28. januar 2021

Udklækning af fremtidens publikumsudviklere

Onsdag 27. januar afsluttede 30 aktører fra scenekunstbranchen Applaus-webinaret 'Publikumsudvikling og segmentering' og kan nu kalde sig for 'publikumsudviklere'. Eller endog 'fremtidens publikumsudviklere', som det fremhæves i en pressemeddelelse fra Applaus, der har stået for kurset, hvor deltagerne siden september hver anden onsdag har siddet klar til Zoom-dirigeret indlæring med underviser Søren Friis Møller, der med titler som ph.d. i ledelse på kulturområdet, ekstern lektor på CBS og konsulent i culturaldemocracy er et stort navn inden for kulturelle ledelsesuddannelser.

De ti livessessions a to timer (til en samlet pris på 3.000 kr.) har på programmet haft forskellige typer af segmenteringsformer, kommunikationsstrategier, processdesign og forretningsudvikling blandt emnerne.

'På kurset har deltagerne fået redskaber til at kunne analysere et publikumspotentiale med henblik på selv at kunne designe et projekt med publikumsudvikling i fokus. Kursusdeltagerne har således arbejdet med deres egne publikumsudviklingsprojekter gennem hele forløbet: Fra et publikumsudviklingsprojekts spæde start med en analytisk tilgang til nuværende publikum – til tilrettelæggelse, implementering og afsluttende evaluering af projektet', lyder det i en artikel/pressemeddelelse om den arbejdsform, de 30 deltagere har fulgt.

Og som det lyder fra kursusdeltager Kenneth Gall, der er adm. leder og producent i Teater Hund, lille storbyteater i København, så har det givet mulighed for at 'pendulere mellem praksis og refleksion:

'Man har fået virkelig meget stof til 1. salen, men tilrettelagt sådan, at man aktiverer det i konkrete opgaver i sin egen praksis'.

Det følges op af Mads Würtz Gammelmark, der er kommunikationsansvarlig på Team Teatret, egnsteater i Herning og som især har glædet sig over samarbejdet, der 'har fået skabt et forum, hvor vi kan gøre hinanden bedre', og hvor man har kunnet udveksle erfaringer og refleksioner med andre, der arbejder med publikumsudvikling. 

Og i deltagergruppen har der da også været teaterledere og kommunikationsmedarbejdere fra en række andre børneteaterproducenter.

Selve begrebet 'publikumsudvikling', der har sin oprindelse i England, er der ikke udelt begejstring for. 'Et af de grimmeste og mest misforståede ord i dansk scenekunst', har det i anden anledning lydt fra Peter Westphael, leder af Randers Teater, der synes, at ordet afspejler en masseorientering frem for fokus på det enkelte individ, ligesom Gitta Malling, leder af Limfjordsteatret, har udtalt, at det mere 'handler om en gensidig forståelse, hvor man skal lytte og udvikle' – og generelt møder man i branchen en vis forståelse for, at det nok mere end publikums handler om TEATRENES udvikling.

Men begrebet hænger fast. Og Applaus, der er finansieret af Kulturministeriet og forankret hos Udviklingsplatformen for Scenekunst, har da også som formål at 'gøre publikumsudvikling til en integreret del af den danske scenekunsts arbejde, målsætning og strategi'.

Læs mere på https://www.applaus.nu

(Billedet: Applaus har fokus på publikumsudvikling i form af kurser, seminarer, rapporter m.v. Foto: Applaus)

(caj)

Seneste nyheder & navne

Seneste nyheder & navne

KLAP(pet) og klart
Forestillingsprogrammet til den offentlige weekenddel af KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg, der afvikles fra 14.-21. april, ligger nu klar på festivalens hjemmeside
KLAP(pet) og klart
Forestillingsprogrammet til den offentlige weekenddel af KLAP – teaterfestival for små og store i Esbjerg, der afvikles fra 14.-21. april, ligger nu klar på festivalens hjemmeside