Af: Henrik Lyding

3. november 2008

Sæson for julerier

Juleforestillingerne falder atter i år i kaskader på de store teatre og de små scener. Og atter i år kan gensynsglæden ingen ende tage, hvis man er til genopsætninger. Rigtig mange stationære teatre hiver sidste eller forrige års julestads frem af repertoire-kassen. Mens netportalens redaktør har jagtet årets juleforestillinger via internettet, er anmelder Henrik Lyding gået på jagt efter tidsånd og juleteater i De Røde Brochurer i nedenstående kommentar - betitlet: TIL JULEBAL I GRUPPETEATERLAND

En juleforestilling? Du må da være vanvittig! Sådan et progressivt børneteater som os spiller da ikke juleforestillinger. Julen er jo indbegrebet af kapitalisme, materialisme, vare- og menneskeudbytning og alt muligt andet vederstyggeligt. Sælge billetter, siger du, betrængt økonomi? Det er nok muligt, men vi går hverken på kunstnerisk eller politisk kompromis med vores idealer og overbevisning. En juleforestilling, jamen, hvad vil de andre i BørneTeaterSammenslutningen da ikke tænke? Nej, det er fuldstændig udelukket.

Ordvekslingen hos dette BTS-gruppeteater i midten af 1970’erne er fiktiv. Helt og aldeles. Ingen garvede og rettroende gruppeteaterspillere ved deres fulde fem ville nemlig overhovedet have turdet foreslået en juleforestilling, ikke engang for at redde økonomien. Juleteater var pr. definition reaktionært og noget, man med væmmelse overlod til Folketeatret og lignende småborgerlige institutioner, der så kunne friste værgeløse sjæle med ”Nøddebo Præstegaard” og anden klam juleromantik.

Men kunne man så ikke have lavet en anti-juleforestilling, der klart og tydeligt demonstrerede foragten for julens angivelige forløjethed og udstillede forbrugergøglet i al sin rungende tomhed? Jo, det kunne man formentlig godt, men som tilbud til juleglade børn ville det næppe have solgt specielt godt. Det var man trods alt godt klar over i periodens gruppeteatermiljø. Derfor det massive fravær af juleteater i Den Røde Børneteaterbrochure fra årtiet.

I stedet møder man op gennem 1970’erne titler som seksualoplysningsstykket ”Bim Bam Busse” med Banden, ”Min far er arbejdsløs” med Fair Play og ”Din hud er mørk” med Skifteholdet. At genlæse omtalen af dem i Den Røde Brochure er i øvrigt en fornøjelig, men også bizar oplevelse. For hold da op, hvor var verden dog enkel og firkantet dengang. Tag blot Turnus’ tekst til ”Mishandlet” fra 1974-75: ””Mishandlet” handler om, hvordan et barn bliver samfundstilpasset på nogle præmisser, som direkte virker nedbrydende på dets selvstændighed og personlighedsudvikling (…) et debatstykke, der appellerer til alle, som har et ønske om et bedre medmenneskeligt samfund”. Kønne og hjertegribende naive ord. Næsten som beskrev de et stykke juleteater. Nej, undskyld, det var grimt sagt.

Undtagelser fra 1970’ernes kollektive julehad var der dog. Zangenbergs Teater spillede ”Dummepeters jul” flere år i træk, Høje Taastrup Teater forsøgte sig med en gendigtning af juleevangeliet, ”Rejsen til Betlehem” i 1976 og Dryadeteatret havde i adskillige år stort held med dukkekomedien ”Et nissestykke”. Salgsteksten bestod af en enkelt lakonisk sætning i Den Røde Brochure: ”Plejer at gøre lykke ved juletid”. Så var den åbenbart solgt!

I dag, 30 år senere, ser billedet noget anderledes ud. Meget passende faldbydes lige præcis 24 juleforestillinger i årets brochure – enten som turneforestilling eller som forestillling på landets stationære børneteatre. Zangenbergs Teater er stadig med – ”Julemandens hemmelighed” spiller på 3. sæson – Gruppe 38 agter at teste juleevangeliet med ”Den hellige nat”, Randers Egnsteater spiller Dickens’ ”Et juleeventyr” og AnemoneTeatrets ”Når du ser et stjerneskud” synes i uopslidelighed at kandidere til kåringen som børneteatrets svar på ”Nøddebo Præstegaard”.

Og hvorfor dog ikke. At børneteatrene benytter lejligheden til at give det kommercielle juleræs et kvalificeret modspil, burde vel dybest set være sket for flere årtier siden. Man skulle da have grebet chancen for at demonstrere, at der var og er andet og mere i julen end gaveræset. Formidlet på en facon, der stak dybere end den overflade-nostalgi, der prægede mange af de øvrige tilbud. Ærgerligt at den politiske korrekthed i sin tid blokerede for, at børneteaterfolkene kunne slippe den indre julemand løs uden frygt for at blive opfattet som det værste af alt, nemlig reaktionær.

Den bekymring synes børneteatret omsider at have frigjort sig fra. Måske er det økonomien, der kradsende har tvunget nogle af teatrene til at spille de populære juleforestillinger, så bundlinjen kunne løftes en smule – altså den tidligere så foragtede Folketeater-model – måske er de politiske strømninger blødt op i børneteatermiljøet, eller også er det fjernsynets julekalendere, der har vist lidt af vejen. Her har man, nogle gange heldigere end andre, demonstreret, at det faktisk kan lade sig gøre at samle familien om en julehistorie, der forener den uundgåelige nostalgi med et vist blik for nutidens problemer og følelser. Monteret i et univers, der nok lader eventyret og nisserierne få deres plads, men samtidig giver juleriet et tiltrængt twist af noget moderne.

Det samme har en række børneteatre de senere år formået med stort held. Oven i købet med den tillægsgevinst, at her omklamres julens uskyldige glæder ikke af vamle reklamer for Fætter BR.

Flere af julens nye forestillinger vil i øvrigt blive anmeldt her på sitet i den kommende (jule)tid…

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere