DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022

Teatercentrum: Scenekunst skal på skoleskemaet

11-03-2015

Henrik Køhler har skrevet dette debatindlæg til Altinget.dk om, at scenekunst bør være en del af pensum i folkeskolen, fordi kunstneriske kompetencer skaber innovativ og selvstændig tænkning:

Alle børn har ret til at møde kunst i deres liv.

Dette er stadfæstet af FN i konventionen for børns rettigheder, som i artikel 31 siger:

1. Deltagerstaterne anerkender barnets ret til hvile og fritid, til at lege og dyrke fritidsinteresser, som er passende for barnets alder, og til frit at deltage i det kulturelle og kunstneriske liv.

2. Deltagerstaterne skal respektere og fremme barnets ret til fuld deltagelse i det kulturelle og kunstneriske liv og skal opmuntre til, at der stilles passende og lige muligheder til rådighed for kulturel, kunstnerisk, fritidspræget og rekreativ udfoldelse.

Det vil vi gerne tage alvorligt i Danmark, og gennem mere end 50 år har vi arbejdet for at sikre børn og unges adgang til scenekunst. Visionen er, at alle børn og unge i 

Danmark skal have mulighed for at opleve scenekunst, uanset social, økonomisk, geografisk og etnisk baggrund. Udgangspunktet for denne vision er, at teatrene producerer forestillinger for børn og unge på deres præmisser, og at størsteparten af teater for et ungt publikum i Danmark spilles der, hvor børnene er: På skoler, i gymnastiksale, på biblioteker, forsamlingshuse og lignende steder.

Da vi fik den nye skolereform, blev der givet en plads til nye kompetencer i læringen. Skolen fik mulighed for at invitere andre fagligheder indenfor, heriblandt kunstneriske fagligheder, både med kunstnere som undervisere og kunst som en større del af indholdet. Det giver masser af mening. For netop gennem de kunstneriske kompetencer skabes en del af grundlaget for innovativ og selvstændig tænkning. Gennem kunsten gives vi rum til refleksion og kreativ udfoldelse, som er nogle af de kompetencer, der efterspørges i en globaliseret verden.

Men det er også vigtigt at fokusere på børn og unges ejerskab til kunsten, så kunst ikke kun opfattes som en del af pensum. Forskere anerkender i langt højere grad end tidligere betydningen af børn og unges egen kulturelle virkelighed.

Vi ser, hvordan børn og unge kan bevæge sig ind og ud af virtuelle verdener, hvordan de kan skabe parallelle kulturelle virkeligheder til deres sociale virkelighed, og hvordan de ubesværet kan lade deres kulturelle virkelighed tjene som inspiration til den sociale virkelighed, de befinder sig i.

Det er netop evnen til leg og rollespil, der åbner børn og unges sind til at forstå og bruge kunsten aktivt i deres dannelse. Derfor bør vi i langt højere grad inddrage børn og unge i dialogen om, hvordan vi skal bruge kunsten i hverdagen. Vi bør, i stedet for kun at fokusere på kulturel formidling fra voksne til børn og unge, skabe rum til kulturel kommunikation med børn og unge.

Derfor er her et par store ønsker til politiske prioriteringer i fremtiden:
- Gør scenekunst til en del af pensum i skolen
- Skab mulighed for børn og unges inddragelse i kulturel og kunstnerisk udvikling - Prioriter involvering af ”førstegangsbrugere”.

Lad os fremover betragte kunsten som rugbrødet, der giver os livsnødvendig næring i dagligdagen og ikke som flødeskummet, der bare forsøder særlige stunder.

Henrik Køhler er leder af kompetencecentret Teatercentrum

FLERE DEBATINDLÆG
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser