DEBAT
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Teaterpædagogisk Salon: 'Kunsten kan få ting til at hænge sammen inden i os selv'

28-01-2020

Julie Johanne Kirkegaard skriver om Teaterpædagogisk Salon på Edison, hvor man ville undersøge og komme med nye bud på, hvad teater, performance og pædagogik kan bruge hinanden til:

 

ART-FACT COPENHAGEN inviterede i lørdags (25. januar) til en teaterpædagogisk salon på Edison. Det er et vigtigt og relevant initiativ i en tid, hvor drama som fag og metode i diverse pædagogiske kontekster er under pres – ja, måske ligefrem i krise, måske endda stor krise.

Da jeg formoder, at salonen vil interessere langt flere end de 70 mennesker, der var mødt op, følger her et lille referat af de væsentligste pointer til almindelig orientering og oplysning. 

Salonens program var tætpakket, og det er i sagens natur nødvendigt at selektere i al indholdet. Mange spændende ting blev der sagt, men her skal det dreje sig om det, som jeg selv finder mest væsentligt – og som mestendels angår de aktuelle udfordringer, som blev tematiseret: 

Ifølge Jørgen Carlslund fra teatret ZeBU er udfordringerne ved deres teaterpædagogiske arbejde de udfordringer de støder ind i, når de møder de systemer og strukturer, som skolerne er underlagt, - det er f.eks. sådan noget som arbejdstidsregler, pauser og frikvarter. Derfor fremførte han også den væsentlig pointe, at arbejdet med at støtte og udvikle det teaterpædagogiske felt bør ske på nationalt plan, hvis det virkelig skal gøre en forskel. 

 

TILSYNELADENDE FINDES der i hvert fald én embedsmand længere oppe i systemet, som ikke er klar over argumenterne for, hvorfor det giver mening at bringe kunst- og kultur ind i folkeskolen! En deltager kunne i hvert fald fortælle om en talentkonference, hun netop havde deltaget i, hvor en embedsmand havde efterspurgt gode argumenter (og jeg tilføjer: denne embedsmand er formentlig ikke den eneste, der mangler argumenter!)

Anne Bamfords report 'The Ildsjæl in the classroom' fra 2006 blev i den forbindelse nævnt. Til dem, der ikke kender rapporten, kan jeg informere om, at det er en undersøgelse af tilstanden af de kunstneriske- og musiske fag i folkeskolen. Selv om rapporten har 14 år på bagen, er den stadig yderst relevant og aktuel – og dens konklusioner er ikke opmuntrende læsning. 

 

JØRGEN CARLSLUND rejste følgende problemstilling vedr. det teaterpædagogiske arbejde generelt set: ”Der er et kæmpe udviklingspotentiale i det her. Der er et behov der giver mening, men hvem definerer behovet?” 

Jeg bemærker: Der blev ikke givet noget svar på dette spørgsmål og svaret er formentlig ikke lige til, men det er åbenbart nødvendigt at nogen begynder at definere behovet. 

Teater ZeBU arbejder i deres teaterpædagogiske projekter på tværs af skellet mellem amatører og professionelle, hvilket har konsekvenser for støttemuligheder. De søger både fonde til sociale indsatser og til professionel scenekunst, men at få støtte fra sidstnævnte er op ad bakke (det blev dog bemærket, at en undtagelse her er Fix&Foxy ledet af Tue Biering. Fix&Foxy har i mange år arbejdet med ikke-professionelle, og de får tilsyneladende penge, formentlig på grund af navnet og meget stærke koncepter).

 

KRISTIAN SKJÆRLUND, lektor på pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole, kunne informere om den pauvre forfatning, som Danmarks Dramalærerforening er i. I 2016 kunne foreningen fejre sin 50 års fødselsdags – desværre mest som noget, der mest af alt lignende en begravelsesfest.

Kristian Skjærlund kunne ligeledes fortælle, at drama er forsvundet fra bekendtgørelsen på pædagoguddannelserne. Nu hedder det noget med ’krop’, ’æstetik’ eller ’sanselighed’. Det er ikke længere et særligt fag, som man kan opøve en særlig faglighed indenfor, men knyttet op på kompetencebegrebet. 

Til morskab for salonens deltagere fortalte han også om, hvordan de digitale undervisningsplatforme bl.a. har medført, at han underviser i drama online! (og jeg kunne ikke lade være med at tænke på, at det minder lidt om tørsvømning!) 

Kristian Skjærlund kom endvidere med denne bemærkning: ”Vi bliver nødt til at lave redningsbåde af meningsfuldhed”. 

Metaforen er smuk, men desværre et billede på, hvordan man som lektor der arbejder med musiske og kreative fag, dramapædagogik og improvisation kan opleve sit forehavende i en uddannelsesmæssig kontekst, der er domineret af omstillinger, reformer og udvanding af faglighed. 

 

JAN FOGHT, kunstnerisk leder på Art-Fact, kom afslutningsvis med følgende diagnose: 1) Faget er forsvundet, men genopfundet. 2) Der sker en didaktisk åbning fra fag til projekt, hvilket har dybtgående didaktiske konsekvenser 3) Der sker domæneoverskridelser mellem kunst – dokumentation – forskning – performance. 

 

JEG CYKLEDE hjem fra salonen med følgende spørgsmål og tanker: 

Drama er stærkt presset i de institutionelle uddannelsesmæssige rammer. Dér, hvor det sker, er i diverse miljøer rundt omkring båret frem af projektmagere, idémennesker og ildsjæle – måske med teater ZeBU som spydspidsen.  

Er denne udvikling ”god nok”? Og er udviklingen et symptom på et aktuelt samfund, der stadig er ved at finde sine ben i de mange reformer og omstillinger og vil ”det hele” mon falde på plads af sig selv – eller risikerer vi, at en generation af unge mennesker går gennem deres vigtige børne- og ungdomsår, hvor deres møde med teater, drama, kropsliggjort historiefortælling, improvisation og fælles skabelse beror på tilfældighederne og ”the ildsjæl”? 

 

I INVITATIONEN på facebook til salonen stod bl.a.: ”Vi synes der er brug for mødesteder for os, der agerer i et efterhånden meget spredt fagmiljø.” Jeg håber på, at Art-Fact organiserer flere saloner, der kan fungere som fast mødested for fagmiljøet – så faget, hvad enten man kalder det dramapædagogik, teaterpædagogik eller anvendt scenekunst vil stå stærkt indadtil, men i særdeleshed også udadtil. Der er brug for det!

Afslutningsvis vil jeg bemærke, at værdien af hele den teaterpædagogiske verden med alt, hvad den har at byde ind med af projekter, samarbejder, ideer, værdier, traditioner og metoder var salonens uudtalte præmis. Det teaterpædagogiske arbejde med børn og unge er ekstremt meningsfuldt – eller som det så fint blev formuleret af Jørgen Carlslund: ”Kunsten kan få ting til at hænge sammen inden i os selv”. 

 

Julie Johanne Kirkegaard er dramatiker og BA i uddannelsesvidenskab med kandidatgrad i pædagogisk filosofi

FLERE DEBATINDLÆG
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser