Af: Mathilde Laurent

13. august 2014

Teater og dans som kulturel samlemuffe

I Københavns Nordvestkvarter, der har ry som et af hovedstadens mest udsatte områder, er der blevet sået frø til, at danse- og teaterkulturen kan spire frem til glæde for børn, unge og børnefamilier fra alle etniske afskygninger og sociale klasser.

Et godt stykke nede af Rentemestervej i Københavns Nordvestkvarter finder man det fysiske hjemsted for bydelsteaterprojektet Teater Nordvest, hvor den lokale teatergruppe Batida holder til. Batidas Teaterhus skiller sig med dets kreative udsmykning og legesyge udtryk ud fra det ellers typisk industrielle landskab.

Her har teaterkulturen bl.a. slået sine rødder og vokser fortsat med hjælp fra Københavns Kommune.

Batida har nemlig indgået en flerårig aftale med Københavns Kommune, der giver en en million kroner årligt til gengæld for, at Batida leverer 100 gratis forestillinger til kvarterets beboere. Aftalen blev søsat i februar 2013, og siden har Batida i regi af Teater Nordvest både spillet egne forestillinger og vist gæsteforestillinger fra ind- og udland i sit teaterhus, på det lokale bibliotek/kulturcenter og i områdets parker.

Teater bygger broer

Batidas Teaterhus danner i øvrigt også rammer om en biennal teaterfestival, kaldet Teater fra Månen og undertitlen 'forestillinger om livet på Jorden' – senest i maj i år, hvor huset var tætpakket med børn og deres forældre.

Både festival og bydelsteaterprojekt satser på at lokke de mindre teatervante befolkningsgrupper i området til det, som Batidas administrator, Torben S. Hansen, kalder  for teater i øjenhøjde til børn og for børn.

»En stor del af vores målgruppe er ikke vant til at gå i teatret – og det er jo ikke helt ligesom at se fjernsyn.«

Tanken bag bydelsaftalen var, at man ønskede at introducerer kvarterets beboere for vedkommende teater og dermed bygge bro til kvarterets lukkede lokalsamfund.

»Vi forsøger at nå dette mål med forestillinger, der skildrer en let genkendelig virkelighed for mange børn, bl.a. med temaer som mobning og eksklusion,« siger Torben S. Hansen.

Brasiliansk kampdans og SønDans

Københavns Kommune – i regi af den lokale kulturforvaltning Kultur Nord – har ikke kun indgået en aftale med Teater Nordvest og Batida, men bl.a. også Dans i Nordvest og Uppercut Danseteater, som i dag holder til huse oppe ved Bispebjerg Torv.

Som resultat af et tæt samarbejde mellem Københavns Kommune, Nordea-fonden og lokale ildsjæle blev det gamle ligkapel fra 1908 transformeret til Dansekapellet, et kunstnerisk projekt, som blev søsat i 2012.

Her arbejdes der ud fra fire forskellige søjler, nemlig forestillinger, undervisning, talentudviking og internationalt samarbejde.  Ligesom Batida ønsker Dansekapellet også at nå aktivt ud til lokalområdets beboere.

»Formålet med Dansekapellet er at afprøve nye former for dans samtidig med, at vi ønsker, at folk skal åbne øjnene op for, hvad dansen kan bruges til,« siger Dansekapellets kunstneriske leder, Cher Geurtze.

Også her arbejder man målrettet med udfordringer som eksklusion og fremmedgørelse, og man forsøger dertil at komme i kontakt med de sværeste målgrupper.

Der er her især tale om de unge drenge og de mindre børn samt deres mødre.

Men med brasiliansk kampdans til de unge og med Dansekapellets såkaldte community dance-project, 'Bispebjerg i Bevægelse' forsøger man aktivt at nå ud til disse grupper. Bl.a. med arrangementet SønDans, som henvender sig til det yngste publikum med danseundervisning og danseforestillinger hver anden weekend.

Ifølge Cher Geurtze kan dans virke præventivt på mange af de sociale problemer, man står overfor i kvarteret.

Nordvest i rehabilitering

Igennem de senere år har Københavns Nordvestkvarter nemlig været under en slags rehabiliteringsproces med initiativ fra bl.a. Københavns Kommune.

Med det såkaldte 'Sikker-By'- initiativ indledte man tilbage i 2008  en særlig indsats for at bekæmpe den stigende ungdomskriminalitet i området. Man besluttede at gøde jorden således, at der blev skabt et rum til kulturlivet med aftalen 'Lidt mere Nordvest'.

Pia Allerslev (V), som på daværende tidspunkt var kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, betegner aftalen som et Hold-kæft-bolsje til de mange utilfredse unge, efter man i 2008 besluttede at nedlægge Ungdomshuset på Jagtvej 69.

Man valgte at flytte Ungdomshuset ud i nordvest-kvarteret, på Dortheavej, hvor Dans i Nordvest og Uppercut  Danseteater på daværende tidspunkt holdt til, inden de flyttede inde i det gamle kapel ved Bispebjerg Torv.

»Flytningen gav god mening,« fortæller Pia Allerslev.

»Her blev der sat gode faciliteter til rådighed, og der var allerede engagerede, kreative kulturfolk i kvarteret, som havde visionen og forudsætningerne til at gøre Nordvest-kvarteret til et kulturelt rum.«

Med flytningen tiltrak man sig dertil også en anden målgruppe, end den man oprindeligt havde haft til hensigt at nå ud til. Der var nu ikke tale om et nyt kuld af unge autonome, men lokale børn og unge fra kvarteret.

Der findes i dag 13 andre kulturhuse i området, som forsøger at nå ud til kvarterets forskellige målgrupper på forskellig vis. Bl.a. kulturhusene Sokkelundlille og Pilegården.

Desuden er andre kommuner sidenhen blevet inspireret af initiativet i Københavns nordvestkvarter og har 'opkøbt' ideen.

 

Mathilde Laurent læser historie på KU, men har ambitioner om at blive kulturjournalist. Hun har bl.a. skrevet teateranmeldelser på Kulturkongen.dk. Denne artikel er hendes anden for teateravisen.dk 

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere