Et forsvar for Holbergteatret

14-02-2012

Søren Ovesen (Batida) går til forsvar for Holbergteatret i sagen om afvist refusionsgodkendelse:

Refusionsudvalget består af fem teaterfolk, hvoraf jeg personligt kender de tre, bl.a. formanden, som ordentlige, samvittighedsfulde og sympatiske mennesker, der som udøvende kunstnere leverer yderst professionelt og respekteret kvalitetsarbejde.

Desværre ser det mere problematisk ud, når man betragter deres arbejde i refusionsudvalget.

Den nøgterne teaterfaglige kvalitetsvurdering, som loven forudsætter, at de udfører, er af udvalgsmedlemmerne i sagen om Holbergteatrets forestilling, ’Far, mor får børn’, tilsyneladende blevet forvekslet med en stærk følelse. Det er som om, at en stemning af antipati overfor det, der foregik på scenen, har været så overvældende, at det kølige forvaltningsblik har mistet sit fokus. I hvert fald synes begrundelsen for at fratage ham hans refusion lige så amatøragtig, som den amatørisme udvalget er sat i verden for at slå ned på.

Man kan mene, hvad man vil om stil og budskab i Niels Vandrefalks forestillinger, men at placere hans arbejde i kategorien ’uprofessionelt’ kan man næppe!

Manden er uddannet på Det Kongelige Teater og har altså guldrandet papir på sin faglige kunnen. Desuden har han, som en af børneteaterområdets absolutte pionerer, fungeret i en menneskealder, og der er faktisk intelligente mennesker, der har sat, og stadig sætter, pris på hans forestillinger, fordi de synes de giver mening, indsigt og oplevelse.

Hvis der er andre grænser end de rent faglige som han overskrider i ’Far, mor får børn’, er det muligvis en sag for politiet, men ikke for refusionsudvalget.

Skån Niels Vandrefalk for denne uværdige og småtskårne ydmygelse. Omfat hellere problemstillingen med samme generøsitet som den, I normalt udviser i jeres kunst.

Og så i øvrigt en cadeau til Niels Vandrefalk for at protestere der, hvor andre skamfulde kryber i et musehul.

Søren Valente Ovesen, dramatiker, instruktør m.m.