DEBAT
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Svære tider for det stationære børneteater i København

13-09-2010


Kære kollegaer og politikere:

Fremtiden for det stationære børneteater i København er usikker. Ikke kun fordi de små storbyteatre, ligesom egnsteatrene bliver skåret med 1 % i år og fremskrivningsprocenten bliver nedjusteret med samme %, men af helt andre grunde:

Faldende tilskuertal.
Folkeskolerne har i væsentlig grad nedprioriteret deres teaterbesøg, angiveligt pga. de generelle økonomiske stramninger. Det er svært at dokumentere faldet præcist, idet alle børnegrupper i salgsstatikken bliver registreret under ét. Hos os mener vi, der er sket en reducering på ca. 30% over tre år, og vi hører det same hos flere af vores kollegaer. Hver uge ringer skoler og aflyser deres bestilte forestillinger. De har simpelthen ingen penge!
Denne nedgang modsvares på Anemone teatret til dels af salget til private, men den sociale skævvridning er markant, og det er mere end betænkeligt.

Nye scener i København.

Inden for de sidste 3-4 år er der etableret 4 nye stationære børnescener: Grønnegårdsteatret, Teater V, Zebu og Folketeatrets Børnescene. Derudover inviterer Det kongelige teater turnerende børneteatre ind, og nu kan hver af de fire scener under Københavns Teater fra næste sæson etablere ”Huskompagnier”, som støttes ekstraordinært af scenekunstudvalget. De frie teatergrupper kan, i samarbejde med et af KT’s teatre ansøge om en treårig produktionsstøtte for at: ” styrke teatrets profil og tiltrække nye publikumsgrupper.” Statens Kunstråd prioriterer ansøgninger, som ligger inden for deres ”Indsatsområde”, som er: Kunst og globalisering, Kunst og kommuner, Børn og unges møde med kunsten og Formidling. Østre Gasværks nye direktør, Pia Jette, der tidligere var leder af Holbæk teater, vil naturligvis gøre brug af sin erfaring derfra, og udvide repertoiret med børne-og ungdomsforestillinger.

Billettilskud

Den nylige teaterapport anbefalede, at billetrefusionen, som er hele grundlaget for det stationære børneteater, bortskæres, og pengene i stedet bruges til projektstøtte. Heldigvis ser den massive modstand fra brede kredse ud til at få kulturministeriet til at se bort fra denne anbefaling. Forslagets karakter er imidlertid et politisk signal, som bl.a. kan genkendes i kulturministeriets gentagne forsøg på at få Københavns Teater til at arbejde på at flytte børnepublikummet fra de små, intime børnescener, ind til store opsætninger på de faste scener.

Åbne scener.

Det er nødvendigt med et teaterhus til de teatre, der får produktionsstøtte til stationært virke, men ikke har nogen scene at spille fra. For voksenteatret er det helt sikkert et problem, men er det også for børne – og ungdomsteatret? Både teaterrapporten, store dele af børneteaterbranchen og Københavns kommune har stadig visioner om et stort stationært børneteaterhus i København med flere åbne scener.

Det lyder jo forjættende og visionært, men hvem skal det være til gavn for? Politikerne, teatrene eller publikum?

De etablerede scener.

Den turnerende del af teaterbranchen drømmer pr. definition om også at spille stationært, og teatergrupperne, BTS og TC har sunget den sang for hinanden og politikerne i så mange år, at begge parter tror på, at publikum går glip af vigtige kunstneriske udtryk fra det turnerende børneteater, når de ingen scener har at spille fra i de store byer. Det gør publikum ikke nødvendigvis! Det er et fåtal af de velrenommerede turnerende teatre, der ikke allerede har deres egen scene eller lejlighed til at gæstespille på en af byernes små scener. De små storbyteatre tager allerede et bredt udsnit af de turnerende børneteatre ind som gæstespil, og da der er ledig kapacitet på de nuværende scener, ville man kunne udvide repertoiret væsentligt i de etablerede teaterhuse ved at tilføje midler og omstrukturere repertoiret. Vi har allerede publikum, fuldt teknikpark og en kunstnerisk profil. Med relativt få ekstra driftsmidler ville vi kunne arrangere samarbejdsprojekter, flere danske og internationale gæstespil samt måske koncerter og events. Aktivitetsniveauet kunne uden videre udvides med 25 %, hvis denne løsning valgtes, og så skal man ikke til at etablere en ny scene, der skulle kæmpe hårdt for at tage markedsandele fra de etablerede børne- og ungdomsteatre. Gennem de seneste år har vi set mange skræmmende eksempler i hele landet på, hvordan kulturmidler er blevet brugt til kulturmonomenter, som ikke bagefter har fået de nødvendige driftsmidler eller de er blevet taget fra kommunens andre kulturinstitutioner.

Tænk om.
Der er i allerhøjeste grad grund til at råbe ”vagt i gevær” over, at man kulturpolitisk går ud fra, at publikumsantallet vokser i takt med, at der etableres nye børneteaterscener.

Vi er ikke bange for konkurrence, men teatre og politikere er nødt til at forholde sig til, at teaterfarvandet bliver overfisket og publikumsbestanden udsultet!

Hvor ligger problemet, og hvad gør vi ved det?

For det første må stat og kommuner søge for, at brugerne får tilført midler til at købe billetter. Lav en undersøgelse af, hvorfor teatret nedprioriteres af specielt skolerne.

Måske er det en opgave for Teatercentrum?

Er det pædagogernes og lærernes manglende arbejdstid? Er det transporten til teatrene, manglen på øremærkede penge eller simpelt afmatning af den generelle lyst til at bruge teatrets univers? Er børneteatret ved at blive fortrængt af rollespil og Nintendo?

Der er en tendens til at repertoiret på de små teatre tilpasser sig skolernes undervisningsplan og mange skoler tilskynder teatrene til at lave undervisningsmateriale og temaer, der kan bruges direkte i undervisningen. Det er, efter min bedste menig, et skråplan som får teatret væk fra sin fornemmeste eksistensberettigelse: At give publikum et indblik i etik og moral. Det er vigtigere nu end nogensinde!

Som lovgivningen er, må skolerne ikke bede forældrene om penge eller bruge klassekassen til at gå i teatret for, men måske var det en idé at skolerne hver for sig opretter en kulturpulje, som kun måtte bruges til kulturelle formål? Sådanne puljer skulle have en vis kommunal økonomi, men ellers understøttes med sponsor – og indsamlingsmidler.

Lad os ikke grave vores egen grav dybere, end den er i forvejen ved at fortsætte med at postulere, at vi kan komme ud af den faldende interesse for børne – og ungdomsteater ved at etablere nye scener. Det smadrer bare det miljø, vi har etableret. Lad os i stedet afkode problemet og udvide scenerne i takt med, at behovet opstår. Ikke teatrenes og politikernes behov for at blive set, men publikums for at se teater.


Albert Nielsen , teaterleder, AnemoneTeatret

(teksten er en lettere redigeret version af det indlæg, som Albert Nielsen holdt på BørneTeaterSammenslutningens generalforsamling 10. september 2010)

FLERE DEBATINDLÆG
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser