DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022

Hvem skal bestemme, hvad der er godt teater?

01-04-2014

Pernille Carlsen kommenterer Refusionsudvalgets arbejde og funktion i kølvandet på afviste forestillinger og lukning af sit eget teater:

Jeg er stadig rystet og lidt målløs.

Og bekymret for dansk børneteater.

Og efter at have afventet lidt, er det vist på tide, at jeg også kommer på banen med vores erfaring og tanker efter at have været igennem refusionsudvalgets trædemølle.

For kan vi leve med at et udvalg reduceret til fem mennesker bedømmer, hvad der er rigtigt teater?

Og hvordan kan en forestilling overhovedet dømmes ude af refusionsordningen, når et tidligere udvalg har set og godkendt den?

Jeg har aldrig helt forstået piveriet over, at der er for mange børneteatre, og at nogle forestillinger er alt for ringe. Hvis ikke forestillingen når sit publikum, ja så har den alligevel en begrænset levetid og forestillingen ryger af markedet. På den måde er skaden i mine øjne ikke så stor. Problemstillingen bliver først interessant, når kritikken rettes mod produktioner, der er salg i. For hvem, udover køberne, skal bedømme om det er godt teater? Og hvem siger at professionelt teater nødvendigvis er godt? Jeg har set mange professionelle forestillinger, der i min optik var røvsyge, men som blev rost.

Vi debatterer desværre alt for sjældent, hvorfor vi synes noget er dårligt, eller hvad vi synes godt børneteater er? Hvor mange af jer har efter en forestilling været modige nok til at sige, at I ikke brød jer om forestillingen eller dele af den? Ikke kun til de kollegaer, der stod omkring jer, men til dem, der rent faktisk havde lavet forestillingen? Hvor er den konstruktive kritik? Og har vi ikke alle oplevet at være en del af en lemmingeffekt omkring en forestilling alle lige pludselig synes var god? Uden at vi fik sat ord på hvorfor.

Vores to gamle forestillinger "Mi Mi Mi" og "Muh eller mæh" har, efter at være på showcase den 18.januar i år, ikke fået fornyet deres refusionsgodkendelser. Begrundelsen er klogt formuleret: "For begge forestillinger anerkender Refusionsudvalget det pædagogiske afsæt og sanseligheden i den musikalske formidling, men vurderer samtidigt, at det drama- og musikpædagogiske projekt overskygger forestillingens idé og kunstneriske intention, som bør være det centrale i en professionel scenekunstnerisk produktion"

Jeg har aldrig brudt mig om tendensen til at fortælle historien i stedet for at spille den. En tendens dansk børneteater er gennemsyret af. Jeg har set mange roste forestillinger, der alle lider under den misforståelse, at handlingen på bedste pædagogiske vis fortælles - den spilles ikke. Derfor er denne form for teater ikke-eksisterende i vores forestillinger. Til gengæld har vi erfaret, at lyde er magiske for vores målgruppe - de 1,5 – 4- årige. En ny lyd, spillet på et af Thomas instrumenter, tager så meget fokus fra børnene, at du ikke kan spille/etablere billeder samtidig. Derfor har begge forestillinger indlagt en musikalsk præsentation af instrumenterne som indledning. Jeg forstår godt, at det som voksen tilskuer kan virke tungt, men er selvfølgelig dybt uenig i, at det musik-pædagogiske projekt overskygger forestillings idé, men jeg forstår godt kritikken. At spille teater for de yngste tilskuere er en udfordring. Og jeg har set mange eksempler på forestillinger, der spillede hen over hovedet på børnene og som slet ikke ramte dem.

En professionel scenekunstnerisk produktion er for mig én, der gør historier levende og skaber billeder for sine tilskuere. En produktion hvor flere parametre smelter sammen til én oplevelse. Og for mig er det vigtigt, at man ikke bagefter kan reducere forestillingen til én fortælling, der skal helst være flere lag. Og her falder meget børneteater i mine øjne igennem, da der bliver lagt for meget vægt på at fortælle - ikke spille - historierne. Det pædagogiske fortællerfænomen styrer så at sige for meget. Så måske kan det meste børneteater, i mine øjne, slet ikke kaldes professionel scenekunst?

Men er børneteater, der spiller hen over hovedet på målgruppen, overhovedet børneteater? Hvordan kan man lykkes med forestillinger for de alleryngste, hvis man ikke må være pædagogisk på den ene eller den anden måde?

Hvis ikke vi debatterer, hvad godt børneteater er, og hvordan vi får plads til, at dansk børneteater hele tiden kan udvikle sig, kan vi lige så godt begrave det med det samme. Og hvis ikke vi giver plads til mangfoldigheden i udtrykket - bliver det svært for børneteatret at udvikle sig.

Begrebet professionel scenekunst er ikke objektivt, men vil altid være udtryk for en subjektiv vurdering.

Jeg vil afslutningsvis sige, at jeg ikke kender Kasper Sørensen og Fortællekunstens forestillinger, og at min kritik af at fortælle historierne i stedet for at spille dem ikke er møntet på ham.

Vi har valgt at lukke og slukke Carlsen & Ko. Tak til alle jer, der kunne li' vores forestillinger.

Pernille Carlsen er skuespiller m.m i teatret Carlsen & Ko

FLERE DEBATINDLÆG
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser