Af: Af Stella Fuglsang-Damgaard Sina

30. september 2018

Talenter på festivalvisit

Ni unge fra Teatret Møllens Talentlinje, TSS, deltog i dette års festival i Horsens for at snuse til det børne- og ungdomsteatermiljø, som de alle håber at blive en del af i fremtiden. Stella Fuglsang-Damgaard Sina formidler her nogle af gruppens indtryk fra festivalen og dens forestillinger.

EFTER AT VÆRE kommet hjem fra en hyggelig og tankevækkende weekend på Horsens Teaterfestival har vi ni unge gjort os nogle tanker om det, vi så og oplevede. 
Grundlæggende kan man sige, at festivalen har efterladt et meget positivt indtryk og har virket på et ungt publikum som os – humøret var højt i toget på vejen hjem:).

Dog var vi også enige om, at man sagtens kunne komme med noget konstruktiv kritik til nogle af forestillingerne. Forestillinger som fx 'Stresspølsen' (Teater Klumpen, red.) eller 'Herfra min verden går' (NexDoor Project, red.) fangede os ikke nær så meget som andre forestillinger. Det skyldes blandt andet, tror vi, at det ikke rigtigt hang sammen og spændingen derfor ikke fik lov til at udvikle og forplante sig. 

Og hvis man en gang imellem kigger på uret i en forestilling, så ved man, at man ikke rigtigt er fanget…
Men nok om det negative. 

 

MAN SKULLE have set os, da vi dansende og legende løb op og ned ad gågaden i Horsens. MP3-Eksperimentet  (Improve Everywhere, red.) var en kæmpe succes, følte vi. Barnligheden kom krybende op i os, og vi levede os ind i en blodig kamp eller legede hemmelige agenter, der skulle gemme sig for skurken iblandt os. Man kan ikke beskrive det bedre, end med ordet 'spas'. 
Forestillingen 'Grænser' (Teateriet Apropos & Teaterhuset Filuren, red.) virkede meget brutal og næregående, fordi man følte, at denne handling kunne være sket i sin egen lille landsby. Man kan relatere så godt til det, når man bor i udkantsdanmark og møder jantelov-kulturen hver eneste dag… desværre. 

Derudover var vi også alle enige om, at deres minimalistiske stil var genial. Man fik under forestillingen den der 'det er så enkelt opbygget, men stadig så genialt, det hele handler bare om at få ideen'-følelse. 

 

DEN SIDSTE forestilling vi så var 'Ellen – Velkommen til Helvede' (Levende Fortællinger, red.). Og det var en tung en at sige farvel på. Specielt, når vi jo i grænselandet er præget af Tyskland og dermed også Tysklands historie. 

Bare for at komme med et eksempel: Jeg tilhører det tyske mindretal i Danmark, er gået på tysk skole i Danmark, er opvokset med to kulturer og nationaliteter, har en far, der er tysker og har altid (og det mener jeg 100 pct. ærlig) følt skylden. Skylden over det, mine forfædre har gjort. Og jeg er ikke den eneste af os ni fra talentlinjen, der ser det hele fra et lidt anderledes perspektiv, når oplevelserne i kz-lejren Ravensbrück bliver skildret. Det var en rørende, imponerende og, ikke mindst, autentisk forestilling. 

At stå der på scenen og bære sådan en historie helt alene (med undtagelse af guitaristen) er noget, vi ser meeeeget op til! 

MEN HELT ÆRLIG: Weekenden ville aldrig havde været så hyggelig, hvis hele det miljø, der er omkring festivalen, ikke havde været så nemt og rart at komme ind i. Det var bare så tydeligt, at alle kendte alle og folk virkelig kunne lide hinanden. Og det er jo altid rart, at komme et sted hen, hvor atmosfæren blomstrer af åbenhed, kreativitet, varme, inspiration og kærlighed til teatret:)

  

Stella Sina, der har skrevet ovenstående på gruppens vegne, er 17 år og går i 2. g på det tyske gymnasium i Aabenraa. Hun bor med sin familie syd for byen og tilhører det tyske mindretal i Danmark. Stella har spillet teater i fem år og har siden januar gået på Teatret Møllens talentlinje for unge (TSS) 

  

Seneste artikler

Seneste artikler

STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Esbjerg inviterer til festival

Esbjerg inviterer til festival

Når KLAP - teaterfestival for små og store indtager Esbjerg Kommune fra 14.-21. april under sit nye navn, er det med knap 100 teatre og 150 forskellige forestillinger. For Teatercentrums direktør er det første festival som leder, for Esbjergs borgere og eventchef er det et gensyn efter festivalen i 2022. Og for alle er det endnu en enestående mulighed for at opleve det meriterede danske børne- og ungdomsteater på tætteste hold.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Esbjerg inviterer til festival

Esbjerg inviterer til festival

Når KLAP - teaterfestival for små og store indtager Esbjerg Kommune fra 14.-21. april under sit nye navn, er det med knap 100 teatre og 150 forskellige forestillinger. For Teatercentrums direktør er det første festival som leder, for Esbjergs borgere og eventchef er det et gensyn efter festivalen i 2022. Og for alle er det endnu en enestående mulighed for at opleve det meriterede danske børne- og ungdomsteater på tætteste hold.
Læs mere