Kommentar af Anne Middelboe Christensen

20. januar 2016

Talentskoler og zink er vejen frem

Egnsteatrene opruster med talentskoler. Både for at hjælpe de unge – og for at styrke teatrets profil og lokalforankring ved at opdyrke et nyt publikum. Randers Egnsteater har bygget om til ære for de unge

Trenden er klar: Egnsteatrene satser på de unge. Talentuddannelser med undervisning af børn og unge får en større placering på egnsteatrene. Selvfølgelig bæres egnsteatrene af deres voksenrepertoirer – mest af deres egenproduktioner og derudover af deres gæstespil. Men forestillingerne for børn og unge har også typisk stor betydning for egnsteatrenes lokale forankring, fordi børnene gennem institutionsbesøg og besøg med skolen fast kommer på egnsteatret.

Det stigende antal talentskoler er en yderligere intensivering af arbejdet med børn – både for de unges skyld og som et kærkomment ’outreach’. For hver gang, talenteleverne spiller forestilling, inviterer de jo venner og familie med i teatret. Og så vil der grangiveligt være nye gæster i teatret…

Kan man blive skuespiller?

Talentsatsningen virker overbevisende. Også set fra de unges synsvinkel. For hvordan bliver man skuespiller, hvis man bor i provinsen, og ingen af ens forældre har nogen tilknytning til showbiz?

Her spiller egnsteatrene en stigende rolle som frelsende engel – eller i hvert fald afklarende coach – for de unge, der kommer igennem de krævede auditions og forpligter sig til forløb, der tilsyneladende varer alt fra nogle uger til to år. Et decideret Teater Grund Kursus (TGK) udbydes endda som treårigt kursus i Holstebro og Aalborg.

Og i Holbæk findes det treårige undervisningsforløb Scenisk Grundkursus som et samarbejde mellem Teatret Fair Play, Holbæk Teater, Stenhus Gymnasium & HF og Holbæk Kommune. For eksempel.

Uddannelsesmæssigt er det talentskolernes ambition at bygge bro mellem de unge rundt om i landet fra deres skoler og ungdomsuddannelser til optagelsesprøverne til de statslige scenekunstuddannelser i København, Aarhus og Odense – og Det Danske Musicalakademi i Fredericia. Eller mod nogle af de øvrige, private performerskoler, der ellers findes i København – fra Scenekunstskoler til Skuespillerskolen Ophelia og Savery Dance Academy.

Provinsbegrænsninger

Der er stor forskel på udbuddet af drama i gymnasiet. Mange gymnasier har egentlig kun én kunstnerisk retning, nemlig musik. Og så er det jo svært at bo i provinsen og drømme om at blive skuespiller…

Derfor lever egnsteatrene yderligere op til deres lokale forpligtelse ved at åbne de unges øjne for, hvad arbejde inden for teaterverdenen kræver. Enkelte egnsteatre arbejder direkte sammen med det lokale gymnasium omkring dramaundervisningen, sådan som f.eks. Limfjordsteatret og Morsø Gymnasium. Dette teater indgår samtidig i et talentskolefællesskab med Himmerlands Teater og Vendsyssel Teater, så alle tre hold unge talenter også mødes til fælles undervisning og inspiration.

Og sådan udvikles talentskolerne tydeligvis i øjeblikket gennem samarbejde og udveksling.

Desuden har en stor del af talentskolerne allerede stolt kunnet berette om, at nogle af deres elever faktisk sidenhen er sluppet gennem nåleøjet til de nationale scenekunstskoler. Den nye fødekæde fungerer altså allerede.

Randers hitter

Lige før jul scorede Randers Egnsteaters Talentskole dog placeringen som talentskolernes Rolls Royce. I hvert fald i det ydre. For Randers Egnsteater har lige åbnet sin nye teatersal med kulturminister og det hele – muliggjort af en donation på 7,8 mio. kr. fra A. P. Møller og Hustru Chastine Møllers Fond til Almene Formål.

Den nye teatersal er indrettet som en multifleksibel black box-sal, der skal huse de unge og deres prøver og forestillinger. Hvor andre egnsteatre forståeligt nok bare prøver at placere de unge, hvor det nu kan lade sig gøre mellem diverse prøver og forestillinger, så har Randers Egnsteater altså investeret i en helt ny sal kun til de unge. Med teaterdirektøren Peter Westphael som drivkraft – og skuespilleren og producenten Tine Eibye som pædagogisk primusmotor.

Nu med vaskesøjle

Det afgørende er dog, at den nye sal i Randers ligger i direkte forbindelse med egnsteatrets to andre sale, så uddannelsesarbejdet bliver en naturlig del af teatrets dagligdag og logistik. Det er en af fordelene ved provinsen, at det kan være lettere at skaffe sig byggejord. I Randers er huset i hvert fald gravet ind i en skrænt, hvor der tidligere bare var buske…

Byggeriet af salen har ført mere med sig med kronjysk snusfornuft. Ikke blot nogle indbydende og tjekkede garderober, der kan forandres alt efter brugerne. Men også en minihotelafdeling for gæstelærere på talentskolen, men selvfølgelig også for turnerende skuespillere og instruktører og scenografer på besøg. Her er indbydende værelser og fælles opholdsrum med køkken – og en kærkommen vaskesøjle. Alt sammen i råt zink og tjekket æstetik.

Ydre rammer betyder ikke alt. Det er selvfølgelig frem for alt den unges møde med en dedikeret lærer, der er det afgørende – og det, som kan give den unge mod og teknik nok til at gå videre til en optagelsesprøve. Men det er klart, at både modet og lysten styrkes, når den unge møder op i en topprofessionel teatersal. Også langt væk fra storbyen.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere