Kulturelle dribleture i finansloven

Venstre-regeringen og dens borgerlige støttepartier har nu indgået aftale om finansloven for 2016 - og selvom der sikkert stadig kan fifles rundt på nogle tal hist og her, betyder det, at de mange besparelser på Kulturministeriets budget står til at blive ført ud i livet.

Herunder grønthøsterens generelle to procents commandoraid på kulturinstitutioner, der også rammer Teatercentrum hårdt - faktisk en del hårdere, idet kompetencentret pga.  særlige udregningsregler med bagatelgrænser og oprundinger vil opleve en beskæring på hele fem procent (100.000 kr. ud af et tilskud på knap to mio. kr.) fra næste år og yderligere 100.000 fra 2019 - hvilket bringer besparelsen på på knap ti procent (se note).

I nogle af de sidste detailforhandlinger med Liberal Alliance, Konservative og ikke mindst Dansk Folkeparti er man så også blevet enige om, at ni mio. kr. tages fra Statens Kunstfonds bevillinger hvert år fra 2016-19 og 'omprioriteres' til en række udvalgte initiativer - hvilket bl.a. betyder færre penge til de puljer, der bl.a. tilgodeser dansk børneteater, nemlig Projektstøtteudvalget, der således beskæres med hele 2,1 mo. kr.

Det uventede tiltag ligner et klokkeklart brud på armslængdeprincippet - hvor politikerne overlader fordelingen af støttekronerne til fagfolk - og det indrømmer kulturminister Bertel Haarder (V), der i dagbladet Politiken siger, at: 'Jo, i princippet er det et lille indhug i armslængdeprincippet. Men det er ikke større, end at jeg kan acceptere det'.

Og så har han altså sat skred i et ellers hævdvunden princip, men den nuværende regering har vist ikke meget tilovers for den form for traditioner.

Disse i alt 36 mio. kr. skal bl.a. gå til runesten, digitalisering af dansk film, skibsbevaringsfonden og andre givet udmærkede ting - og herunder også 1,5 mio. årligt til den populære tv-vært Sigurd Barrett, der vil formidle danmarkshistorie for børn og unge.

Barrett - som Aprilfestivalen i øvrigt havde stor glæde af som konferencier ved torsadgsshowet i Viborg i 2007 - blev if. div. medier selv ret overrasket over, at han var kommet på finansloven med sit projekt, der er betitlet 'Sigurd Fortæller Danmarkshistorie', for han havde ikke søgt om pengene, bare fortalt om den gode ide ved en juletræsfest hos Dansk Folkeparti, hvorefter handlekraftige toppolitikere fra partiet altså har taget affære.

Men ellers står den altså på besparelser og nedskæringer i dansk kulturliv.

Hvor bl.a. Politiken i øvrigt tidligere har opgjort de kulturelle besparelser til 600 mio. kr., har netportalen Søndag Aften kigget nærmere på tal og budgetter og får det til, at ud af Kulturministeriets samlede budget på 6,4 mia. kr. spares 437 mio. kr. fra 2016-2019. 

Det er jo også slemt nok, men det synes halvdelen af befolkningen tilsyneladende ikke if. en Megafonmåling for Politiken og TV2 tidligere på måneden. Hvor angiveligt blot 38 pct. vil beholde det nuværende kulturstøtteniveau.

Og det er ikke mindst støtte til kunstnere og forfattere, som mange er imod, tillige med opera, ballet og kunstmuseer.

Nu er det ofte sådan, at som man råber i skoven, får man svar - og mange politikeres betoning af, at landets økonomi kun kan reddes ved at skære i ikke mindst uddannelse og kultur, sætter automatisk spor i den mere kuldslåede del af folkesjælen.

Kulturminister Bertel Haarder har dog if. div. medier ikke tænkt sig at lade et 'flertalstyranni' diktere yderligere besparelser på hans resortområde - men han har alligevel med nedskæringerne sat nogle kraftige aftryk på de kommende års kulturliv.

Pr- og kommunikationsguruen Christian Have kalder if. Proscenium undersøgelsen for 'et wake up call for hele kulturlivet' og maner til kamp blandt kunstudøvere m.fl. for at sikre befolkningens opbakning til kulturen og dens rolle i samfundet.

Som et gammelt kinesisk ordsprog lyder: Vi lever i interessante tider.

(Billedet: Kultur handler også om penge, men den nye finanslov dikterer færre af dem i de kommende år. Så der bliver ikke mange situationer a la Albert Nielsen i AnemoneTeatrets jubilæums-forestilling fra 2009, ’Lykkens æbletræ’. Foto: AnemoneTeatret)

 

(caj)