Publikumsudviklingsarbejde i rapportform

Syv teatre og fem projekter fik i teatersæson 2019/20 én mio. kr. fra Applaus Open Call, der blev sat i gang for at fremme publikumsudviklingsinitiativer.

Teatrene arbejdede i et år med deres projekter, og undervejs har Applaus og Aarhus Universitet indsamlet viden og erfaringer, som nu deles i bl.a. rapportform.

'Publikumsudvikling er organisationsudvikling - og det skal forankres i ledelsen, hvis det skal virke'.

Sådan lyder hovedkonklusionen i Applaus’ seneste undersøgelse, hvor erfaringerne og processer fra fem forskellige publikumsudviklingsprojekter er blevet samlet i en ny rapport, hvis forfattere er Louise Ejgod Hansen og Nanna Holdgaard.

Man kan bl.a. læse undersøgelsens anbefalinger til udvikling og gennemførelse af publikumsudviklende indsatser eller gå på opdagelse i de nye projektværktøjer til publikumsudvikling.

* Læs rapporten her

***

På baggrund af Open Call-projekterne har Applaus udviklet nye værktøjer, som kan anvendes som pejlemærker i publikumsudviklings-projekter:

'Projektkompasset' er et navigationsværktøj til publikumsudvikling, der kan anvendes før, under og efter projektstart, til at afdække og definere følgende: 

- Hvad skal projektet opnå og hvorfor? 

- Hvem er målgruppen? 

- Hvem skal gennemføre publikumsudviklingsprojektet og hvilken viden og kompetencer skal vedkommende skal have?

- Hvem kan I samarbejde med for at styrke jeres teaters publikumsudviklingsprojekt?

* Man finder projektkompasset og andre værktøjer til publikumsudvikling her

***

Læs også artiklen 'Stålsat fikus på publikum', hvor tre aktører fra henholdsvis Teaterhuset Filuren, Teater Hund og Teatret Masken giver deres erfaringer videre til Teateravisen efter et fem måneders webinar om publikumsudvikling, som Applaus også har stået bag.'

(Billedet: Navigationsværktøjet Projektkompasset er udviklet på baggrund af følgeforskningen af de fem Open Call-projekter. Illustration: Applaus)