Teaterøen: Fire år med en vanvittig scenekunstnerisk udvikling

22-06-2020

Peter Kirk kommenterer Kultur- og Fritidsudvalgets beslutning om at fravælge Teaterøen i puljen af små storbyteatre i Københavns Kommune efter blot en enkelt periode:

 

DE FIRE ÅR som lille storbyteater har været en rejse. Teaterøen er blevet til ved knopskydning ud af Asterions Hus, og er vokset i både størrelse og profil med op til 14 ansatte og nu tre ansatte, og det ligger i stedets DNA at blive ved med at forandre sig. 

Vi viser forestillinger og nyskabende scenekunstformater, musik, billedkunst og er sted for møder mellem mennesker, filosofiske samtaler, udvikling og samvær. Hvert år har vi mere end 100 prøveforløb på Teaterøen og viser mere end 50 forestillinger, koncerter, talks mm. Vi har seminarer, konferencer og undervisningsforløb for scenekunstnere, arkitekter, designere, kunstnere fra ind og udland. Vi er gået med i Aktionsuniversitet, der har til huse her, om at udvikle metoder i bæredygtig byudvikling med afsæt i FN's verdensmål.

Vi er i gang med at udvikle en ny type platform, hvor deltagelse og ligeværdighed er nøgleord. Vi er ikke interesserede i at deltage i den evindelige dialog om elite i scenekunsten. Den er næsten lige så trættende som begrebet om, at institutioner skal stå for dannelsen af befolkningen. Vi ser dannelse som noget vi mennesker  gør sammen, fremfor noget nogen har eller får.

 

VI ER NATURLIGVIS ærgerlige over, at vi ikke kan rummes i tilskudsordningen for små storbyteatre, og det er en streg i regningen, at vi kommer til at undvære bevillingen, der hører med. Et sted som dette kan ikke drives uden tilskud. Eller rettere sagt, folder sig ikke så smukt og samfundsberigende ud uden tilskud, med de nuværende strukturer og vaner indenfor kulturen.

Vi hører i pressen, at en begrundelse skulle være at kræfterne bag Teaterøen også har lagt et fokus på etableringen af et teater på Møn. Vi anerkender ethvert politisk valg og anekender at der må være politiske prioriteringer, men dette argument kan vi ikke acceptere. At vi har etableret endnu en kulturinstitution, vidner blot om det særlige kulturelle iværksætteri, vi udviser.

Teaterøen er ikke stoppet i sin udvikling i den periode, hvor jeg sammen med min kone, Tilde Knudsen, kunstnerisk leder af Asterions Hus, har skabt Teater Møn. Tværtimod er både faciliteter og aktiviteter på Teaterøen udvidet og udviklet. Vi anerkender dermed ikke dette argument som en begrundelse for at fratage Teaterøen dette vigtige tilskud.

Vi er fuldt og fast overbeviste om, at Teaterøen har sin berettigelse som en del af Københavns kulturliv, som platform for scenekunstmiljøet og hos publikum. Derfor vil vi nu gå i dialog med politikerne, fondene og branchen om at finde løsninger for, hvordan Teaterøen kan blive ved med at spire og gro fremover."

 

TEATERØEN kender den generelle økonomiske virkelighed for kulturen og vi må som det samlede felt af kulturaktører beklage, at den politiske vilje til at investere i kunsten og kulturen er begrædeligt fraværende. Det må være vores fælles ønske som land at vi investerede mere i disse værdier. At en storby som København ikke har rum i økonomien til at give bedre vilkår for et sprudlende (scene)kunstmiljø er ærgerligt.

Vi ønsker alle modtagere af tilskud gennem dette nye forlig tillykke på trods af de sine steder små eller mindre bevillinger, der er blevet givet. Vi ønsker dem alle god vind.

Vi vil som Teaterøen tage vores egen nye virkelighed til efterretning og vil fortsætte Teaterøen i en ændret form. Hvordan denne form så bliver, vil vi bruge den kommende tid til at definere.

 

Peter Kirk er direktør for Teaterøen. Han har sammen med kollegerne i Teater Asterions Hus været med til at skabe Teaterøen fra bunden, og har siden 2005 haft sin gang på spidsen af Refshaleøen