Af: Søren K. Kløft

6. juni 2017

Tørke og teateroverflod i Kapstaden

En katastrofalt tørkeramt Kapstad dannede i dagene 16.-27. maj ramme omkring afviklingen af den 19. ASSITEJ Verdenskongres og en international festival for teater for børn og unge i Sydafrika. En dansk delegation på over 40 personer havde fundet vej til det afrikanske kontinents allersydligste spids. Her fandt de både inspiration, store og små teateroplevelser og et velsmurt kongres- og festivalapparat, som bragte mennesker, kunst, teatertanker og fagsnak sammen på en yderst frugtbar måde under overskriften 'Cradle of Creativity'.

'Hov, jeg er vist en havareret flymotor! Hvad kan DU gøre for mig?'

Sådan lyder det fra Faith Busika, som ligger på gulvet i en sær positur, mens jeg står bøjet over hende med udstrakte arme og prøver at ligne et rutefly ude af kurs.

En akavet, men ganske sjov situation. Vi leger. Vi er til workshop i Cape Town. Klokken er tre om eftermiddagen, og udenfor stråler en klar efterårssol over Township Guga S'Thebe ca. 7 km fra centrum. Jeg er til den 19. ASSITEJ World Congress, og dette er bare ét af mange aktivitetstilbud i de 16 dage, arrangementet kører.

Vores workshopleder bryder ind i legen:

'Skift stilling! Hvad siger I nu til hinanden? Hvad sker der i relationen?'

Rundt om os pustes og rumsteres der. Der er fem andre par på gulvet. Vi er ved at dø af grin. For hvad snakker man med en flymotor om? Men det er også ganske interessant at lege sig frem gennem dagen på denne måde, og det synes de øvrige workshop-deltagere også.

Mød en ny ven – lige i øjenhøjde og uden filter

Vi er samlet i to fulde timer i townshippens gamle posthus, hvor vi har lært hinanden at kende udelukkende gennem leg. Ingen af os har præsenteret sig ved navn, alder, nationalitet, stilling og/eller baggrund. Vi har mødt hinanden på gulvet, som mennesker og som helt ubeskrevne blade i en bog.

Jeg har kendt Faith i en time, men vi er allerede helt trygge i hinandens selskab. Men jeg ved stadig ikke, hvad hun øvrigt laver, eller hvor hun kommer fra. Og således er workshoppens mål næsten allerede nået.

For hele denne dag i en forstad til The Cape er dedikeret til emnet 'Theatre for Healing', og vores workshopleder, psykolog Hector Aristizábal fra Colombia, har næsten 30 års erfaring med at bruge teatrets virkemidler til at (gen-)opbygge menneskelige relationer og (nye) venskaber på kort tid.

Han har tidligere arbejdet med at bringe dødsfjender i den colombianske borgerkrig sammen, og de senere år har han beskæftiget sig med hårdkogte kriminelle i Los Angeles' fængsler. Hans mission er enkel nok: forsoning. Og hans værktøjskasse består af dramapædagogiske virkemidler. Og så afsted – ud på gulvet. Mød dine medmennesker, som de personer, de i virkeligheden er. Uden sociale eller nationale etiketter. Uden andet end et åbent sind og lyst til at lære sine medmennesker at kende.

Hvis man er klar til dét, så klarer teatrets virkemidler resten. Næsten.

Kunst – og noget af Afrika

Senere på dagen, da workshoppen er færdig, og vi alle står i det lokale kulturhus og spiser lune pandekager med puddersukker på, finder jeg ud af, at mine workshop-kolleger kommer fra bl.a. USA, Nigeria, Israel, Nordirland og Sydafrika. Men dét er jo bare håbløse nationale etiketter – først og fremmest er vi mennesker. Nu har jeg fået en hel bunke nye venner, som jeg kan drikke lokal friskpresset guava-juice med, mens solen hurtigt synker mod horisonten, og Kapstadens begsorte nat falder på.

Og jo, Faith viser sig så at være underviser og dramapædagog på University of the Witwatersrand i Johannesburg og tilmed en del af Drama for Life-projektet, som står for at organisere hele den temadag, som jeg deltager i. Såmænd.

Vi har været 'på gulvet' hele eftermiddagen, og nu skal vi se teater i en teatersal opbygget af gamle containere og med et bliktag, der stadig knitrer lidt, mens eftermiddagsvarmen slipper sit tag i bygningen.

Senere på aftenen kører vores bus ind mod centrum igen. Vi er helt fyldt op af indtryk, lidt klogere på hvad teater kan og mange gode venner rigere. Vi har mødt kunst, og vi har mødt noget af Afrika – det har været en stor dag…

Tættere på det ægte menneske…

Den efterfølgende weekend – efter en lang uge med såvel teater som lange mødedage på selve kongressen – sætter jeg mig til rette for at se en af den sidste forestillinger i festivalens officielle program. Jeg har ikke høje forventninger, men så snart lyset går ned, og musikken starter, ved jeg at der er noget helt særligt på færde her.

For dette er ikke helt almindeligt teater. På scenen står nemlig performere med forskellige former for fysiske funktionsnedsættelser. En kvinde i en specialkørestol kommer til syne. Hun ligner ved første øjekast… en krøbling. Men performer Christelle Dreyer kan danse – og hun han udtrykke sig med sin krop på måder, som vi andre med almindelig førlighed kun kan længes efter at kunne.

Og Christelle gør det med humor! Publikum sidder som naglet til stolene. Flere dansere kommer nu på scenen, akkompagneret af et gudsbenådet énmandsorkester – og Christelle danser med dem, og hun indgår i den fire-mands dansetrup uden problemer.

Man kniber sig i armen, når man ser sådan noget på en scene – for pludselig går det op for mig, at i kontrasten mellem det såkaldte 'unormale' og 'normale' får jeg bedre øje på mennesket. Det her er så vellykket kunst.

Forestillingen er produceret af The Chaeli Campaign, som bl.a. har specialeret sig i at lave professionel scenekunst med kunstnere med funktionsnedsættelser. 'No Fun ction alL anguage', som forestillingen hedder, afsøger på mange måder, hvordan vi skaber mening i det, vi ikke kan udtrykke med ord.

Dansen kan dét her – den kan udfylde tomrummet mellem det usagte og sagte, mellem det udtrykte og fortiede. Så flot – og vi kan næsten ikke holde op med at klappe til sidst. For hér så vi så meget mere af det hele menneske, når vi spejlede os i et funktionsnedsat individ. Meget tankevækkende og en stor kunstnerisk bedrift.

Cradle of Humanity & Creativity

Der blev præsenteret over 60 forestillinger fra i alt 34 forskellige lande (heriblandt bl.a. Danmark) på den internationale festival i Cape Town. Hertil kom i dusinvis af workshops og andre teaterfaglige arrangementer, som alle interesserede havde mulighed for at deltage i rundt omkring i hele byen – også helt ude i de mest fjerntliggende townships. Det var umuligt at nå det hele, men man kunne kun glædes over det enorme arbejde, som ASSITEJ South Africa havde lagt i arrangement, som var blevet til over fire intense planlægningsår.

Som almindelig deltager følte man sig i sandhed i en regulær smeltedigel – på et stolt kontinent, hvor der er almindelig enighed om, at det moderne menneskes vugge stod. Og derfor var det også nærliggende for arrangørerne at lade alt foregå under den fælles og meget dækkende overskrift Cradle of Creativity – med en flot respektfuld hilsen til den antropologiens Cradle of Humanity. Så har vi det hele med, og så kan vi se fremad sammen. Et budskab, som gennemsyrede alle aktiviteter på kongressen og på festivalen. Det var flot tænkt og fantastisk at være en del af i de 16 dage, hele arrangementet varede.

Dansker valgt til generalsekretær

Hertil kom selvfølgelig den mere formelle del af festen, som udgjordes af en tredages kongres, hvor 168 delegerede i ASSITEJ International enedes om en hel del og diskuterede en hel del mere.

Af størst interesse for et dansk publikum er uden tvivl, at ASSITEJ Danmarks forretningsfører Louis Valente valgtes til generalsekretær for ASSITEJ International for de næste tre år.

Dette betyder, at også organisationens hovedkontor flytter til København de næste tre år sammen med en hel del nye arbejdsopgaver.

Den næste ASSITEJ-verdenskongres (den 20. i rækken) med tilhørende international festival finder sted i Tokyo i 2020.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere