Af: Carsten Jensen

14. maj 2009

Tak for opmærksomheden…

Springfestival blev onsdag aften skudt i gang med gallaåbning og prisoverrækkelse. Og juryen havde valgt at give Springprisen til børneteateravisen.dk! Således måtte Deres udsatte for en stund en tur i rampelyset...

Dansescenen på Østerbro lagde onsdag aften rammer til åbningen af Springfestival 2009 – den internationale festival med scenekunst for børn og unge.

Det skete efter alle kunstens regler, om man så må sige, med musik og taler, prisoverrækkelse og en afsluttende åbningsforestilling.

Børneteateravisen.dk var naturligvis på plads og klar til at observere begivenhederne, men efter et finurligt velkommen-indslag fra Lotte Faarup, Jørgen Carlslund og Marc van der Velden – de tre kunstneriske ledere fra Corona La Balance, der står bag Springfestivalen – måtte Deres udsendte skifte det anonyme sæde i teatersalens mørke ud med det betydeligt mere angstprovokerende spotlys på scenen.

For minsandten om ikke Springfestival-juryen havde besluttet at give Springprisen 2009 til netportalen!

For innovation og fornyelse

‘Fra vor helt egen verden’ har der altid stået i Information, når avisen skulle omtale eller rose sig selv. Og den fremgangsmåde prøves så lige af i de næste afsnit.

For prisen ’tildeles en person eller en institution, som juryen mener er et forbillede for innovation og fornyelse inden for børneteaterområdet’ – og på denne herlige måde blev opmærksomheden altså denne aften rettet mod projekt børneteateravisen.dk.

I beskedenhedens klædelige navn skal den flotte motiveringstale ikke nævnes her (men den står altså i flammeskrift i slutningen af denne artikel og bør følgelig læses i sin fulde længde!!), men efter ordene kunne Deres udsendte og -satte med favnen fuld af blomster, check og et smukt kunstværk takke af.

Det blev gjort ved at takke for den udviste opmærksomhed for netportalen, hvis fornemste opgave det jo er selv at skabe opmærksomhed om professionelt dansk børneteater.

Det sker altså nu digitalt i bevidstheden om det behov for hurtig information, som papiravisen med dens fire årlige udgivelser og beskedne sidetal ikke kunne leve op til. Også selvom det har været vemodigt at skulle sende den 36-årige tryksag til de evige mediemarker…

Vi skal have et nyt statsensemble

Og så kunne Deres nu så højt priste med nogen lettelse sætte kursen mod tilskuerrækkerne igen, mens Socialdemokraternes kulturpolitiske ordfører, Mogens Jensen, bemægtigede sig talerstolen og publikum med en engageret tale om behovet for børnekultur og -teater.

I talen indgik også et harsk angreb på den nuværende regering og dens kulturpolitik – og et vel modtaget løfte om at kæmpe for at få et nyt nationalt børneteater på benene igen. Det nuværende første og sidste statsensembles embedsperiode rinder som bekendt ud med denne sæson.

Herefter kunne Mogens Jensen erklære Springfestival 2009 for åben – og med den efterfølgende international forestilling var der så sat gang i det, der er festivalens hovedopgave: At vise dansk og international scenekunst på højt niveau for børn og unge.

—–

Motiveringstalen til Springprisen 2009

– holdt ved prisoverrækkelsen på Dansescenen af Anne Middelboe Christensen, Dagbladet Information:

Springprisen er Springfestivalens hyldest til nogen, der gør noget særligt for dansk børneteater. Ikke kun til nogen, der skaber fantastiske forestillinger, men til nogen, der i det hele taget er med til at skabe fornyelse. Det er fornyelsen, som denne forårspris gerne vil markere.

Den første Springpris i 2007 gik til børnekulturcentret Kulturprinsen i Viborg og til hele det arbejde, som teatret Carte Blanche har fået i stand sammen med kunstskole og andre institutioner i Viborg Kommune – som et forbillede for en kommunes børnepolitik.

Her ved den anden Springpris i 2009 har vi også valgt at belønne et initiativ, der gør noget for børneteatret i stor skala. Ikke alene for en kommune, men for børneteatret i hele landet.

Jamen, hvem gør da det – udover selvfølgelig kulturministeren?

Det gør et underligt, virtuelt børneteater-fænomen:

Det er vægtløst, selv om det efterhånden er ni måneder gammelt.

Det er hverken fugl eller fisk, men det befinder sig tit i mavehøjde.

Det er smadderklogt, men det er sjovt at lege med.

Det er meget sent oppe, men alligevel sover det ikke længe…

For modtageren af Springprisen 2009 er: Børneteateravisen.dk

Portalens redaktør har formået det, som selv hans skeptiske skribenter ikke troede var muligt: Nemlig at skabe et myldrende børneteaterforum på nettet. Vel at mærke med en rækkevidde, der når meget længere, end papirbørneteateravisen kunne.

Klikker man ind på børneteateravisen.dk, så finder man alt aktuelt om børneteater lige nu:

* Nyhedsartikler om forestillingssucceser og støtteordninger

* Interviews med skuespillere og instruktører og andre, der dominerer teaterbilledet netop nu

* Reportager fra festivaler for børneteater

* Baggrundsartikler om rapporter og forskning i børneteater

* Anmeldelser af forestillinger med links til teatrenes hjemmesider – faktisk med idealet om at

anmelde samtlige børneteaterpremierer i Danmark

* – og også et voksende antal annoncer fra de børneteatre, der har fået færten af en god deal

Alt dette er udviklet af redaktøren og forfatteren og børneteaterelskeren Carsten Jensen. Den lille mand med skægget og de mange meninger, som han ikke siger højt – men som han nu kaster på nettet.

Portalen er støttet af Teatercentrum, altså børneteatrenes fælles organ. Men den er Carsten Jensens vision. Siden september har Børneteateravisen.dk været det sted, hvor ikke bare børneteatrene, men også alle andre tjekker temperaturen på dansk børneteater: Formidlere, biblioteker, skolelærere, kommuner, festivaler, politikere, journalister…

Og allervigtigst: Børneteateravisen.dk er blevet børnefamiliernes hjemmeside – med Børneteaterfestivalen i Ballerup som hidtil største besøgsboom.

Alt dette har Carsten Jensen stædigt og roligt realiseret i første sæson. Han er beskedenheden selv. Men nu er det altså ham, der skal have hovedrollen og prisen: Kr. 10.000 til gavn for Børneteateravisen.dk – og hele landets børneteater. Og en keramisk skulptur af den svenskfødte kunstner Barbro Åberg i Århus. Til lykke!

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere