Af: Randi K. Pedersen

24. oktober 2008

Samarbejde ala Hjørring

Efter kommunalreformens knock out bringer et nyt samarbejde mellem Hjørring Teater og Vendsyssel Teater børneteatret til live igen i den nye storkommune. En plan for både skoleteater og institutioner sikrer, at alle børn i Hjørring får et tilbud om at se en teaterforestilling om året.

Kommunalreformen i 2007 har mange steder i landet bombet børneteatret år tilbage. Det er en kendsgerning, som Børneteateravisen nøje har beskrevet, og som teaterformidlerne i den nye Hjørring storkommune også har oplevet. Men efter et års frustrerende ørkenvandring har teaterforeningen Hjørring Teater og Vendsyssel (egns)Teater gjort noget ved sagen. De er gået sammen om en plan for denne sæsons teatertilbud til børn i institutioner og på skoler, som Hjørring kommune har sagt god for.

Ja, storkommunen har nærmest taget imod den med kyshånd, forstår man på Inge Reenberg fra Teaterbutikken, som er Hjørring Teaters daglige ledelse.

»Da vi præsenterede vores meget konkrete plan for kommunens konsulenter, kunne vi mærke, at de var glade over, at vi havde gjort det,« siger hun til børneteateravisen.dk

Mens samarbejdspartneren Thomas Østergaard, souchef på Vendsyssel Teater, udtrykker det således:

»På det lokale niveau, mangler vi planer for, hvad det er, den nye storkommune vil. Efter regeringens reformer, mangler vi både en kulturpolitik og – især – en teaterpolitik. Derfor laver vi nu selv en teaterpolitik i praksis!«

Planen blev accepteret

I Hjørring har man altid lagt vægt på at få skolebørnene ind på teatrene i Hjørring og Vendsyssel. Men tingene var gået i stå på børneteaterområdet. Der skete ikke noget, og derfor henvendte Teaterbutikken og Vendsyssel Teater sig til byrådets kulturudvalg med en plan. Udvalget var interesseret, og så gik de to samarbejdspartnere i gang med at tilpasse Hjørrings gamle ordning til de nye betingelser.

Opgaven blev fordelt, så Hjørring Teater tager sig af skoleforestillingerne og Vendsyssel Teater af børnehaverne. Da de to teatre lagde deres plan, sørgede de klogt for at holde sig inden for den økonomiske ramme, som kulturudvalget på forhånd havde lagt for området. Og planen blev accepteret.

På Vendsyssel Teater har den nye plan medført færre penge, fordi de to samarbejdspartnere har delt pengene. Men ifølge Thomas Østergård er teatret ikke gået ned med hensyn til antallet af børneteaterforestillinger. Til gengæld lægger souchefen ikke skjul på, at repertoiret endnu ikke et godt nok til at gøre voldsom reklame for. Derfor er det også den nye dramaskole og ikke børneteaterforestillingerne, der er sat i fokus på teatrets hjemmeside.

Repertoiret passer med pengene

»Det handler om at styrke børneteatermiljøet, så enkelt er dét. Den linje, de kører på Hjørring Teater, er vi meget enige i, og vi vil gerne udvikle og udvide samarbejdet. Det nytter ikke, at vi rivaliserer. Men det ville være dejligt, hvis kommunen indgik i en større, teaterpolitisk ramme, så vi ikke skal blive ved med ad hoc løsninger,« siger han.

Thomas Østergård understreger, at han er taknemmelig for den økonomiske støtte, som børneteatret nu har fået fra den nye storkommune. Det giver mulighed for stadig at tilgodese instutionerne med tilbud om børneteaterforestillinger.

Ordningen går ud på, at kommunens børnehavebørn kommer ind til Vendsyssel Teater og får en teateroplevelse. Samtidig spilles forestillingerne også som familieforestillinger, så teatret kan opføre dem nogle flere gange.

Men kommunen har ikke andre teatertilbud til de yngste end forestillingerne på Vendsyssel Teater. Hvortil hører en børneteaterturné med teatrets egenproduktion for børn, oplyser Thomas Østergård. Der helt sikkert regner med, at dramaskolen, der også er musik- og balletskole, vil give mange flere børn interesse for at se teater.

»Det, vi spiller i år, passer med de penge,vi har til rådighed. Hvis vi får flere penge, vil vi meget gerne lave mere teater for børn,« siger Thomas Østergård.

Takke-e-mails fra skolelederne

Da Hjørring, Hirtshals, Sindal og Løkken-Vrå kommuner blev lagt sammen, måtte Hjørring Teaterforening og de lokale folkeskoler se mange års velsmurte samarbejde med kommunen gå i spåner. Og dermed indsatsen for at give Hjørrings børn gode teateroplevelser.

Inge Reenberg fortæller, at de tre andre kommuner ikke har haft tradition for at have såkaldt skoleteater. Det får de nu, og det har allerede resulteret i takke-e-mails fra skoleledere, der ikke før har været med i ordningen.

»Hos os gjorde vi meget ud af at tilrettelægge repertoiret, så hver årgang af folkeskoleelever fik mulighed for at opleve de forskellige genrer i løbet af deres skoletid. Hvis for eksempel de yngste klasser har fået dukketeater det ene år, skal de ikke have det igen året efter,« siger hun.

Før sammenlægningen blev Hjørring Teaters skoleteater sammensat af et bredt udvalg, bestående af en repræsentant fra Teaterbutikken, én fra Vendsyssel Teater, én fra hver skole og så kommunens teaterkonsulent. Den model mener Inge Reenberg vil være svær at arbejde med i den nye storkommune. Den erfarne teaterformidler fortæller, at der skal laves en evaluering af, hvordan beslutningsprocessen skal være fremover med hensyn til valg af forestillinger.

Model til anbefaling

»I vores plan for børneteater indgår afholdelse af en årlig teater-temadag for skolerne. Sådan som vi før havde i Hjørring. Vi er jo blevet så mange skoler, der skal bestemme, hvad der skal vælges, så det bliver nok noget med et udvalg. Lærerne skal også informeres,« understreger hun.

»Vi skal have bedre fat i lærerne rundt omkring., så de ved, hvad de skal gøre for at forberede eleverne på teaterforestillingerne.«

Inge Reenberg tøver ikke, da børneteateravisen.dk spørger, hvad der har drevet teaterformidlerne i Hjørring til at samarbejde om planen for at sikre børneteater i den nye storkommune.

»Det er så vigtigt at få børnene ind og se teater. Ellers får de ikke mulighed for at opleve, hvad teater er. Det kan jeg godt sige. Samarbejdsmodellen med egnsteatret er bestemt værd at anbefale andre teaterforeninger,« understreger hun.

Men foreløbig er den nye ordning kun sikret halvandet år frem, påpeger Thomaqs Østergård med beklagelse.

»Vi ved jo godt, at i de forventede nedskæringer på grund af skattestoppet, der er vores område et nemt sted at skære,« siger han.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere