Af: Carsten Jensen

16. november 2015

Så er det jul igen…

Teateravisen.dk er atter trukket i den redaktionelle nissehue for at formidle en form for oversigt over det scenekunstneriske juleknas på de store og små scener - hvor man kan finde gedigne teaterforestillinger, store balletter, dramatisk installationskunst, musikalske legestuer og kreative oplevelsesrum.

Det lader sig jo ikke skjule, at julen nu har generobret den sæsonbestemte opmærksomhed, som butikker og snart gader og bygninger over hele landet gladeligt følger til dørs.

Men udover at der har været reklameret og annonceret for julefrokost-tilbud siden august, er det nu også begyndt at myldre med juleforestillinger for både børn og voksne og familier.

Teateravisen.dk plejer at bringe et be(jule)hjertet forsøg på overblik over de mange muligheder. Primært på de stationære scener, for det er ikke muligt at holde snor i alle de   juleforestillinger, der spilles på turneer rundt omkring på skoler, biblioteker, institutioner, teaterforeninger – og som teaterlignende arrangementer i storcentre, shoppinggader m.v.

Denne tilhørende artikel plejer så også at at gentage det faktum, at rigtig mange forestillinger er genopsætninger – ganske som jul jo er et langtidsholdbart genbrugsfænomen – men som med tv-julekalenderne er der jo både nye småbørnsgenerationer og gensynets glæder at tage af…

Rigtig teaterjul

Det er dog også sådan, at der alligevel hvert år popper nye forestillinger frem hos børneteatrene – omend der sjældent eksperimenteres helt vildt med julens kendetegn og traditioner, når det gælder den 'almindelige' teaterkunst.

I år kan man notere sig, at Teater Hund for første gang forsøger sig med denne genre, når de en måneds tid indtager Københavns Musikteater med deres 'Jul – det er tanken der tæller', hvor der synes at være lagt op til oktanberiget underholdning…

Til gengæld er AnemoneTeatret gået tilbage til rødderne – efter 20 år med 'Når du ser et stjerneskud' præsenterer man i år en genopsætning af teatrets allerførste forestilling overhovedet: 'Maries Julegave', der blev spillet første gang på Dyssegårdsskolen i Hellerup, men nu 30 år efter får chancen på Anemonernes egen hyggelige scene ved Kultorvet i København.

Lige i nærheden har Folketeatret også gravet – omend knap så dybt – i gemmerne for atter at vise 'Nøddebo Præstegaard' i Nørregade. Det har nu man gjort særdeles lejlighedsvis i over 125 år – men alligevel er dette års forestilling i lidt andre rammer efter en omfattende renovering, hvor ikke mindst facade og publikumsfoyerer er blevet 'opgraderet, moderniseret og forskønnet', som skrevet står på hjemmesiden.

Sanseoplevelser og performances

Flere børneteatre har dog fravalgt den traditionelle juleforestilling til fordel for mere eksperimenterende former for scenisk juleknas.

I Odense er hele tre teatre i form af Teatret st.tv., AbstraXteater og Nørregaards Teater – der ligger teatersal til – gået sammen om at præsentere 'Jul', der angiveligt er en 'musikalsk og billedrig rejse fra rum til rum fyldt med historier, dufte og sanseoplevelser hentet fra de mange juletraditioner'.

Men også på Amager er der dømt opdagelsesrejse i flere rum, når ZeBU i samarbejde med Børnekulturhus Ama'r byder på '24 hemmeligheder' med labyrintiske installationer og sanseaktiviteter. Og selvom der som i en rigtig julekalender er 24 hemmelige rum – indrettet af forskellige 24 kunstnere som et 1.500 m2 stort dramatisk og kreativt oplevelsesrum – så nøjes med man alligevel med at åbne luger fra 6.-20. december….

I Viborg gentager Carte Blanche i december sin 'Englestue', hvor der for de 5-årige og op bydes på engle og julefred i poetiske rammer og som en aktiverende og kreativ julestue, skabt af skiftende kunstnere. I år designeren Betina Møller og multikunstneren Sarah John.

Og i Holbæk genoptager Teatret Fair Play ligeledes det arrangement, man havde stor succes med i 2012 i form af 'Den store julemiddag', der lanceres som 'hjerteligt serveringsteater med musikalsk underholdning og risengrød til børnene som afslutning' – og det gælder for de 3-årige og op. Og alle billetter er allerede revet væk…

Gensynets glæder

Og ellers er juletiden som nævnt også gentagelsernes højtid. Fx kan både Det Kgl. Teaters klassiske balletversion og Steen Koerners Reumert-vindende hiphop-udgave af 'Nøddeknækkeren' opleves i København, mens Bellevue Teatret på 34. år spiller 'Folk og røvere i Kardemommeby' på Strandvejen i Klampenborg. Hvor man oveni kan få lov at klappe den levende kamel, der tropper op og må pukle ved alle weekend-forestillingerne.

Også London Toast Theatres Crazy Christmas Cabaret har rundet de 30 år, men her er der dog tale om en ny forestilling hvert år i samme hæsblæsende regi – omend sjældent med juleknas – hvor 2015-udgaven hedder 'Don't touch Nefertiti'…

Riddersalen på Frederiksberg har i sammenligning kun spillet 'De underjordiske' i lidt over 20 år, mens flere af de øvrige juleforestillinger rundt omkring kun har bidraget til ungernes og familiernes julehygge mellem to-fem år…

På Randers Egnsteater tager 'Juletræets hemmelighed' endnu en tur for de allermindste, mens man også har en nyskreven julehistorie for de 6-årige og op på programmet med 'Historien om Bella'.

Forestillinger på farten

Og ellers kan man forvisse sig om, at Louise Schouw Teater atter ganske produktivt topper listen over det sæsonbetonede teater – hele ni juleforestillinger har man if. hjemmesiden på paletten, og flere af dem skal på turne rundt i det ganske og danske land.

Flere af de små børneteatre er også på farten med juleforestillinger, mens andre nøjes med enkelte opførelser på stationære scener hos kolleger og konkurrenter.

Men følg med via lokale medier og/eller tryk på linket til Kultunauts børneteater-sorterede liste øverst til højre her på portalen.

Er man på vej til en juleforestilling og ønsker en faglig vurdering med på vejen, er langt de fleste af de gamle juleforestillinger blevet anmeldt gennem årene her på portalen, mens et par af de nytilkomne bliver set an af teateravisen.dk's anmeldere.

Man kan orientere sig om anmeldte forestillinger via faktaboksen (stjernerne markerer anmeldte eller på-vej-anmeldelser) – og de kan findes via portalens Søg-funktion.

Rigtig god og nisserigtig jul – også på scenen…   

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere