DEBAT
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020

Secret Hotel: In the Field

Christine Fentz udforsker performancebegrebet i en lecture-præget forestilling. Foto: Barbara Katzin

Tæt på og langt væk

30-03-2011
Secret Hotels 'In the Field' er en performance lecture, som på interaktiv vis motiverer og animerer de 8- til 12-årige til at mærke og tænke over både tid, sted og kulturforskelle. Men mere performance ville gøre udtrykket mere levende og tilføre udtrykket noget af den teatermagi, forestillingen savner.
FAKTA
Secret Hotel: In the Field -

Idé og værtinde: Christine Fentz. Scenograf: Sara Hamming. Påhitsomhed: Tobias Stål. Instruktørkonsulent: Adelaide Bentzon. Konsulenter: Thomas Hejlesen og Cecilia Lagerström. Aldersgruppe: 8-12 år. Set februar 2011. Turneforetilling. Kan ses på Festival 2011 i april i Randers. www.secrethotel.dk

Christine Fentz laver anderledes teater. Scenekunst der afprøver nyt og afsøger nyt terræn. Som på forskellig vis undersøger, hvor meget teaterbuen kan spændes, eller hvor meget performancebegrebet kan bøjes, uden at grænsen sprænges for, hvad der falder inden for rammen af optrædende scenekunst. Som udforsker hvordan og i hvor udstrakt grad, man kan parre performance med andre kunstarter og udtryksformer og stadig kalde det, man laver, scenekunst.

Det gælder også – og i udpræget grad – i ’In the Field’. Forestillingen har tillægstitlen ’en performance lecture’ – ligesom den på Secret Hotels hjemmeside annonceres som ’både forestilling og foredrag’.

Der er nu mest ’lecture’ over de 50 minutter, man er sammen med Christine Fentz. Neutralt klædt indgår hun som den person/foredragsholder/værtinde, som efter at have serveret te, fremlægger vestlig dansk kultur versus den centralasiatiske nomadekultur i Tuva for publikum, som er anbragt spredt i en halvcirkel i rummet på puder og stole. Med spørgsmål til eftertanke og med små fysiske opgaver bringer hun begreber som rum, tid, hjem m.m. på banen.

Hvad nu hvis

Performance-delen fylder for lidt. Forestillingen udnytter ikke det performedes mulighed for at skabe en dynamisk kontrast til foredragsdelen. Det performede bestå i forestillingen udelukkende i, at Fentz i en lille kodificeret gestussekvens illustrerer, hvordan vores hjerner imiterer de bevægelser, vi lige har set på en række dias af sletter og bjerglandskaber i et Tuva-terræn med store vidder og uendelige horisonter. Ubalancen mellem foredrag og performance gør, at ’In the Field’ ligger på vippen til at blive for skoleundervisningsagtig.

Men heldigvis er det en lecture med atypiske spørgsmål og opgaver. Med omdeling af forskellige objekter og med brug af en gammel overheadprojektor sætter Fentz publikum på opgaver der fx går ud på at alle på egen krop skal undersøge hvordan rum, bevægelser og krop er forbundet, eller skal mærke hvad et blik på noget uendeligt i et billede gør ved kroppen.

Publikum bliver også stillet abstrakte spørgsmål a la ’Hvad nu hvis det at bevæge sig hen i mod og væk fra bliver det samme?’. Spørgsmål som ’Hvad er tid for dig?’. Og opgaver som ’Forestil dig, at du skal pakke dit hjem. Hvad vil du tage med?’. Det sidste er en sjov øvelse, hvor de 8-12-årige, jeg så forestillingen sammen med, gav udtryk for, at computer og musik i al fald er inkluderet i deres bagage.

De unge var i det hele taget med på 'lecture-legen'. Også da opgaven bestod i at bygge en by på gulvet eller stille spørgsmål til Fentz efter at forestillingen var slut. De kunne tilsyneladende lide det meget langsomme og nedtonede samtaledrev foredraget foregik med. Forestillingsforedraget havde udfordret og nok sat tanker i gang hos dem om tidsopfattelse, måder at bo på, m.m. Om de – som jeg – savnede mere performance og mere fysisk dynamik i foretagende, er svært at sige.

’In the Field' får tre stjerner som en forestilling med plads til forbedringer. To for at være en lidt mangelfuld forestilling. Og en for lysten til at eksperimentere.

Af: Kirsten Dahl
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - In the Field
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

20-06-2020

13-06-2020

12-06-2020

09-06-2020

06-05-2020

17-03-2020

02-03-2020

15-02-2020

11-02-2020

03-02-2020

28-01-2020

19-01-2020

12-01-2020

20-12-2019

17-12-2019

05-12-2019

03-12-2019

02-12-2019

30-11-2019

29-11-2019

28-11-2019

27-11-2019

26-11-2019

24-11-2019

23-11-2019

22-11-2019

20-11-2019

19-11-2019

18-11-2019

13-11-2019

11-11-2019

05-11-2019

25-10-2019

11-10-2019

09-10-2019

07-10-2019

02-10-2019

27-09-2019

25-09-2019

24-09-2019

Flere anmeldelser