DEBAT
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022

TEATERAVISEN ER BLEVET HACKET!!!!

06-08-2022
Teateravisen er blevet ramt af et ondsindet hackerangreb. Lige nu er det lykkedes at fjerne den ubehagelige ”illustration' med Facebook-hånd og en voldsomt udseende fodboldkamp/krigs-collage, der var hældt ind over forsiden (se skærmdump th) - men de nyeste (og seneste halvandet års artikler) på forsiden er væk, ligeså annoncerne, mens noter og anmeldelser er den fastfrosne forside-udgave fra 5. august. Lige nu vides det beklageligvis ikke, hvornår eller hvordan Teateravisen kommer på fode igen.

Fra fritidsblogger til fuldtidsanmelder

25-01-2021

Når der i store perioder slet ikke spilles teater, har teateranmeldere intet at anmelde. Men skrives OM anmelderiet kan der heldigvis stadig, og Teateravisen har bedt en af portalens flittige anmeldere, Morten Hede, der er en af landets ganske få fuldtidsprofessionelle teaterkritikere, om at fortælle om sin metier.

05-08-2022

Hvem skal have Horsens Børneteaterpris 2022?

Alle kan indstille kandidater til den fine pris – deadline er 31. august 2022

03-08-2022

Teater Vestvolden inviterer på rundvisning

Egnsteatret i Hvidovre rykker ind i et nyt teaterhus, som vises frem fra 13. september

01-08-2022

Fejring af streetdans-miljøet

Detour Dance Festival afvikles på Dansekapellet i København fra 18.-21. august

30-07-2022

Dansedrømme på Nationalscenen

23 unge kan opleves i musik- og danseforestillingen 'FREMTIDS DRØMME' 5.-7. august i Skuespilhuset

28-07-2022

Copenhagen Opera Festival 19.-27. august

Der venter over 80 opera-events på 12 venues - klassikere, familie-events, opera-bingo og kanalfarts-arier m.v.

25-07-2022

Kom med manuskripter til Manuskriptprisen 2022

Der er deadline 1. august for indsendelse af manuskripter til Danske Dramatikeres Manuskriptpris, som uddeles på Horsens Teaterfestival 17. september 2022

24-07-2022

Danmarks Internationale Gadeteaterfestivaler 12.-28. august

Der venter over 110 opførelser af ti internationale kompagnier, når festivalen indtager ni danske byer/bydele

21-07-2022

Street Cut i Næstved 12.-14. august

Den internationale gadeteaterfestival byder atter på gratis forestillinger, suppleret med bl.a. eksperimentel legeplads, gadekøkken og morgendiskotek

19-07-2022

Cirkusvognen 2.-25. august 2022

Børnekulturhuset Sokkelundlilles rullende kulturfestival for børn byder atter på gratis teater, musik og kreative værksteder

14-07-2022

PASSAGE Festival 25.-30. juli

Mere end 30 europæiske kompagnier og teatre præsenterer deres værker i Helsingør den sidste uge i juli

Til berigelse af børns liv

12-01-2021

Med udgivelsen 'Børnekultur i Danmark 1945-2020' præsenteres for første gang et samlet historisk overblik over rammerne for og udviklingen af dansk børnekultur gennem 75 år. Det er blevet et meget læseværdigt, overskueligt og informativt værk.

Det er altså ikke billigere at lave godt børneteater

04-01-2021

Årsskiftet markerer budgetstart for de 14 teatre, som Københavns Kommune har udvalgt til sin lille storbyteater-ordning for 2021-24. Mens Sort/Hvid og Husets Teater fik tilkæmpet sig en vigtig ekstrabevilling, må børneteatre som ZeBU og Det Lille Teater klare sig på stærkt formindsket budget - og erkende, at et lavere støtteniveau end voksenteatrenes stadig tages som en selvfølge. Men hvorfor?

Årsopgørelse

01-01-2021

Teateravisen afleverer her 2020 med en række punktnedslag omkring små og store begivenheder med tilknytning til børne- og ungdomsteaterområdet i det forgangne år. Covid-19-pandemien har selvfølgelig sat sit markante aftryk på et turbulent teaterår og afsat spor til kommende måder at tackle kunsten på.

Flere penge til børne- og ungdomsteatret

10-12-2020

Den nye finanslov for 2021 lover godt nyt for dansk børneteater: Med en udvidelse af rammen for refusionsordningen på 20 mio. kr. årligt er der lagt op til, at alle under 20 år kan komme til at se en forestilling om året; ligesom der åbnes for, at private skoler og ungdomsuddannelser nu også kan benytte ordningen, som i princippet betyder teater for halv pris. Og måske en ny og mere handy struktur for refusionssystemet.

Følelserne sidder i vokalerne

07-12-2020

Skuespilleren Merete Nørgaard har skrevet en klog bog om stemmen. Med Shakespeare som bedste teaterkrydderi. Teateravisens anmelder, Anne Middelboe Christensen, har læst den - og reflekterer bl.a. over børneteatrenes meget varierede fokus på stemmens brug i deres forestillinger.

Vredens druer

02-12-2020

Det Olske Orkester har med bogudgivelsen 'Rundt om ilden' sat blivende ord på arbejdet med forestillingstrilogien 'En nations selvhad' i form af en række tekster om baggrund, research, form, indhold og det kunstneriske arbejde m.v. Samtidig får man ristet en lille rune over teatrets eksperimenterende formsprog gennem de første 12,5 års virke.

En ærgerlig beslutning

18-11-2020

Der er brug for ASSITEJ Danmark til at facilitere og fastholde den danske børneteaterverdens position i det internationale samarbejdsmiljø, men en beslutning fra Projektstøtteudvalget om at stoppe for driftsstøtte er en alvorlig udfordring. Både for det danske center og generalsekretariatet for ASSITEJ International, der for tiden ligger i Danmark.

Juleteater i coronaens skær

09-11-2020

Julen ser ud til at blive gennemført trods covid-19's hærgen, og der spilles følgelig også juleteater på mange af landets små og store teatre. Med skyldig hensyntagen til aktuelle restriktioner og forsamlingsforbud. Flere har dog valgt at aflyse eller udsætte forestillinger til næste år. Teateravisen forsøger at skaffe et overblik over det scenekunstneriske juleri i det herrens corona-år 2020.

Quasi Teater: Naiv.Super!

Quasi Teater har skabt en forrygende forestilling om en drengenørd, der mister meningen med livet. Med Knut Steen som charmedrengen i ’Naiv.Super!’. Foto: Kristin Fjalestad

Skudt i Knut

06-02-2011
Meningen med livet bliver krystalklar efter en time sammen med Quasi Teaters charmerende nørdeperformer Knut Steen.
FAKTA
Quasi Teater: Naiv.Super! - Baseret på Erlend Loes roman. Iscenesættelse: Marie Kilsgaard Møller. Animation: Kristin Fjalestad og Nils Holst-Jensen. Rekvisitør: Anne Sophie Gertz. Medvirkende: Knut Steen. Aldersgruppe: Fra 14 år. 70 minutter. Set på Underkanten i Huset i København, januar 2011 Kan opleves på Festival 2011 i april i Randers. www.quasiteater.dk

Charme er noget udefinerligt noget. Men den norsk-danske performer Knut Steen har så meget af den, at den drev ned ad vinduerne i Huset, da Quasi Teater havde premiere på monologen ’Naiv.Super!’.

Forestillingen er baseret på Erlend Loes roman fra 1996. Den handler om en mand, der tilsyneladende blottet for opfattelsen af, at livet kunne være charmerende. ’Et teaterforedrag om meningen med livet’ lyder undertitlen faktisk. Og Knut Steen står da også korrekt foran en projektor og en tavle ved et foredragsholderbord, hvor der lige akkurat er plads til vandglas og tavlesvamp.

Men dette facaden krakelerer. For dette foredrag udvikler sig til en nutidspræcis teaterfiktion over livet, sådan som det kan opleves, når man falder ud af hverdagen og rutinerne og ned i et tomrum, hvorfra man ikke kan klatre op alene.

’MUREN’ skriver denne fyr med klodsede blokbogstaver på tavlen. Og så fortæller han om den dag, hvor han spillede crocket med sin bror i haven: Den dag, hvor han mistede meningen med livet.

Knut Steen styrter rundt, mens scenen imaginært forvandles til en have med crocketkugler. Samtidig tegner tavlen tilsyneladende videre af sig selv i streger af skægge kridtprojektioner af tændstikmænd og huse.

Slå hårdt

’Hvad er der i vejen med dig?’ spørger broderen. Og så er fortællingen i gang – om den mærkeligt depressive tilstand, der uden varsel omklamrer denne fyr, så han intet kan eller vil eller tør... Omgivelserne forstår selvfølgelig ingenting. ’Du har jo stadig fødselsdag – og der er jo stadig noget kage tilbage,’ som forældrene lokkende siger til ham ude ved crocketspillet. Men nej. Fyren er gået i sort.

Knut Steen fortæller helt nøgternt. Han er 25 år gammel og går på skuespillerskolen Ophelia. Men han er altså også allerede en professionel spiller; for to år siden var han med i Quasi Teaters ’AnArkistikA’. Han smiler ud mod publikum med sine tætsiddende øjne og sit lyse strithår, mens han kommenterer på sin egen underlighed. Samtidig bliver han inde i sin rolle som ungdomssløv eller bare almindeligt deprimeret. Men hele tiden med den unges tidløshed og ansvarløshed som en naturlig tilgang til verden – og derfor som en spejlfigur, der rammer målgruppen med en stærk umiddelbarhed.

Det er denne intuitive forståelse for en ungdommelig ubekymrethed koblet med en styrtende meningsløshed, som gør denne forestilling så betagende. Instruktøren Marie Kilsgaard Møller har skabt en afvekslende scenegang mellem et ovenud vidunderligt hamrebræt fra Brio, hvor man skal slå så hårdt, man kan - og så en stribe højhuse på Manhattan. Der sker en masse på scenen. Og alligevel glider man uhjælpeligt ind i fyrens følelse af, at der ikke er nogen mening med noget som helst – og at der derfor heller ikke sker noget, der er særlig betydningsfuldt.

Skriv op

Derfor får hans møde med forelskelsen også sådan en stærk overraskelseskraft. For hvordan kan en nørdet fyr, der aldrig har haft nogen kæreste, pludselig score en pige bare ved at ringe til hende? Det får jo nok lige tilskuerne til at følge ekstra godt med...

For som han ellers har spurgt sig selv igen og igen i sit formørkede stadie: ’Hvordan starter man forfra?’
’Naiv.Super!’ er i familie med ungdomsforestillingerne hos Teatret Graense-Loes, der med ’Fucking Alene’ og ’Undertiden lever man’ har specialiseret sig i at fremvise det svære ved at være ung, og som i sin form hele tiden kommenterer på sig selv – og som hele tiden leger med lydteknik og videoskærme.

I ’Naiv.Super!’ foregår de tekniske avantgardeudtryk bare på tavleskærmen gennem Kristin Fjalestad og Nils Holst-Jensens skarpe naivstreger. Her er humoren i top. Og ordene styrter lige i hælene på tegningerne. For eksempel da fyren forsøger at skrive op, hvad han faktisk har i sit liv: En god ven, en dårlig ven, et stort studielån...

Drop fax

Forestillingen handler om en fyr på 25 år – siger han selv. Men egentlig er denne oplysning overflødig, og den kan faktisk få teenagetilskuerne til at distancere sig unødvendigt fra hovedpersonen, alene fordi han er ’gammel’. Det er også fjollet, at forestillingen ikke resolut har moderniseret romanens brug af en ’faxmaskine’ – i dag ved gymnasieelever jo knap, hvordan en fax virkede. Byt dog faxen ud med en computer og en mail og en mobil – hvor svært kan det være. For essensen er jo det samme: At alle beskeder, der tikker ind, tilsyneladende ligner personlige og varme hilsner.

Men når det kommer til stykket, er det rutineafvisninger, uanset om de er formuleret af en sekretær eller en mailrobot. Konklusionen er hver gang, at der ikke er nogen nærhed. Skærmen er en fiktion i sig selv. Det er kun en rigtig is sammen med en rigtig pige i parken, der rykker noget.

Jo, forestillingen kunne godt tåle at blive skåret ti minutter. Det bliver den måske også af sig selv, når først virkelighedens teenagepublikum kaster sig over den. Pigerne bliver nok ’skudt i Knut’, men det må han så leve med. Sådan er det at have charme...

Af: Anne Middelboe Christensen
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Naiv.Super!
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

03-08-2022

28-06-2022

12-06-2022

10-06-2022

08-06-2022

06-06-2022

04-06-2022

02-06-2022

31-05-2022

29-05-2022

27-05-2022

25-05-2022

23-05-2022

21-05-2022

19-05-2022

17-05-2022

15-05-2022

12-05-2022

09-05-2022

08-05-2022

06-05-2022

04-05-2022

02-05-2022

30-04-2022

28-04-2022

26-04-2022

25-04-2022

23-04-2022

21-04-2022

19-04-2022

17-04-2022

14-04-2022

12-04-2022

10-04-2022

08-04-2022

30-03-2022

28-03-2022

25-03-2022

22-03-2022

20-03-2022

Flere anmeldelser