Af: Carsten Jensen

28. september 2017

Sverige får nationalteater for børn og unge

Unga Klara skal fra årsskiftet være nationell scen för barn och unga - med en årlig statsstøtte på over 15 mio. kr. Det internationalt berømte børne- og ungdomsteater, der blev grundlagt af Suzanne Osten i 1975, skal sikre kvalitativt og nyskabende teater i hele Sverige. I Danmark er der næppe statslige planer om at genoplive den udmærkede ide med et statsensemble for børneteater.

Den svenske regering har udpeget teatret Unga Klara til ny nationalscene for børn og unge. Dermed får Sverige fra januar 2018 for første gang et statsensemble for børneteater, og rent økonomisk kan det i høj grad matche det tilsvarende og alt for kortvarige danske intermezzo fra 2005-09, idet Unga Klara får statsstøtte på 16,2 mio. kr. i 2018 og derefter 15,4 mio. kr. om året fremadrettet.

Godt nok er det jo svenske kroner, men et årligt driftstilskud svarende til 12 mio. danske kroner er ikke sådan at kimse af. Og er i øvrigt en fordobling af det hidtidige tilskud til den også internationalt både kendte og anerkendte teatervirksomhed.

'Det føles fantastisk, at Sverige endelig får et nationalteater med scenekunst for børn og unge – og der er mange mennesker, som har kæmpet for det', sagde den svenske kultur- og demokratiminister, Alice Bah Kuhnke, da nyheden blev offentliggjort på en pressekonference for et par uger siden.

Og selvom den gode nyhed fra nabolandet altså noget forsinket har nået Teateravisen, så er det ikke mindst i disse nedskæringstider på de kulturelle budgetter – som også Sverige oplever – noget, der bør vække glæde.

Arven fra Suzanne Osten

Aftalen er indgået mellem regeringen og det socialistisk-orienterede Vänsterpartiet, og tanken er, at Unga Klara som nationalteater skal arbejde for, at alle børn og unge i Sverige får øget muligheder for at opleve nyskabende kvalitetsteater – bl.a. ved at indgå samarbejder med andre kunstneriske aktørerer.

Og det skal da også med, at der allerede findes en lang række gode og eksperimenterende børneteatre, der ligesom Danmark er værdsat internationalt.

Men Unga Klara har i årevis været kendt for sin banebrydende scenekunst for børn og unge, suppleret af faglig forskning med børn og unges vilkår i fokus – og det stort set lige siden instruktøren og dramatikeren Suzanne Osten grundlagde teatret i 1975 som en selvstændig del af Stockholms Stadsteater.

Unga Klara blev i sommeren 2009 udskilt som en selvstændig teatervirksomhed, hvor Suzanne Osten (f. 1944) fortsatte som kunstnerisk leder frem 2014, hvorefter Farnaz Arbabi og Gustav Deinoff overtog posten.

I de mange opnåede Suzanne Osten, udover et hav af priser og udmærkelser, international status som teaterforsker og -udvikler indenfor børne- og ungdomsteatret – og hun har da også været professor ved Dramatiska Institutet (1995-2009).

Suzanne Osten var derfor en selvfølgelig gæst ved annonceringen af den nye status for hendes gamle teater.

'En historisk dag'

Og den nuværende ledelse af Unga Klara er klar i mælet:

'Vi har haft en usikker økonomisk situation de sidste otte år, men har alligevel formået at møde børn med kunst, som tager dem alvorligt. Vi har lavet teater om emner, som børn og unge møder i deres hverdag, men som vi voksne måske har svært ved at tale med dem om', lyder det fra teatrets administrative leder, Nisha Besara, på Unga Klaras hjemmeside efter udnævnelsen til nationalscene.

Og kunstnerisk leder Farnaz Arbabi følger trop:

'Det her er en historisk dag. Betydningen af, at Sverige endelig får en nationalscene for børn og unge kan ikke overdrives. Unga Klara har længe været et kendt navn i verden og stået som et forbillede for andre kunstneriske institutioner, som aktivt har arbejdet for børn og unges rettigheder. 40 års arbejde har endelig båret frugt'.

Dengang i Danmark

Mens Unga Klara om føje tid tager fat på arbejdet som nationalteater for børn og unge, kan vi i Danmark se tilbage til en kort status som foregangsland, idet vi fra 2005-2009 havde et statsensemble for børneteater, initieret af daværende kulturminister Brian Mikkelsen (K).

Efter en ansøgningsrunde blev Corona La Balance – der var en til lejligheden skabt fusion af Corona Danseteater og Theater La Balance, udvalgt og etableret med en statslig støtte, der de første tre år var på ni mio. kr. og siden skåret ned til seks mio. kr., inden Statens Kunstråd/Scenekunstudvalget besluttede, at man ikke kunne finde midler til en fortsættelse af det ellers ambitiøse og vellykkede projekt.

Siden 1. juli 2009 har Corona La Balance i stedet været lille storbyteater under Københavns Kommune under navnet ZeBU.

Og der synes absolut ingen udsigt til, at eksperimentet med en nationalscene for børneteater gentages i Danmark.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere