter sig under åben himmel. Men vi får af samme grund kun lov at se karikeringer af skuespilkunsten.

Og derved går både spænding og drama fløjten. Tænk sig; helten kan få et spyd i brystet under en tvekamp, og publikums puls stiger end ikke med ét slag, da det sker. Det er simpelthen for fjernt for os.

Friluftsteater på den kgl. måde

Det ærgerlige er, at det er præmissen for forestillingen, den er gal med. Der er intet udygtigt håndværk at spore i ’Røde Orm’. Ikke mindst gør Andreas Jebro som Røde Orm og Rasmus Botoft som munken Willibald særligt gode indtryk.

Men alligevel bliver resultatet en forestilling, som diverse lokale sommerspil og amatørfriluftsteatre kunne have matchet, hvis de havde fået en kapitalindsprøjtning i millionklassen.

Vi ser ikke Det Kgl. Teaters og de medvirkendes særlige teaterevner. Vi ser platte gags, vi ser mine-rygcrawl i bølgerne, og vi ser krager danse koreografier på taget. Vi ser teknisk og scenografisk storhed. Det er spil for galleriet, der imponerer mere end forfører.

Ikke desto mindre er det en teateroplevelse af de mere unikke. At se vikingeskibet komme valsende på små fødder ned ad museets tag, at se kongedatteren Ylva på hesteryg foran publikum, og at se den enorme scenografi i sin mekanik og æstetik; det glemmer vi sent.

Det er ikke umuligt, men det er givetvis umådeligt vanskeligt at udnytte scenekunstens intime og levende egenskaber, når det skal ske på en græsplæne over for 3500 mennesker på samme tid. Her lykkedes det ikke.

Af: Morten Hede
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Røde Orm
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

24-09-2017

22-09-2017

21-09-2017

19-09-2017

17-09-2017

14-09-2017

12-09-2017

10-09-2017

06-09-2017

04-09-2017

01-09-2017

30-08-2017

28-08-2017

25-08-2017

23-08-2017

21-08-2017

18-08-2017

16-08-2017

14-08-2017

11-08-2017

09-08-2017

07-08-2017

04-08-2017

30-07-2017

21-07-2017

09-07-2017

30-06-2017

28-06-2017

26-06-2017

23-06-2017

21-06-2017

19-06-2017

16-06-2017

14-06-2017

12-06-2017

09-06-2017

07-06-2017

05-06-2017

03-06-2017

01-06-2017

Flere anmeldelser