Af: Morten Hede

4. maj 2019

Terapeutisk performance om de mørke følelser

Den interaktive performanceforestilling ’På mørkets bund’ af Cantabile 2 lader sit publikum udforske de mørkeste sider af vores følelsesliv. Børn græder, og man kan blive i tvivl, om de to medvirkende er rustede til at gribe dem, der kunne blive for påvirkede af forestillingens emotionelle dybde.

Tør du at gå ind i mørket? Helt derind, hvor de grimme tanker og de svære følelser får frit løb. Det var der én, der ikke turde denne formiddag på Aprilfestival 2019, hvor Cantabile 2 har stillet op til forestillingen ’På mørkets bund’.

I det tætte mørke høres en tiltagende snøften og hulken i begyndelsen af forestillingen. Det er en skoleelev, som efter nogle minutter heldigvis bliver ledsaget ud af sin lærer.

Det er altså værd at bemærke, at forestillingen 'På mørkets bund' faktisk foregår delvist i totalt mørke og delvist i meget lav belysning. Det bør man nok forberede publikum på, for de to medvirkende, Siri Facchini Haff og Karolina Pietrzykowska, forholder sig ikke til den enkelte publikummers mørkeangst.

Er der en terapeut til stede?

Faktisk forholder de sig slet ikke til de følelsesmæssige reaktioner, som denne forestilling kan medføre hos sit publikum.

Der bliver skabt et rum, hvor nogle af de ’tunge ting’ kommer frem i lyset. Efterhånden høres den ene elev efter den anden snøfte et sted i mørket. Og denne gang er det ikke det fysiske mørke, der gør dem kede af det, men simpelthen at sidde og grave i følelser, der kan virke store og uforståelige.

En sten bliver sendt rundt iblandt publikum, og når vi får den i hånden, kan vi fortælle ud i mørket, hvornår vi har følt os udenfor, usikre og utilstrækkelige. Værsgo’ at bryde sammen.

Heldigvis er læreren som sagt årvågen nok til at føre sin mørkerædde elev ud, og tilsyneladende er der heller ikke nogen uhåndterbare følelsesudbrud iblandt børnene. Men hvis det en dag skulle opstå, er der intet, der tyder på, at de medvirkende ville være klar til at gribe nogen som helst.

Gør mørket lidt lysere

Sådan tænkte denne anmelder i den første halvdel af forestillingen. Men efterhånden som forestillingen nærmer sig slutningen, kan vi mærke, at det måske ikke er de to medvirkende, men i stedet selve forestillingen, der skal gribe sit publikum.

Som vi sidder dér og virkelig lader os opsluge af mørket, kan alting føles så tungt. Men forestillingen har et ceremonielt udtryk, der ved hjælp af stammedans, rituelt ansigtsmaling, bøn og en kasse med sten, løfter forestillingen op til et nærmest terapeutisk arbejdsrum.

Hvis vi nu antager, at en børnepsykolog har sagt god for forestillingens metode, så viser det sig faktisk at være en temmelig genial forestilling. For ’På mørkets bund’ lykkes med at gøre de uhåndgribelige følelser nemmere at forstå, og den lykkes med til sidst at gøre mørket lidt lysere.

Derudover virker forestillingen ganske udmærket som en interaktiv performance. Den er veliscenesat af Sandra Yi Sencindiver, og de medvirkende har en behagelig tilstedeværelse i det mørke rum. Vi skal ikke være bange for vores følelser, og det er måske pointen med Cantabile 2’s forestilling.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.
Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.