Af: Randi K. Pedersen

16. september 2013

Skønne eventyrligheder

Med livligt dukkespil og god musik gør Svanen danmarkshistorien til nærværende teater.

Den sande, eventyrlige historie om dronning Dagmar er forrygende. Svanens musikalske forestilling om den bøhmiske prinsesse Drakomira, der bliver Danmarks dronning Dagmar, er heller ikke kedelig.

Rammen er en drejelig dukketeaterscene forklædt som middelalderligt slot med tårne og tykke mure, der er lavet af gulnede landkort. Så er stemningen slået an til en rejse tilbage i tiden og ned gennem Europa og tilbage igen.

Det bliver en munter teatertur fuld af god musik og livligt og udtryksfuldt dukkespil med dukkeførere, der også kan spille skuespil og gøre historien nærværende. Ingen er i tvivl om, hvem der er de gode, og hvem der er de onde.

Dukke Dagmar er præcis så prinsesseyndig og hendes dronningemor så udsøgt hekseagtig hæslig, som historien kræver. Valdemar Sejr er langbenet og flot, mens hans fabror, den svigefulde bisp Valdemar, er ekstrem grum og grim.  

Det er ridder Strange, som på kong Valdemar Sejrs vegne tager den lange vej til Prag for at fri til Drakomira. Valdemar har set et maleri af teenagepigen og forelsket sig i hende, og hvis historien taler sandt , bliver hun også meget glad for ham. Først er hun dog ikke meget for at skulle giftes bort og rejse langt bort. Men arrangerede tvangsægteskaber er ikke nogen ny opfindelse og slet ikke blandt kongelige.

Prinsessen bøjer sig for fars vilje uden at kny. For syns skyld får hun til gengæld tilbudt en mulighed for at slippe for giftemålet, hun skal bare vinde i et terningespil. Det gør hun, men farmand snyder åbenlyst for at sikre adgangen til et helt nyt dansk marked, hvor han kan afsætte sine sild. På den måde antydes den politiske dimension i historien, som børn dog næppe fanger. 

Sjovt og forståeligt                                      

Men der er andre måder. Måske er det historieforfalskning, at den bømiske konge har sat sin dronning og fællesbørnene ud på et sidespor for at få sig en yngre model og et nyt barn. Men det er sjovt og gør kongens kyniske magt- og pengebegær forståeligt for børn, når han skruppelløst smider den nye kone stortudende ud af gemakkerne og skyndsomt henter sin dronning hjem igen.

Det sker Ikke af pludselig længsel efter hende, som dronningen komisk tror. Men en kongelig kernefamilie er nødvendig for at få prinsesse Drakomira afsat til kong Valdemar, og så er vi tilbage i Danmark. Den nygifte fromme dronning ønsker sig ikke guld og grønne skove i morgengave, men fred og frigivne fanger. Det får konsekvenser, som i eventyrets verden selvfølgelig klares i et snuptag af Valdemar Sejr.   

Den historiske dronning Dagmar døde ganske ung i 1212 i barselsseng. Teater Svanen lader hende dø af en smitsom feber efter et besøg os de syge. Den forklaring er mere forståelig for moderne børn og understreger dronningens gode hjerte. Men heldigvis er den dramatiske myte om Kong Valdemars vilde soloridt til Roskilde for at nå frem til sin døende Dagmar ikke skåret væk.

Det er sjældent helt sandt, når forestillinger påstås at være for alle aldre. Men Svanens forestilling er til at forstå for børn og for voksne en skøn måde at få genopfrisket sin historiske hukommelse på. Eller måske for første gang møde den spændende, menneskeligt barske og politisk betændte virkelighed bag den kendte myte om kong Valdemar og dronning Dagmar

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.
Ækvilibristisk linedans og atypisk lagenleg
GLiMT Amager & DYNAMO Workspace :
'Det sidste måltid'
Med akrobatik, dans, musik, humor og gastronomiske godter går ’Det sidste måltid’ direkte i kroppen på publikum, som en skøn påmindelse om livets svære strabadser og mange muligheder.
For meget Odysseus og for lidt demens
Teater Fluks:
'Når sirenerne kalder'
Teater Fluks sigter højt med ’Når sirenerne kalder', men blander for mange ingredienser sammen i deres publikums-inddragende sensoriske teaterinstallation.
Vellykket ungdomsforestilling om at dele sine hemmeligheder
Teatret Masken:
'Kan du holde på en hemmelighed?'
Teatret Maskens ’Kan du holde på en hemmelighed?’ lugter svært af kampagne og folkeoplysning, men intentionerne er gode, og forestillingen som helhed er moderne, mytisk og meningsfuld.
Dansen svier i sjælen som sand i øjnene
Uppercut Danseteater:
'Child'
’Child’ er en original og bevægende danseforestilling af og med den frygtløse danser Mark Philip fra Uppercut Danseteater.
Nuttet dansesatire der svier
Gunilla Lind Danseteater og Blaagaard Teater:
'It’s so cute I’m gonna die'
Gunilla Lind udsætter teenagetilskuerne for et sansebombardement af kunstige batteribevægelser og brutal vold. I nuttethedens tilsyneladende ufarlige univers af lyserød hundehvalpeidyl og dansende catwalk.
Men lyset vender tilbage…
Hvid Støj Sceneproduktion:
'Usynlig'
Med ’Usynlig’ skaber Hvid Støj Sceneproduktion med både alvor og sjov et vigtigt og sårbarhedsfyldt fokus på det at være barn af en psykisk syg mor eller far.