Ombudsmandens afgørelse går imod 'Far, Mor Får Børn'

Niels Vandrefalk, stifter og leder af  Holbergteatret, har nu fået Ombudsmandens endelige afgørelse i den langvarige sag, som han har kørt mod to Refusionsudvalgs gentagne afvisning af at give refusionsgodkendelse til forestillingen 'Far, Mor Får Børn' (foto), der var tænkt som dramatiseret seksualundervisning for og i samspil med 0.-3. klasse.

Forestillingen har således været til showcase hele tre gange. Det forrige Refusionsudvalg gav afslag henholdsvis i oktober 2010 og januar 2011, og da det nuværende Refusionsudvalg kom til i 2013, forblev det også til afslag i oktober 2013.

Selvom der ikke er en egentlig og direkte ankemulighed overfor Refusionsudvalgets afgørelser, valgte Niels Vandrefalk som sidste mulighed at klage til Folketingets Ombudsmand i februar 2014.

Da klager skal være indgivet indenfor et år efter tvistigheden, er klagen over de to første afgørelser afvist som indgivet for sent, men klagen over den seneste afvisning blev sendt videre til Kulturministeriet for at undersøge, om ministeriet kunne eller ville behandle klagen.

Hverken ministerium eller Kulturstyrelsen mener, at der er handlet i strid med lovgivning eller forvaltning, og dermed har Ombudsmanden valgt ikke at foretage sig mere i sagen. Der lægges bl.a. vægt på, at sagen i sin kerne drejer sig om Refusionsudvalgets scenekunstfaglige vurdering - hvor Ombudsmanden ikke har fagkundskab til rådighed.

Det er så vidt vides første gang, at Folketingets Ombudsmand har skullet forholde sig til Refusionsudvalgets afvisning af at give refusionsgodkendelse til en børneteaterforestilling, og det viser derfor også en hel del om Niels Vandrefalks ihærdighed - ikke mindst fordi han som uddannet skuespiller (fra Det Kgl. Teaters Elevskole) og 45 års erhvervserfaring har følt sig voldsomt ramt på den faglige stolthed.

Og som han skriver i en takkemail til folk, der har støttet op om hans sag:

'Historien har haft alvorlige økonomiske konsekvenser for mig og Holbergteatret. Forestillingen kostede 40.000 kr. at producere. Den var et forsøg på at sikre Holbergteatret en livsnødvendig indtægt gennem opsøgende virksomhed. Satsningen slog fejl pga. af kolleger, der med Statsapparatet i ryggen tre gange over fem år udøvede magtfordrejning og censur ved at frakende mig professionel kvalitet på mine kerneområder: dramaturgisk ekspertise, karakterarbejde og publikumskontakt'.

Den langvarige kamp har bl.a. afstedkommet en del mindre behagelige konfrontationer mellem klager og udvalg og en lang række debatindlæg af både ganske faglig og organisatorisk karakter, men sine steder også noget konspiratorisk anklagende her på portalen - tillige med en faglig undren over manglen på klagemulighed (Me Lund: 'Scenekunst uden klagemulighed')

Disse mange indlæg kan findes og (gen)læses ved at bruge Søg-funktionen (Skriv: Far, Mor Får Børn)

Det er i øvrigt en reel mulighed at sælge og spille en forestilling uden refusionsgodkendelse, men dermed ryger den for aftagerne ret så vigtige mulighed for at få refunderet halvdelen af forestillingsprisen og det sætter selvfølgelig sit præg på efterspørgslen, ligesom en ikke refusionsgodkendt forestilling næppe står øverst på formidlernes ønskeseddel.

Men selvom kampen omkring 'Far, Mor Får Børn' har været lang og uskøn, har Holbergteatret og Niels Vandrefalk dog andre strenge at spille på, inklusive refusionsgodkendte (!) forestillinger for børn og unge som 'Jonathan Livingston Havmåge' (fem stjerner i anmeldelse her på portalen), 'En landsbydegns dagbog' og 'Alle tiders Jeppe'.

Se mere om teatret på www.holbergteatret.dk

(caj)