Af: Morten May

2. februar 2015

Scenekunstarkivets digitale epoke er i fuld gang

Takket været det digitale scenekunstarkiv.dk er det blevet lettere end nogensinde at søge informationer om professionel scenekunst. Morten May fra Teaterbilletter.dk, der som organisation står for udvikling og administration af det digitale teaterarkiv, følger her op på den seneste udvikling.

Med hjælp fra Projektstøtteudvalget for Scenekunst har et omfattende og helstøbt teaterarkiv set dagens lys. Det digitale Scenekunstarkiv.dk er henvendt til alle, der interesserer sig for scenekunst – fra dem der går i teatret en gang om året til teaterkunstnere, entusiaster og forskere, der trofast følger med og ser det meste.

Arkivet er den fuldgode erstatning for den hedengangne Teater i Danmark årbog der udkom for sidste gang i forbindelse med sæsonen 2008/09. Projektstøtteudvalget afviklede i sin tid støtten til Teaterårbogen, da det blev fastslået, at der måtte være en billigere og mere effektiv måde at dokumentere teaterhistorien på. Og Scenekunstarkiv.dk blev altså løsningen.

Fordelene ved et digitalt arkiv

Arkivet har en række indlysende fordele alene i kraft af, at det er digitalt. Det er nu lettere for ikke-branchekyndige at søge informationer, som før var forbeholdt personer med adgang eller kendskab til Teaterårbogen. Dette er et stort skridt i retningen imod en friere og enklere adgang til informationsmængden.

Derudover har Scenekunstarkiv.dk visse ekstra fordele i forhold til Teaterårbogen, da det nu er muligt at indhente flere forestillingsinformationer udover blot en krediteringsliste. Disse informationer rummer bl.a. forestillingernes primære pressebillede, redaktionelle tekster om samtlige arrangementer samt oplysninger om, hvilke støtteordninger der har været med til at skabe hver enkelt produktion.

Det er muligt at lave helt specifikke søgninger og f.eks. finde samtlige arrangementer fra et bestemt postnummer eller få en liste over alle produktioner, hvor en specifik teaterkunstner har medvirket.

Ydermere kan man som noget helt nyt søge efter kulturvirksomheder og finde historik for teatrenes administrative og kunstneriske ledelse. En funktion der fortsat vil sørge for, at alle nyere professionelle producenter kan komme i historiebøgerne. Endelig er digitaliseringen også med til at gøre informationerne uforgængelige og langholdtidsbare og vil i fremtiden være med til at sikre et solidt fundament for den teatervidenskabelige forskning.

Kulturpolitisk værktøj

Scenekunstarkivet er også udviklet med henblik på at stå som et brugbart værktøj i den kulturpolitiske debat.  Den store udvidelse af søgeparametre giver en langt mere omfattende mulighed for at lave statistikker og se uopdagede tendenser i udbredelsen af dansk scenekunst.

Samtidig dokumenterer arkivet sammen med IVDS (International vidensdatabase for dansk scenekunst info om netværk, EU projekter, støttemuligheder, turnélande m.v. – se www.ivds.dk – red.)

Den internationale vidensdatabase, IVDS, er et unikt arbejdsredskab, den verdensomspændende turnéaktivitet som især de danske børneteatre står for. Alt sammen faktorer som i fremtiden kan være med til at afgøre hvorledes morgendagens støttekroner skal fordeles.

Teaterlivet taster selv

Når et digitalt arkiv som Scenekunstarkiv.dk kan se dagens lys, skyldes det især to ting. En selvfølge i udviklingen af arkivet har været, at det bygger på den fem år gamle database Tereba (Teater Register Basen, red.), hvor alle professionelle teaterproducenter har indtastet deres forestillinger siden 2009/10. Det er vitalt, at arkivet kan hente sine informationer herfra da det ellers ville være en uoverkommelig opgave at indtaste de forskellige oplysninger.

Derudover har Projektstøtteudvalget bevilliget midlerne til de to udviklingstrin for arkivet, hvoraf første trin blev færdiggjort i forbindelse med førstelanceringen i december 2012.

Denne seneste opdatering i januar 2014 er det foreløbig sidste trin i udviklingen af arkivet. Dette er med til at sikre at alle professionelle opsætninger, også i fremtiden, vil blive tilgængelige via arkivet for alle, der måtte have interesse.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere