DEBAT
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
Et glad og lettet afgangshold efter aftenens stage readings modtager publikums hyldest. Fra venstre Kristian Holm Joensen, Betina Birkjær, Birgitte Alme, Christine Albrechtslund, Rasmus Elvers og Marie Kilsgaard Møller. Foto: Søren K. Kløft

Spirerne foldede sig ud

09-06-2017
DramatikerVæksthus-projektet har nu eksisteret i 20 år og medvirket til at sende en række nye dramatikere til børne- og ungdomsteatret. Torsdag aften blev der afviklet en velbesøgt afsluttende staged reading for de seks afgangsspirer på hold DV 2015-17.
Af: Carsten Jensen
FAKTA

* DramatikerVæksthus er et målrettet udviklingsprojekt, der skal sikre nye dramatikere til de professionelle børne- og ungdomsteatre. Det har eksisteret siden 1997.

* Hold 2015-17:

- Christine Albrechtslund (f. 1972): Uddannet fra Skuespillerskolen v/Odense Teater i 2001. Har spillet på Odense Teater, Århus Teater, Folketeatret, Bornholms Teater m. fl.  Har instrueret flere forestillinger, senest på Folketeatrets turnéscene. Underviser i drama på Den Danske Scenekunstskole, Musicalakademiet gennem 12 år. Tidligere leder af Børnescenen på Folketeatret. Har bl.a. skrevet  børneforestillingen 'Hr. Ivildensky & frk. Sanseli'.  

- Birgitte Alme (f. 1975): Uddannet pædagog (2002), BA i dramaturgi og journalistisk formidling (2008) og cand. mag. i dramaturgi (2010). Senere opgraderet med en diplomuddannelse i kommunikation (2013). Har undervist børn og unge i drama, teater og den gode fortælling siden 2004.

- Betina Birkjær (f. 1973): Scenekunstner, installationskunstner og forfatter. Har siden 2005 turneret med spansk-colombianske Teatro de Los Sentidos under ledelse af Enrique Vargas. Medskaber af Luna Park Scenekunst og den omrejsende installationsforestilling 'Hukommelsespaladset'. Debuterede som forfatter i 2014 med 'Roman i fire årstider'.

- Kristian Holm Joensen (f. 1964): Uddannet fra Aarhus Teaters Skuespillerskole i 1992 præcis 20 år efter, at han var til sin første Børneteaterfestival (Aprilfestivalen). Har optrådt på alt fra Strøget til Det Kongelige Teater - inkl. i børneteatret, hvor han både har spillet, instrueret og skrevet. Har desuden undervist på teaterskolerne.

- Marie Kilsgaard Møller (f. 1985): Teaterinstruktør, stifter og leder af det turnerende børne- og ungdomsteater QUASI teater siden 2007. Har skrevet og instrueret adskillige børne- og ungdomsforestillinger. BA i retorik og statskundskab (KU). Cand.soc - Politisk kommunikation og ledelse (CBS). Har arbejdet i USA, Rusland, Island, Sverige og Tyskland med iscenesættelse.

- Rasmus Elvers (f. 1986): Pædagogstuderende. Har elsket teater lige siden han så 'Black Rider' som tiårig. Fik for alvor lyst til at skrive selv efter et forløb på Testrup Højskole og har efterfølgende skrevet 'Stockholm' (Huset i Magstræde 2010), radiodramaet 'Simon' (Akt 1 2013) og 'Citronbrus' (Teater Bloom 2014).

Kilde: DramatikerVæksthus

-----

* Nyt hold:

-  Fristen for ansøgninger til DV-holdet for 2017-18 er 30. juni med efterfølgende optagelsesweekend på Teatret Fair Play i Holbæk 25.-26. august for 12 udvalgte ansøgere, hvoraf seks forventes optaget på DV 17-18.

- Se mere på www.dvhus.dk

* Læselinks

- Se artiklen om uddannelsen: 'Et eksperimenterende frirum'

- Se reportagen fra forrige afgangshold i juni 2015, 'Fra spirer til stængler'

http://www.teateravisen.dk/fra-spirer-til-staengler.html

Der var fuldt hus og god stemning, da DramatikerVæksthus torsdag aften inviterede til staged reading for afgangsholdet DV 2015-17 hos teatret ZeBU på Amager, hvor der blev vist uddrag fra de seks afgangsspirers værker, udsat for skuespillere og instruktør.

Som så meget andet teater-relateret i hovedstaden her i starten af juni måned var det blevet en del af CPH Stage-festivalen - men publikum var primært det fra tidligere afgangs-arrangementer velkendte blanding af venner og familie, andre teaterfolk og enkelte formidlere.

Der var dog flere producerende teatre repræsenteret - og fra flere landsdele - så Deres udsendte kunne slippe for at påtale den ofte manglende kollegiale interesse fra det teaterområde, som burde bakke op om dette målrettede udviklingsprojekt, der skal sikre nye dramatikere til de professionelle børne- og ungdomsteatre.

Appetizers og toner

De knap 100 fremmødte blev belønnet med en række korte opførelser på 10-15 minutter af uddrag af generelt interessante tekster, som med baggrund i spirernes teatermæssige og andre faglige erfaringer lå på et rimeligt højt niveau (se faktaboks).

DramatikerVæksthusets kunstneriske leder, dramaturg Jane Rasch, indledte arrangementet med et par velvalgte ord om projektet og sagde bl.a., at de seks deltagere havde fået lov at lege og eksperimentere og finde deres egen tone. Hun huskede publikum på, at man her fik en række appetizers fra manuskripterne - men ingen slutninger! - som resultatet af den afsluttende workshop, der med intense samlinger mandag til torsdag har forenet afgangsspirernes manuskripter med de to instruktører (Solveig Weinkouff og Marc van der Velden) og de syv skuespillere (Birgitte Prins, Johanne Nørgaard-Nielsen, Lotte Bergstrøm, Andreas Berg, Søren Bang, Niels Jørgensen og Mathias Sprogøe Fletting) og ført til de seks staged readings.

Alle havde gjort et godt arbejde med at puste scenekunstnerisk liv i de seks stykker, der i målgruppe lå fra otte år og opefter - og de blev introduceret af de seks dramatikere selv. Følgende er blot et par linjers snapshot fra hver af stykkerne - og yder selvfølgelig hverken tekst eller fremførelse fuld retfærdighed...

Kort og godt

- Christine Albrechtslund lagde ud med den alvorstunge 'Tara og natten', der præsenterede  et bekymret barn og en afvisende mor i 'en skov af sorg' - pga. tabet af manden/faren - hvor datteren får hjælp af fantasifiguren Sirius til at hjælpe sig selv og moren videre i sorgarbejdet.

- Birgitte Alme tog over med 'Et studie i Rosa', der gav en opvisning i den kvikke pige Rosas håndtering af to drenge, som tror at have en hemmelig loge, men accepterer Rosas krav om muligt medlemskab efter en optagelsesprøve. Den foreslår hun selv som en nat alene i den mørke kælder på skolen - uden smartphone (!) - men tingene er ikke, hvad de ser ud til. En realistisk og ligefrem historie midt i børnenes virkelighed.

- Rasmus Elvers havde taget humoren med i sit stykke, 'Ole Ellen søger en ven', som satte stemningen i vejret med en indledende dans af to drenge, klædt i gammeldags kortbuks, skjorter og butterfly. Siden udvikler et ulige venskab mellem de to drenge sig til en kamp mellem sandhed og løgne i form af virkelige/opdigtede oplevelser. Og et afsluttende brud: 'Du er død for mig!' siger den ene og trækker af med rejsetasken.

- Marie Kilsgaard Møller havde valgt fortælleteater-formen i 'Voksenklubben', hvor fortælleren via et brev fra sin barndomsveninde fortæller om deres klub, hvor 'vi øver os i at være voksne' med tungekys og sprut og et tilsyneladende fatalt forsøg på at finde en kæreste til den enes alkoholiserede mor via et fabrikeret kærestebrev.

Formen appellerede ikke rigtig til en stage reading, hvor den enlige skuespiller/fortæller er bundet til manuskriptet og ikke kan spille ud, men plottet gav spændende associationer.

- Betina Birkjær satte mere liv på scenen med 'Vilde Milde', hvor hovedpersonen skulle øve sig i at sidde stille på en stol og ikke lukke fremmede ind, mens mor var til tandlægen. Men selvfølgelig lod hun den spøjse nabo Hr. Nød og dennes udstoppede fugl komme ind - og hans nysen ved ordet 'død' blev så brugt til en udviklingskomedie, der satte fordomme og sameksistens på dagsordenen.

- Kristian Holm Joensen sluttede af med 'Børge uden B'; en absurd komedie med tre drenge og deres mærkelige fædre, hvor en af dem besluttede aldrig at bruge ordet B, hvad der gik ud over (B)ørge og hans mor (B)erta, mens en fiskede i toilettet (han fangede alligevel aldrig noget) osv. Men til gengæld var deres lærerinde bare det skønneste og smukkeste og klogeste, som de kappedes om at fortælle om, hvordan det ville være, når de blev gift med hende.

Selve spilleformen, hvor de tre drenge skiftes til at være medvidende/medvirkende fortæller i spillet, gav en fin dynamik og grobund for den underspillede humor i et stykke, der også gav plads til mere alvorlige refleksioner.

Nyt hold på vej

Kristian Holm Joensens stykke var afgjort det, der satte mest liv i publikum og gav store løfter om en spændende sceneproduktion - i hvert fald hvis resten af manus er i samme klasse som de 10-12 minutter, der blev vist torsdag aften.

Deres udsendte var nu udmærket underholdt hele vejen og kunne sammen med de øvrige tilskuere glæde sig over gode takter i alle seks afgangsstykker, der havde hver deres kvaliteter og muligheder og var meget forskellige i form og indhold - og således levede op til Jane Raschs forventninger til, at de seks afgangsspirer ville finde hver deres tone.

Efter en applaus fra publikum til hele holdet blev tonerne til snak ad libitum i ZeBU's foyer. Spændende er det altid at se og følge, hvor mange af dem der rent faktisk bliver faste eller blot lejlighedsvise leverandører af ny dramatik til børne- og ungdomsteatret ude i virkeligheden.

Men mens DV 2015-17's nyudklækkede hold således mødte offentligheden med succes, er et nyt hold spirer allerede under opsejling. Fristen for ansøgninger til DV-holdet for 2017-18 er netop blevet forlænget til 30. juni pga. hjemmesidens nedbrud - med efterfølgende optagelsesweekend på Teatret Fair Play i Holbæk 25.-26. august for 12 udvalgte ansøgere, hvoraf seks forventes optaget på DV 17-18.

Emne:
Luk
Kommentar til artiklen - Spirerne foldede sig ud
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ARTIKLER
123456789101112131415

18-10-2017
 

13-10-2017
 

10-10-2017
 

06-10-2017
 

02-10-2017
 

28-09-2017
 

25-09-2017
 

22-09-2017
 

17-09-2017
 

12-09-2017
 

10-09-2017
 

06-09-2017
 

28-08-2017
 

18-08-2017
 

11-08-2017
 

01-08-2017
 

28-07-2017
 

30-06-2017
 

20-06-2017
 

15-06-2017
 

11-06-2017
 

06-06-2017
 

29-05-2017
 

23-05-2017
 

18-05-2017
 

14-05-2017
 

09-05-2017
 

03-05-2017
 

27-04-2017
 

22-04-2017
 

20-04-2017
 

18-04-2017
 

12-04-2017
 

06-04-2017
 

31-03-2017
 

28-03-2017
 

24-03-2017
 

20-03-2017
 

15-03-2017
 

10-03-2017
 

Flere anmeldelser