
Teatret skal være mere mangfoldigt

Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) melder nu ud, at man vil fokusere mere på 'genrediversitet' i sit arbejde - underforstået at det vil kunne ses i de kommende tildelinger af støtte, hvor PUS p.t. uddeler over 110 mio. kr. om året til scenekunst for børn, unge og voksne i Danmark og til dansk scenekunst i udlandet.
Udvalget mener, at der vil komme flere mennesker i teatret, hvis de får mulighed for at se flere forskellige udtryk og genrer - og her tænker PUS på dans, performance og nycirkus.
Ingen af disse genrer virker vel egentlig - sammen med andre kunstneriske tiltag som installationer, interaktivt teater m.v. - som specielt fraværende eller fremmed for fx iagttagere af børne- og ungdomsteatret, men PUS vil via sin støttepolitik arbejde for, at 'der kommer flere forskellige udtryk ind på flere scener i hele landet. Dette kunne være interessant for landsdelsscenerne, Det Københavnske Teatersamarbejde, egnsteatrene og de små storbyteatre rundt omkring i landet, som ville få mere diversitet i repertoiret', som det udtrykkes i en pressemeddelelse.
'Den levende scenekunst spejler samfundet og giver os lejlighed til refleksion, og når den er rigtig god, flytter den meninger, holdninger og syn på verden hos sit publikum. Vaner og værdier hos borgerne i vores samfund ændrer sig lynhurtigt i denne mere og mere digitaliserede verden, og scenekunsten må også følge med i disse ændringer. Her har scenekunsten en særlig rolle, fordi scenekunsten er noget, der sker analogt her og nu', lyder det sammesteds fra Lars Seeberg, formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst.
Udover genrediversitet vil PUS arbejde med tre andre fokuspunkter i sin embedsperiode: Det internationale område; En ny åben scene i København, der skal kunne præsentere forestillinger fra hele landet; og Kvalitet fremfor kvantitet.
Sidstnævnte skal bl.a. ske ved øget støtte til genopsætninger af gode forestillinger, arbejdsro (større og flerårig støtte, må man formode) til enkelte grupper osv.
Man kan læse mere om de fire fokuspunkter på kunst.dk eller via dette link
Projektstøtteudvalget for Scenekunst består af Lars Seeberg (formand), Marianne Klint (næstformand), Tina Tarpgaard, Andreas Garfield og Leiv Arne Kjøllmoen og sidder i perioden 2018 til 2021.
(Billedet: DON GNU er kendt for fysisk dans og teater og er et eksempel på den kunstneriske diversitet, som Projektstøtteudvalget ønsker at støtte i sit arbejde. Foto: Christoffer Brekne)
(caj)
FLERE NOTER | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Riddersalen skal have ny teaterchef

Nominerede fundet til Brancheprisen Årets Teater

En helt ny festival – i Vordingborg

Rammerne på plads for Kulturens Analyseinstitut

'Den frie scenekunst på Teaterseminar'

Forestilling og bog fra Sanseværk

PASSAGE laver mini-festival 21.-22. maj 2022

En million til DYNAMO

Talentpris til Linn Fletcher

Hvidovre Teaterfestival 7.-15 maj 2022

Arbejdslegater og nye formater

H.C. Andersen Prisen til Svanen

Nominerede til Årets Reumert 2022

Nycirkus i trætoppene

Så nærmer vi os Årets Reumert 2022

Teater Nordvest får brasiliansk besøg

’Hobbitten’ byder 600 skolebørn indenfor

Manifest og metodebog

DANISH+ 9.-11. maj 2022

Studiekreds om europæisk avantgardeteater

Unge stemmer og skygge-monstre

Nu er det ganske vist…

Kedelige voksne og sjovt teater…

Betina Grove ny i Teatercentrums bestyrelse

Arrangørprisen gik til Astrid Guldhammer

Klar til den store slutspurt

Store Krammedag – nu med kant

Nu er Aprilfestival 2022 skudt i gang

Det Kongelige Teaters Balletskole fejrer 250 års jubilæum

Aprilfestival goes international - again…

Undersøgende papirdukketeater

Scenemester takker af efter 32 år i børneteatrets tjeneste

Unge sangtalenter sætter fokus på identitet

SWOP i Roskilde 5.-9. maj

Hvem skal have Årets Arrangørpris?

Afskedsreception for Simon Vagn Jensen 6. april

CPH STAGE 2.-11. juni

Sammen for Ukraine...

Theatret Thalias Tjenere takker af…

Marianne Søndergaard stopper på Teatret st.tv
