DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022

Pullmans eventyr er et eksistentielt udsagn

24-11-2009

Kirsten Dahl (KD) giver Århus Teaters familieforestilling, ’Det gyldne kompas’ en masse flotte roser samt fire små stjerner.

Som en af begrundelserne for, at antallet af stjerner er begrænset, rejser hun spørgsmålet, om hvad:

»...de ti-årige tænker og synes - kan de følge med i handlingen? Bliver forestillingen for dem en historie om at gøre livet her på jorden (og tillige livet efter døden) til et bedre sted at være ? Finder skolebørn kampene mellem Kirken og Videnskaben relevant, og er denne værdikamp skruet sammen, så de fatter interesse for den? Og hvordan skal man, uanset alder, forholde sig til forestillingens udsagn om, at man ikke kan leve sammen med nogle, der er født i en anden verden, end en selv? Med mindre det opfattes helt konkret, er det jo et udsagn som lukker af for at forskellige kulturer og sociale klasser kan mødes.«

Her forekommer det mig, at der er en holdning på spil, som jeg troede (håbede) at børneteatret havde forladt. Hvor man i det danske børneteaters barndom mente, at børn skulle præsenteres for socialrealistiske og politisk korrekte holdninger og moraler, så vil man vel i dag kunne hævde, at børn har brug for fortællinger i eventyrets form, fordi det tillader dem at tolke deres egne følelser og tanker ind, uden at de bliver stillet overfor en hævet pegefinger, som fastslår hvad man bør mene om sagen.

Det tror jeg egentlig også, at KD mener. Naturligvis må producenterne altid stå til ansvar for, hvilke holdninger, deres værk formidler - det er fint nok, at anmelderen tager det op. Men her er det så, jeg får svært ved at genkende både den historie og det udsagn, som KD henviser til i sin kritik.

For mig er dramatiseringen af Pullman's eventyr først og fremmest et eksistentielt udsagn. Modstillingen af videnskaben over for kirken, som KD henviser til, er dagsaktuel i f.eks. spørgsmålet om Darwin over for Bibelen - et spørgsmål som jeg gætter på at konfirmandgenerationen er blevet præsenteret for. Men denne modsætning er alene en ramme for handlingen. Krigen mellem videnskab og kirke er forældrenes krig, ikke Lyra's, selv om hun bliver offer for den. Den handling, som bæres af Lyra som hovedpersonen, er at frigøre sig fra forældrene, at finde sig selv, at finde ud af hvordan venskab og kærlighed fungerer, og at finde sig en holdbar verdensanskuelse overfor eksistentielle spørgsmål omkring liv og død og det at ’gøre det rigtige’. Disse temaer skulle nok være relevante for både teenagere og ’pre-teen's’.

Den arketypiske fortælling om at drage ud for at lære frygten at kende, og temaet om døden som følgesvend, forbindes i temaet om de mange forskellige verdener, som i forestillingens verdensbillede ligger som parallelle universer, foldet ind i hinanden. Inden for hver af disse verdener er der forskellige kulturer og sociale lag. Lyra såvel som Will har begge forestillingerne igennem tilstræbt og forsvaret en åbning mellem de forskellige kulturer og sociale klasser, som de støder på - ledet af deres insisteren på retfærdighed.

Hvad vil det sige, at Will og Lyra må ’lukke vinduet’ imellem sig og skilles? Det kan 10+-gruppen måske ikke sætte ord på. Men de kan helt sikkert genkende venskabet mellem Will og Lyra, forelskelsen, kærligheden og tabet - og jeg tror, at KD må give mig ret i, at her er noget helt andet og mere på spil end at ’lukke af for at forskellige kulturer og sociale klasser kan mødes’.

Hvis man ellers som (voksen) tilskuer kan komme over sin visuelle mæthed - eller måske forspisthed - ved forestillingens ’tegneseriedramaturgi’ - så kan man se Pullman's eventyr som et eksistentielt projekt med en kærlig hilsen til Søren Kierkegaard: Hvis man forsøger at ’skære vinduer’ ind i sine medmenneskers/venners/kæresters ’verdener’ og dermed vil vide/ kontrollere ALT - så opstår der faktisk ’genfærd’ - og man kan blive tosset af det: Sameksistens og samliv forudsætter respekt og afstand. Pullman introducerer vores ’eksistentielle ensomhed’ på en - efter min opfattelse - meget smuk, positiv og respektfuld måde, netop til den aldersgruppe.

Forældrene må på deres side indstille sig på at tage ’springet i afgrunden’, sammen med deres forældede verdensanskuelser, og dermed kan de måske håbe at overgå til en anden eksistens, som ligeberettigede med deres (nu voksne) barn.

Dette er for mig det fornuftige - men også kontroversielle - udsagn i Pullman's eventyrfortælling. Det kommer frem, netop når man tager billeduniverset bogstaveligt. Kritikerne har sikkert ret i, at meget af den sproglige tekst går hen over både målgruppens og de mere voksnes hoveder - men eventyrtonen og billederne går - som jeg oplever det - rent ind.

Historien er ingen tragedie, slutningen er lykkelig. Will og Lyra har mødt hinanden, deler erfaringer, elsker hinanden, med respekt for hinandens verden. De vil måske møde andre, men de vil ikke sammenligne.
Dermed bliver den store lykkelige forening noget, som man kan være heldig at opleve, måske kun een gang i livet - og noget, man skal tage vare på, med eventyrets: ’Én gang om året...’. Det er da efter min opfattelse en rigtig god og realistisk variation over ’.. og de levede lykkeligt til deres dages ende’ - og en god morale for både pre- og post-teens.

Sidste år havde jeg held til at høre en gruppe 10-11-årige børn diskutere forestillingen. Selv om Pullman's trilogi er tungt stof for 10-årige, havde flere læst bøgerne. Alle havde set filmen. At høre dem tale om teaterforestillingen var en meget positiv oplevelse, og også i år er de meldinger, jeg har fået fra skoleforestillingerne, positive.

Det betyder ikke, at jeg anser forestillingen for 100 % vellykket, og man vil jo altid kunne hævde, at når anmelderen ikke får rigtig fat i udsagnet - så har man ikke gjort det godt nok. Men det er altid et spørgsmål for producenten, specielt når man gerne vil røre ved personlige og eksistentielle emner, hvor meget pap man skal skære ud, og hvor meget man vil kunne overlade til tilskuerens egne erfaringer og fantasi.

Det er beklageligt, at Børneteateravisens anmelder har kortsluttet forestillingens udsagn på et socialt/politisk plan, og været mindre åben for de dybere eksistentielle fortolkninger. Den åbenhed oplever jeg heldigvis, at børnene har.


Jette Lund , dramaturg, konsulent for dukkeprojektet ved ’Det gyldne Kompas’ og for det dramaturgiske koncept.

FLERE DEBATINDLÆG
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
26-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser