Af: Rikke Giselsson

18. februar 2019

Små netværk – store planer

Odsherred Teater og Bornholms Teater mødes, deler viden og udveksler som led i et pilotprojekt, kaldet 'Små netværk til udveksling og videndeling blandt egnsteatre'. Rikke Giselsson er samarbejdspartner på pilotprojektet og fungerer som projektleder samt som facilitator og tilrettelægger af netværksmøderne og fortæller her om projektet.

Odsherred Teater og Bornholms Teater mødtes sidst i januar 2019 på Odsherred Teater til det første af to netværksmøder mellem de to teatre. Møderne er en del af pilotprojektet 'Små netværk til udveksling og videndeling blandt egnsteatre', som er støttet af Kunstfondens Projektstøtteudvalg for Scenekunst.  

Pilotprojektet vil udforske værdien for egnsteatre i at mødes i helt små netværk, hvor fokus kun er på to organisationer, og hvor der på den baggrund er mulighed for at komme tættere på helt lokale betingelser og udfordringer. 

'Jeg synes, at det at mødes med ligesindede, folk der bakser med de samme udfordringer og opgaver som os, er enormt givende – fordi det er i et mindre forum, hvor man kan tale mere i dybden om emnerne og også reflektere over de daglige udfordringer end ved f.eks. en egnsteaterkonference, hvor der kun er plads til de store linjer. Man har nemlig også brug for de helt konkrete, praktiske råd fra andre,  der kan se på én fra en vinkel, man ikke selv kan' (Joan Stræde – Odsherred Teater).

Teatrets mange ansigter og fagligheder 

I pilotprojektet er det alle de faste medarbejdere på de to teatre, lederne og repræsentanter fra teatrenes bestyrelser, der mødes i en god tværfaglig blanding. På den måde er der lagt op til kollektive videndelings og læreprocesser, der på forskellig vis kan kobles direkte til en teaterhverdag på de to teatre, som mange personer og fagligheder er fælles om. 

'Når man arbejder på et lille teater er det helt afgørende, at der er fællesskab i hele personalegruppen. For at det kan lade sig gøre er det utrolig vigtigt at alle føler sig set og anerkendt for deres arbejde.  De “udøvende” bliver klappet af og får blomster – og derfor er det helt centralt, at dem bag scenen og på kontoret bliver set og påskønnet' (Mei Oulund – Odsherred Teater).

Indholdet på netværksmøderne fastlægges ud fra input fra alle deltagerne. Som forberedelse til januarmødet har der været en proces i gang med formøder og idéudveksling siden oktober/november måned, og allerede nu er arbejdet i gang med at fastlægge indhold til det næste netværksmøde, som er til maj i Rønne. 

At plante en nysgerrighed

Et vigtigt formål med netværksforløbet har fra starten været udtalt af deltagerne, nemlig at plante en nysgerrighed: 'Hvad kan vi bruge hinanden til?' – og det kan være på mange planer: at finde én, man kan ringe til for en god idé, at udveksle viden om et særligt værktøj eller en særlig metode, at besøge hinanden i en form for praktik….eller noget helt syvende.  

På det første møde blev der derfor brugt en god del tid til at præsentere de to teatre samt lære hinanden og hinandens funktioner og kompetencer at kende. Videndeling kræver kendskab og tillid. 

Desuden var indholdet på netværksmødet samtaler på tværs om generelle vilkår, forskelle og udfordringer, der var mere fagspecifikke samtaler, der var sparring og deling af succes’er, og der var case-arbejde med gode idéer til hinandens helt konkrete situationer.

'Et sådant netværk mellem to teatre bør man bevare og udbygge, hvis det er muligt.  Det kan forhåbentligt også være med til at udbygge netværket indenfor de forskellige fagområder,  hvor det er relevant' (Helle Lindblad – Bornholms Teater).

Plads til nye interesserede

Efter de to fastsatte fælles netværksmøder her i 2019 er der planlagt en opsamling på hvert teater – og i hvilken form, udvekslingen mellem de to teatre så fortsætter derefter, afhænger af de implicerede personer og deres behov og idéer – nysgerrigheden og kendskabet til hinanden er i hvert fald plantet!

Hvis man er blevet nysgerrig på dette netværks-eksperiment – som for nuværende slet ikke er afsluttet – og hvis man vil vide mere, så kontakt Rikke Giselsson på rikgis@mail.dk. Måske er der teatre derude, der kunne være interesserede i at være med i anden omgang af 'små netværk'?

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere