DEBAT
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017

Nørrebro Teater/Rialto: Dirigenten

Tobias Trier i rollen som den snu og beregnende dirigent og komponist Vitus Cornelius Gormsen, der også iscenesætter publikum som sit private kor. Foto: Henrik Ohsten Rasmussen

Skumle musikalske manipulationer

15-01-2016
Som dirigenten gør Tobias Trier sit musikalske håndværk til herlig underholdning.
FAKTA
Nørrebro Teater/Rialto: Dirigenten -

Af og med Tobias Trier. Instruktion: Line Paulsen. Aldersgruppe: fra 13 år. Varighed: 75 min. Set 8. januar 2016 på Rialto Teatret foyerscene, hvor den spiller til 24. januar (Tor-fre kl.16.00, lør.-søn. Kl.14.00.  www.nbt.dk

Vi hører ham, før vi ser ham. En høj gennemtrængende tone brager ud gennem det røde fortæppe og bliver holdt længe – imponerende længe.

Så står han der, en spinkel skikkelse i kjole og hvidt med skinnende laksko, men fuldt kapabel til at fylde i rummet. Ansigtet er sminket hvidt som på en klovn, men blikket er stålfast og årvågent og kroppen spændt som en fjeder.

Der skal ikke grines -  det gør vi alligevel - men præsteres og leveres, og det bliver der.

I rollen som dirigent, komponist og tekstforfatter Vitus Cornelius Gormsen får Tobias Trier med sin overbevisende musikalske autoritet alle til at følge sit mindste vink – både med og uden taktstok.

Forestillingen har sit eget seje tempo, mens vi arbejder os igennem dirigentens nye sangværk nummer for nummer. De korte, enkle melodier indøves flerstemmigt og som kanons og afleveres stående. Man er vel prof. Dirigenten er i hvert fald.

Det går forrygende. De få halvstore børn, der er til stede, synger med og springer til, når dirigentkrukken kalder. Han vil feteres og opvartes og lidt sex er diskret, men tydeligvis heller ikke af vejen. Men allerhelst vil han tømme vores konto og lommer og tage ure og smykker fra os.

Hvis det lyder bekendt, er det sikkert tilsigtet, selv om Vitus på ingen måde politiserer med store bogstaver. Det er ikke nødvendigt. Budskaberne trænger alligevel klart igennem.

Småbrutal kyniker

Men, man er ikke mange takter inde i forestillingen/ korprøven før man fornemmer, at det ikke kun er musikken, men os og vores følelser, som han dirigerer og spiller på og manipulerer med, så det driver.

Snu og beregnende skifter han fra selvmedlidende offerrolle til småbrutal kyniker, når det - trods han store indsats for alle os andre - ikke lykkes ham at få nogen til at smide 100.000 på bordet til korrejsen til USA. Der er ellers oprettet en forening med formand og – meget vigtigt – kassererske til formålet.

Dog – Vitus lader sig ikke sådan slå ud. Heller ikke, når pengeposen går rundt og kommer tom tilbage. Han sluger sit raseri og aggressioner, der ikke tjener hans skumle formål, og hiver blot nogle nye kneb op af kufferten i håb om, at de virker.

Men det bliver sværere og sværere for ham at forføre korets medlemmer, efterhånden som publikum gennemskuer dirigenten og han usle projekt. Tobias Triers projekt er til gengæld pengene værd.

Med overskud, humor og rundhåndede anekdoter gør han sit musikalske håndværk til om ikke stor scenekunst så et herligt underholdende og koncentreret show.

Vil det appellere til teenagere? Et kvalificeret gæt er, at dirigenten med sin tydelige erfaring og kontaktskabende stil lynhurtigt aflæser publikum og indrettet korprøven efter de tilstedeværende korsangere.   

Af: Randi K. Pedersen
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Dirigenten
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

20-02-2018

15-02-2018

12-02-2018

09-02-2018

07-02-2018

05-02-2018

03-02-2018

29-01-2018

26-01-2018

05-01-2018

11-12-2017

05-12-2017

01-12-2017

28-11-2017

27-11-2017

21-11-2017

18-11-2017

13-11-2017

08-11-2017

06-11-2017

03-11-2017

30-10-2017

25-10-2017

22-10-2017

18-10-2017

17-10-2017

16-10-2017

05-10-2017

03-10-2017

28-09-2017

26-09-2017

24-09-2017

22-09-2017

21-09-2017

19-09-2017

17-09-2017

14-09-2017

12-09-2017

10-09-2017

06-09-2017

Flere anmeldelser