DEBAT
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018

Teatret Masken: Oh, Romeo

Karin Bang Heinemeier og Mads Riisom er glimrende som nutidens Julie og Romeo i Maskens 'Oh Romeo'. Foto: Ingrid Riis Hovgaard

Shakespeare til tiden

16-03-2011
Vellykket gendigtning af 'Romeo og Julie' hos Masken.
FAKTA
Teatret Masken: Oh, Romeo -

Roman af Merete Pryds Helle. Dramatisering: Thomas Markmann. Scenografi: Julie Forchhammer. Iscenesættelse: Mia Lipschitz. Medvirkende: Karin Bang Heinemeier og Mads Riisom. Aldersgruppe; Fra 14 år. Varighed: 70 minutter. Spiller stationært til 25. marts, derefter turné til 7. april, samt marts 2012. Vises også på Festival 2011 i april i Randers. Set marts 2011. www.masken.dk

Lad mig fortælle dig om Romeo og Julie. Småmakabert ser det ud. Løsrevne arme og ben – som var vi på en operationsstue med en obducent. Hvilket præcis er, hvad 32-årige Julie beskæftiger sig med i denne begavede opdatering af Shakespeares klassiske tragedie. Hun læser ph.d. i retsmedicin, Romeo er taxichauffør. Hun har en politiker-far, der hader indvandrere; han er fra Iran og har en far, der hurtigt får arrangeret et bryllup – og det er ikke med Julie! Men inden vi når så langt, og kærlighedshistorien forvandles til en tragedie, skal de først møde hinanden og vi dem.

Lad mig fortælle dig om Thomas Markmanns vellykkede dramatisering af Merete Pryds Helles ungdomsroman fra 2006, som elegant blander det poetiske med det realistiske, så vi både mærker Shakespeare og nutidens sprog. Ud og ind af historien springer de. ’Lad mig fortælle om Julie’, siger hun. Eller han. For de kommenterer hinanden, deres gerninger og tanker. Skifter køn og person, så hele persongalleriet kommer til live på scenen.

Lad mig fortælle dig om… Sådan lyder det besværgende igennem forestillingen, fortælle om Romeos myndige far – som Julie fremstiller – eller Julies geskæftige mor – som Romeo låner krop. For hos Shakespeare spiller kønnet ingen roller. I store træk følger forestillingen originalen. Men Romeo og Julie møder ikke hinanden ved et bal, men i den taxi, der efterfølgende skal bringe Julie hjem. Stangberuset byder hun sig til, frustreret over, at hun aldrig har kunnet få det med mændene til at fungere. Men han siger pænt nej tak og nøjes med at køre hende hjem.

Heldigvis glemmer hun sin taske, og da han ikke kan få hende ud af hovedet igen, mødes de i hans lejlighed. Og så begynder den vidunderlige, besværlige og livsfarlige kærlighed at udvikle sig.

Livsfarlig, fordi Julies bror Tybalt i et racistisk opgør på gaden slår Romeos bedste ven Mercutio ihjel. Hvorpå Romeo hævner mordet ved at myrde Tybalt, uden at vide, at det er Julies lillebror. Tragedien er fuldkommen,fordi Romeo ikke kan leve videre med visheden om at have gjort sin elskede så meget ondt. Og så må også Julie tømme pilleglasset.

To skønne spillere

Så det er altså Shakespeare og ikke helt alligevel. Hvilket er fuldkommen underordnet. For historien eksisterer i sin egen ret. Ikke mindst i kraft af to skønne spillere, Karin Bang Heinemeier som Julie med spids og intellektuel sødme over for Mads Riisoms jordnære og varme Romeo. Og med Mia Lipschitz som instruktør får ordene masser af meddigtende krop, lige som replikkerne ofte spændes op og ydes vittigt modspil af en bevægelse eller et blik.

Forestillingen er på samme tid rørende, genkendelig, varm og skæg i Julie Forchhammers enkle obduktionsstue-dekoration. Skal der lyde en enkelt indvending, må det være, at den skygge, der åbenbart hviler over Romeos fortid – noget med blodige kroppe, måske som soldat i Iran inden flugten til Danmark – ikke rigtig bruges til noget.

Derimod er der fin og bestemt ikke for tyk symbolik i Julies studium – at hun dissekerer de døde, mens hun selv længes efter at føle sig levende. Det er det liv, hun finder sammen med Romeo, da hun omsider får givet slip på sit intellektuelle overjeg. Den kærlighed, der ender med død, fordi fremtiden med et synes uden udsigt.

Lad mig fortælle dig, at ’Oh, Romeo’ er en stærk, fortættet renhjertet og meget seværdig forestilling om ung kærlighed – dengang og i dag.

Af: Henrik Lyding
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Oh, Romeo
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

20-03-2019

17-03-2019

15-03-2019

10-03-2019

09-03-2019

07-03-2019

05-03-2019

02-03-2019

26-02-2019

19-02-2019

15-02-2019

11-02-2019

10-02-2019

09-02-2019

08-02-2019

04-02-2019

31-01-2019

28-01-2019

25-01-2019

23-01-2019

21-01-2019

12-01-2019

07-01-2019

14-12-2018

12-12-2018

10-12-2018

08-12-2018

29-11-2018

26-11-2018

24-11-2018

22-11-2018

20-11-2018

19-11-2018

12-11-2018

07-11-2018

05-11-2018

03-11-2018

29-10-2018

18-10-2018

12-10-2018

Flere anmeldelser