Teatret skal være mere mangfoldigt

Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) melder nu ud, at man vil fokusere mere på 'genrediversitet' i sit arbejde - underforstået at det vil kunne ses i de kommende tildelinger af støtte, hvor PUS p.t. uddeler over 110 mio. kr. om året til scenekunst for  børn, unge og voksne i Danmark og til dansk scenekunst i udlandet.  

Udvalget mener, at der vil komme flere mennesker i teatret, hvis de får mulighed for at se flere forskellige udtryk og genrer - og her tænker PUS på dans, performance og nycirkus.

Ingen af disse genrer virker vel egentlig - sammen med andre kunstneriske tiltag som installationer, interaktivt teater m.v. - som specielt fraværende eller fremmed for fx iagttagere af børne- og ungdomsteatret, men PUS vil via sin støttepolitik arbejde for, at 'der kommer flere forskellige udtryk ind på flere scener i hele landet. Dette kunne være interessant for landsdelsscenerne, Det Københavnske Teatersamarbejde, egnsteatrene og de små storbyteatre rundt omkring i landet, som ville få mere diversitet i repertoiret', som det udtrykkes i en pressemeddelelse.

'Den levende scenekunst spejler samfundet og giver os lejlighed til refleksion, og når den er rigtig god, flytter den meninger, holdninger og syn på verden hos sit publikum. Vaner og værdier hos borgerne i vores samfund ændrer sig lynhurtigt i denne mere og mere digitaliserede verden, og scenekunsten må også følge med i disse ændringer. Her har scenekunsten en særlig rolle, fordi scenekunsten er noget, der sker analogt her og nu', lyder det sammesteds fra Lars Seeberg, formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst.  

Udover genrediversitet vil PUS arbejde med tre andre fokuspunkter i sin embedsperiode: Det internationale område; En ny åben scene i København, der skal kunne præsentere forestillinger fra hele landet; og Kvalitet fremfor kvantitet.

Sidstnævnte skal bl.a. ske ved øget støtte til genopsætninger af gode forestillinger, arbejdsro (større og flerårig støtte, må man formode) til enkelte grupper osv.

Man kan læse mere om de fire fokuspunkter på kunst.dk eller via dette link

Projektstøtteudvalget for Scenekunst består af Lars Seeberg (formand), Marianne Klint (næstformand), Tina Tarpgaard, Andreas Garfield og Leiv Arne Kjøllmoen og sidder i perioden 2018 til 2021.

(Billedet: DON GNU er kendt for fysisk dans og teater og er et eksempel på den kunstneriske diversitet, som Projektstøtteudvalget ønsker at støtte i sit arbejde. Foto: Christoffer Brekne)

(caj)