Af: Carsten Jensen

22. marts 2019

PUS og projektstøtten

Projektstøtteudvalget har afsluttet seneste puljeuddeling til scenekunst for børn, unge og voksne. Det blev til 13,5 mio. kr. til 45 ansøgere - fra bunken på 219 ansøgninger. Blandt de udvalgte er 19 ansøgninger målrettet projekter for børn og unge eller delvis børn og unge.

Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) har atter levet op til sit navn og uddelt projektmidler til en række aktører udi scenekunst for børn, unge og voksne – i det, der kunne kaldes forårsuddelingen.

Det er den mindste af de to store ansøgningsrunder og altså primært fokuseret på at støtte projekter, mens den største pulje, der også omfatter en form for driftsstøtte, normalt offentliggøres i efteråret

I forbindelse med sidste års 'forårsuddeling' blev det kommunikeret ud, at der ikke længere altid ville blive sendt en nyhedsmeddelelse ud i forbindelse med tildelinger mv., men nopgle dage efter denne artikels offentliggørelse er der alligevel dukket en pressemeddelelse op.

Teateravisen bringer her en oversigt over, hvad der i denne omgang blev givet til projekter for børn og unge – og 'delvis børn og unge', som det hedder om de projekter, der er defineret lidt bredere. 

Denne opdeling kan ikke ses på den officielle oversigt over tildelinger på kunst.dk, men kan dog findes i referater fra møderne i udvalget.

Genrediversitet

PUS har givet tilskud på̊ i alt 13,5 mio. kr. til 45 ansøgninger, der faldt inden for ansøgningsfristen 15. januar 2019. Det skal ses i lyset af, at der blev ansøgt for i alt 70,8 mio. kr. fra 219 ansøgninger.

Ud af de 45 tildelinger var de 19 placeret i ovennævnte to børn- og unge-relevante grupperinger – og de er her oplistet i faktaboksen.

Her kan man så forsigtigt udlede, at Projektstøtteudvalget har set med velvillige øjne på en række projekter i genrer omkring dans, performance og nycirkus m.v. – selvom ikke alle ansøgernavne er Teateravisen bekendt – og det flugter så med den udmelding, som PUS kom med i november sidste år om, at man agtede at fokusere mere på 'genrediversitet' i sit virke, som jo primært er tildeling af støtte til scenekunst for børn, unge og voksne og som oftest falder på et meget tørt sted for de mange ellers ikke-støttede og ofte fritsvævende scenekunstneriske grupper og projekter.

Raptivisme…

Skal der sættes et par ord på enkelte af ansøgningerne, er fx  Dan Size Fits All Production med 'Gadeteater i skolegården' også dem, der står bag Danmarks Internationale Gadeteaterfestival.

Bag Helsingør Kommunes 'HC2' gemmer sig en 3d-forestilling om venskabet mellem eventyrdigter H.C. Andersen og videnskabsmand H.C. Ørsted – produceret af Kulturværftet og om blev vist sidste sommer på hologramscenen 4D Boxen.

Støtten til Teater Vivas 'Singing Our Place Festival' dækker over en international performing arts festival, der afvikles 6.-10. juni 2019 på Godsbanen.

Og bag navnet RAPOLITICS – og projektet 'my HOME is were…'  gemmer sig en hip hop-bevægelse, der præsenterer sig som 'en non-profit organisation med base i Danmark', hvis 'vision er at styrke og inspirere unge til at udtrykke sig og handle. Vi arbejder ud fra et kreativt og konstruktivt fokus på urbane udtryksformer, raptivisme, dialog og demokratisk bevidstgørelse'.

Lettelsens suk i NV

Som det fremgår af listen er der også uddelt projektmidler til stationære teatre uden fast støtte.

Således kan de to hårdt kæmpende byteatre for små og lidt større mennesker i Københavns midte, Anemonen og Zangenbergs Teater, glæde sig over penge til hver sin nye egenproduktion i 2020.

Tilsvarende har Teatergruppen Batida fået 800.000 kr. til en ny forestilling, og det afstedkom et lettelsens opråb på Facebook, hvor man udtrykte håb om, at med projektstøtten i ryggen og donationen på til et facadeprojekt af teaterhuset i København NV (se note) ville Københavns Kommune måske kunne 'se fornuften i at støtte vores ansøgning om et lille driftstilskud, så vi kan fortsætte som kulturelt fyrtårn i NV'…

Dermed er varslet om en mulig lukning af Batida, som teatret lancerede i efteråret, da den 'faste' støtte fra Projektudvalget udeblev ved seneste store uddeling (se artikel).

Budskabet fra Batida er så i disse dage også omkranset af tilsvarende glade meldinger på Facebook fra de egnsteatre, der har fået udviklingsmidler i forbindelse med scenekunstaftalen (se artikel).

Money matters – også når det gælder om at lave vedkommende scenekunst…

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere