DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
Flemming Bang, Sabine Lemire, Marianne Skår, Sille Jensen, Jane Rasch (kunstnerisk leder), Kenneth Gall (producent) og Betina Grove fotograferet i væksthus-lignende omgivelser på selve dagen for den afsluttende stagereading. Foto: Mia Lerdam

Spirernes store slutspurt

12-06-2021
Afgangsdramatikerne fra DV 19-21 præsenterede fredag smagsprøver på deres kunnen via dygtigt orkestrerede stagereadings hos Teater Vestvolden, der lagde sal og coronasikker parkeringsparty-plads til spirernes sidste dag i Dramatikervæksthuset. Det var samtidig sidste spirehold for projektets kunstneriske leder gennem 20 år, Jane Rasch, der sammen med producenten Kenneth Gall takkede af.
Af: Carsten Jensen
FAKTA

* DV 2019-21:

- Betina Grove  (f. 1972): Debuterede som skuespiller i 1996 og har siden medvirket i teaterforestillinger, film og tv. Teatermæssigt primært inden for børne- og ungdomsteaterområdet, bl.a. hos Teatret Fair Play. Stifter og teaterleder på Teatret st.tv siden 2008 sammen med Marianne Søndergaard. Her har hun bl.a. dramatiseret 'Den sultne larve, Aldrigmæt' og 'Mariehønen Evigglad' for de mindste, samt 'MOR' for mellemgruppen, som hun også instruerede. Hun er bestyrelsesmedlem i branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Teater. 

- Flemming Bang (f. 1968): Skuespiller, sanger, producent. De sidste par år har han bl.a. været fast tilknyttet Christiansborg Slot, hvor han har udviklet, skrevet og spillet historiske forestillinger mellem gobeliner, guldkareter og krystaller m.v. Har tidligere har medvirket i forestillinger hos bl.a. Teater Hund, Team Teatret og Zangenbergs Teater.

- Sille Jensen (f. 1968): Uddannet i billedkunst fra Hogeschool voor de Kunsten i Amsterdam og fra Forfatterskolen for Børnelitteratur. Arbejder med grafisk design, illustration, tegninger og bøger - og har bl.a. gået på Forfatterskolen til Børnelitteratur 2016-18 og debuterede som børnebogsforfatter i 2019. Hun har medvirket i Teater Bliks forestilling “Mørkesti og Solskinsdryp”, og debuterer som dramatiker i efteråret 2021 med forestillingen “Tag en ting”. 

- Sabine Lemire (f. 1974): Uddannet fra Danmarks Designskole. Arbejder som forfatter og har  skrevet omkring 50 bøger til børn og unge indenfor både fag- og skønlitteratur. Kreative aktiviteter for børn fylder en stor del af forfatterskabet, da mange af titlerne handler om at bygge, tegne og bruge sig selv kreativt.  Hun ejer og driver En Lille Bitte Pavillon i Kongens Have, der fungerer som et kreativt rum med bøger, tegninger og broderede figurer. 

- Marianne Skår (f. 1982): Kommer fra Hardanger i Norge. Cand. mag. i dramaturgi i 2009 fra Aarhus Universitet, bl.a. med fordybelse i dramapædagogik. Har siden arbejdet som teaterunderviser i flere år, både på teaterskoler, i fritidsklub og på efterskole. Har i den forbindelse dramatiseret og instrueret flere forestillinger. Del af manusholdet ved StageLAB 2018. De sidste to år har hun også arbejdet som tekstforfatter. 

* Dramatiker Væksthuset

I 1997 fik BørneTeaterSammenslutningen (BTS) bevilget 900.000 kr. af Statens Teaterråd til et tre-årigt projekt, der fik navnet Dramatiker Væksthus.  

- Siden 1997 har der været afholdt 12 væksthuse - der har til formål at udvikle talentmassen af dramatikere indenfor børne- og ungdomsteatret.  Hvor DV tidligere hørte under BTS og TIO, har man siden DV 15-17 været en selvstændig forening med en bestyrelse, der også fungerer som kunstnerisk sparringspartner og jury, når nye deltagere skal udvælges. 

* Se mere på http://www.dvhus.dk

Fredag aften blev seneste skud spirer fra Dramatiker Væksthuset plantet ud, da der blev afviklet den traditionsrige stagereading, hvor afgangsmanus fra de fem deltagere blev præsenteret i uddrag over en lille snes minutter. Det fandt sted hos Teater Vestvolden i Hvidovre, der lagde sal til kunsten og siden corona-afvisende parkeringsplads og godt vejr til det afsluttende mini-party.

Det var en underholdende oplevelse, hvor man fik indblik i de forskellige afgangsværker fra de fem spirer: Marianne Skår, Betina Grove, Sille Jensen, Sabine Lemire og Flemming Bang. Og atter måtte forundres over, hvad de dygtige instruktører og spillere havde opnået scenekunstnerisk: Prøverne gik i gang tirsdag, så der har været mindre end en dag til hver tekst.

Både blandt instruktører og spillere var der dog også erfarne kræfter fra såvel tidligere stagereadings som branchen som sådan: Instruktørerne Marc van der Velden, Ina-Miriam Rosenbaum og Lene Vestergård og skuespillerne Katrine Karlsen, Mia Lerdam, Mathias Sprogøe Fletting, Kristian Holm Joensen, Christina Bech og Birgitte Prins.

Første corona-hold...

DV-projektets kunstneriske leder, Jane Rasch, benyttede som altid sin velkomsttale til at pointere, at der altså her blot var uddrag af afgangsmanus, hvor slutningen ikke ville være med. Hun roste spirerne for deres kompetente indsats – som DramatikerVæksthusets første corona-hold (!) – hvor man havde haft 16 samlinger, men havde fravalgt zoom til fordel for live-møder i ’ansvarlighed’, som det så underspillet blev sagt.

Herefter præsenterede spirerne deres afgangsstykker med titel og målgruppe og overlod scenen til skuespillerne med manuskripterne i hånden og et næsten totalt fravær af rekvisitter, men til gengæld masser af spillemæssigt overskud.

Uddrag 1-3

Her er et par observationer fra de fem uddrag - helt urimeligt kogt ned til nogle få linjer om hver:  

Flemming Bang lagde ud med ’To – er jo også en lille flok’ (10 år+). Med Philip som fortæller dels fra voksenperspektiv og som mobbeofret i skolealderen, hvor han forgæves forsøger at passe ind – også overfor en kynisk lærer. Men ’frygt lugter’ og bemægtiger sig også de to andre børn, som han dog etabler et venskab med. Velfungerende dialog i traditionel stil og fint turneret af de tre spillere.

Sille Jensen præsenterede ’Fuglefri’ (5-9 år) som et lystspil, og der var da også masser af humor og slapstick i begivenhederne på den fuglestation, hvor professor Jacobsen og medhjælper Svendsen gik i clinch, komplet med problemer med at kunne fløjte fuglestemmer og jagten på fugle. Spillet i traditionel komediestil, hvor Kristian Holm Joensen fik vist imponerende grimasser og benspjæt. 

Betina Grove kom med ’Natten er lavet af glas’ (13 år +) – et ungdomsstykke centreret om veninderne Caro og Naja og deres oplevelser til en fest med drenge og det første kys og halvintime fotos delt på nettet. Særdeles velfungerende autentisk dialog og spil, hvor man ikke kunne undgå at tænke på Betina Groves egne erfaringer fra ungdomsstykker i Teater st.tv.

Uddrag 4-5

Sabine Lemires ’Kurt er vist ikke helt død’ (6 år +) viste sig at være en munter og grotesk komedie om en pige, der absolut ikke kunne forlige sig med, at hendes hamster, Kurt, var blevet kørt over af en mountainbike. Nu var hun på kirkegården med sin ven, der ville have hende til at begrave dyret. Pludselig dukker en anden Kurt op fra sin grav på kirkegården og  i hopla til at fortælle vanvittige historier. Dialogen var rigtig morsom, spillet underholdende – og Kurt var en fin dukke, lavet af dramatiker Lemire selv, men her ført af Katrine Karlsen, der selv er en overmåde habil dukkemager.

Marianne Skårs ’Restart-genstart’ (10 år +) holdt også til i den absurde del af komedie-genren – med udgangspunkt i en stadig mere aktuel debat om unges skærmafhængighed og placeret på et noget dystopisk behandlingssted, hvor patient-1 med diagnoser som ’snapchat dysmorfofobi’ (tror jeg nok det var...) skulle være mentor for patient-6 med ’gamer voldspsykopati’, og hvor Mia Lerdam brillerede med korte commandoraid i utallige andre patient-kategorier. Interessant plot, gode dialoger og skægt spil, men også med en eftertænksom eftersmag.

Tak til Jane og Kenneth

Der var gode anslag i alle fem afgangsstykker, hvor man fik en fin fornemmelse af dramatikerne bag ordene. Et lille cv kan ses i faktaboksen, mens der i det fine program for afgangspræsentationen af Dramatiker Væksthus 19-21 står fem virkeligt informative tekster om hver enkel spires dramatik og deres baggrund. Dem kan interesserede – og dem bør der være flere af blandt børne- og ungdomteatrene, hvis de vil prøve nye kræfter – måske få fingrene i.  

Teksterne er skrevet af Jane Rasch, der med dette hold stopper som kunstnerisk leder af projektet. Hun tog over i 2001 efter det første hold og har været en fantastisk inspirerende underviser og mentor for de meget forskellige 73 spirer, der har været deltagere på de 11 hold, som hun har ledet gennem de 20 år.

Med Kenneth Gall som producent og logistisk altmuligmand gennem de sidste otte år – også han takker af ved denne lejlighed.

Dramatikervæksthusets bestyrelsesformand, Marc van der Velden, sagde i sin takketale til Jane Rasch, at han håbede, at hun nu ville skrive en bog om, hvordan man udvikler dramatiske talenter. 

Man kunne se på Jane Rasch, at det ikke var sikkert, at det værk ser dagens lys, men her gengives som appetizer størstedelen af det meget informative ’Signalement af DV 19-21’, som Jane Rasch berigede fredagens programhæfte med.

Jane Rasch: Mit system

'DV 19-21 bygger på mit ”system”, som jeg kalder ”Body Writing” eller ”Ord med Krop” skabt af mange års arbejde med talentudvikling inden for og uden for DV. 

Hjørnestenene eller principperne er kort fortalt:

Learning by doing. Dvs. at teori og dramaturgi bliver omsat til etuder (små øvelser), enkeltøvelser eller øvelsesforløb. Jeg ser ikke noget formål i, at deltagerne lærer om aktantskemaer eller andre modeller, FØR teorien
 er afprøvet i kreativ praksis.

Progression. Dvs. at forløb
ig indhold tilrettelægges med udvikling for øje og med udgangspunkt i/inspireret af deltagernes konkrete forudsætninger. Integrering og overraskelser. Særlige øvelser med det formål på eget papir at erfare, at mange ideer
 og historier kan samle sig på en uforudsigelig og for den skrivende overraskende måde.

Pendulet. Den skabende proces forestiller jeg mig mellem to poler: Oversigt/fornuft (Apollon) VERSUS intuition, fantasi, forestillingsevne (Dionysos). 

Jeg ser ikke en skriveproces i afsluttede faser, men som en stadig svingning mellem de to poler. Oasen, der består af to dele: Dels ”Ro til at gro”, dvs. til fordybelse og afskærmning. Dels tidsmæssig begrænsning, dvs. afleveringsfrister. Legen stimuleres, når man ved, hvor længe man må lege, tror jeg.

At fejle. I fejlen – det man kommer til at skrive, og som p.t. ikke er ”godt” – ligger der guldkorn, som den skrivende giver sig tid og overskud til at grave frem. 

Det medfører også, at man finder glæde ved at skrive om og mærke at ”processen er min ven”. Dialogen. Det er min opfattelse, at den skarpe dialog (modsat ord på papir), i virkeligheden først opstår til sidst. Når karakterer, situationer, talemønstre, forløb, genre og ikke mindst den skrivendes stil og personlige måde at se tilværelsen på samles til et organisk hele. Ordene har fået krop’. 

Nye kræfter

Teksten sluttes af med gode ord om de fem deltagere: ’De er begrundelsen for det hele’ og udviklede et ’sprog til fælles, respektfuld vejledning’ og blev deres egne lærere.

’Jeg bliver overflødig. Og det er for mig det største’ – lyder det fra Jane i fuldendt beskedenhed.

Men overflødig blev hun aldrig i de 20 år. Til gengæld skal hun – og Kenneth – nu erstattes, for Dramatiker Væksthuset fortsætter med at gro nye dramatikere til børne- og ungdomsteatret.

En af de mest succesrige fra projektet og deltager på det første hold, Jesper B. Karlsen, tager nu stafetten videre som kunstnerisk leder sammen med Janne Juul, der tidligere har været tilknyttet manuskriptlinjen på Filmskolen og nu er aktiv i teatermiljøet.

De skal tage vare på næste hold spirer – hold nummer 13 siden starten i 1997 – hvor der snart meldes ud om ansøgningsfrist m.v.

Emne:
Luk
Kommentar til artiklen - Spirernes store slutspurt
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ARTIKLER
123456789101112131415161718192021

18-09-2023
 

14-09-2023
 

08-09-2023
 

05-09-2023
 

01-09-2023
 

18-08-2023
 

15-08-2023
 

10-08-2023
 

06-08-2023
 

30-07-2023
 

03-07-2023
 

20-06-2023
 

12-06-2023
 

07-06-2023
 

26-05-2023
 

12-05-2023
 

09-05-2023
 

26-04-2023
 

14-04-2023
 

29-03-2023
 

22-03-2023
 

09-03-2023
 

08-02-2023
 

30-01-2023
 

10-01-2023
 

01-01-2023
 

21-12-2022
 

13-12-2022
 

22-11-2022
 

18-11-2022
 

15-11-2022
 

10-11-2022
 

04-11-2022
 

17-10-2022
 

12-10-2022
 

25-09-2022
 

21-09-2022
 

19-09-2022
 

16-09-2022
 

13-09-2022
 

Flere anmeldelser