Af: Anne-Mette Riis

8. april 2022

Sugerørsperspektiv, blå elefanter og sansernes antropologi

En stor konference afsluttede 7. april Limfjordsteatrets kunst- og naturprojekt ’FORVANDLING’ – og sendte deltagerne videre med nye overvejelser og inspiration til at arbejde med børn i 0-4-års-alderen.

’Blå elefanter’ blev pludselig et nyt begreb for de omkring 100 deltagere i Limfjordsteatrets konference, ”Magiske øjeblikke med børn i kunsten og i naturen”, som afsluttede det to-årige kunst- og naturprojekt ’FORVANDLING’. Et projekt, som med 1,2 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden har været udrullet i fem forskellige kommuner: Hjørring, Struer, Silkeborg, Morsø og Thisted.

De blå elefanter indgik i en fortælling fra en dagplejer i Hjørring, som havde deltaget i projektet. Fra scenen fortalte hun, hvordan hun – inspireret af ’FORVANDLING’ – var gået med på en dagplejedrengs snak om blå elefanter i træerne.

De var taget på udflugt, havde kigget efter elefantspor og var endt med at ligge i græsset og kigge op i trækronerne efter de blå elefanter. Havde mærket vinden, set grenene bevæge sig, hørt fuglene synge, duftet græsset og jorden – og havde fået et lille magisk øjeblik sammen.

Det er de øjeblikke, som Forvandlingsprojektet har jagtet. Hvor sanserne bliver udfoldet, og hvor børnene får lov at byde ind, uden at blive bremset af voksenfornuftige betragtninger som, at der slet ikke findes blå elefanter, og at elefanter ikke kan klatre i træer.

Sugerørsperspektivet

For Charlotte Olling Rebsdorf, som står i spidsen for Limfjordsteatrets udviklingsafdeling, LIM’eren, og som har været projektansvarlig for ’FORVANDLING’, har ét af målene netop været at træne det pædagogiske personale i at følge børnene og lade sig begejstre med dem. 

Det er også hende, der står bag det såkaldte sugerørsperspektiv, som ligeledes blev præsenteret på konferencen. Det går i al sin enkelthed ud på at zoome ind på små elementer i en historie, når man arbejder med småbørn.

I stedet for at fortælle dem hele beretningen om livstræet Yggdrasil fra den nordiske mytologi, zoomes ind på små elementer i fortællingen. Det kan være Odins øje, vandet i Mimers Brønd, bladene på træet, årstidernes skiften og naturens forandring.

En dagplejemor fra Struer Kommune fortalte, hvordan projektet havde inspireret dem til at lave skyggeteater, og hvordan selv den mindste lille dagplejepige opdagede, at også hun med sine små fingre kunne kaste store skygger på væggen.

En tredje deltager fortalte, hvordan hun var begyndt at bruge rekvisitter, når hun fortæller historier for børnene. At de ikke nødvendigvis behøver høre hele eventyret om Rødhætte, men kan zoome ind på små elementer og lade dem få lov at fylde.

Flere sanser end to

Stisa Søgaard, der er danser i forestillingen ’Forvandling’ og har været med ude at afholde workshops for både børn og pædagogisk personale, fortalte om sin uddannelse i sansernes antropologi – og hvor forskelligt sanserne vægtes i forskellige kulturer. I vores vestlige verden er det især synet og hørelsen, vi lægger vægt på.

Men i ’FORVANDLING’ har der været fokus på at bruge alle sanser – mærke på sten eller blade, dufte til græs eller mos. For ofte er det netop, når der kobles smag, lyd, billeder, duft og berøring på en fortælling, at magien opstår.

Og det er her, teatrets erfaring med iscenesættelse kan komme i spil og give det pædagogiske personale helt konkrete værktøjer til at skabe magi i hverdagen, i dagplejekøkkenet eller i børnehaven.

Endelig har deltagerne været med naturvejleder Peter Appel ude på opdagelse i naturen. De har talt edderkoppeben, kigget på livet under sten og grene, gået som myrer og rodet i hestepærer. Fra ham lød budskabet: Kom ud og kig på naturen; man kan ikke gøre noget forkert.

Samarbejde med Tate Modern

Helle Solvang fra Jordens Skole var dagens moderator og guidede deltagerne gennem dagens oplæg og små breaks til udveksling af tanker og erfaringer. Dagens hovedtaler, Susan Sheddan, kom helt fra Australien, hvor hun er afdelingsleder på Museum of Comtemporary Art.

Men i Forvandlings-projektets spæde start arbejdede hun på Tate Modern Early Years & Families Learning Program i London og blev en vigtig samarbejdspartner for FORVANDLING. Et samarbejde, der blev støttet af Statens Kunstfond.

 

Anne-Mette Riis er pr- og kommunikationsmedarbejder på Limfjordsteatret

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere