![]() Festivalprogrammet i tilknytning til ASSITEJs verdenskongres i maj blev præsenteret i år i Malmø Opera. Her er det operachef Bengt Hall og leder af Operaverkstan, Maria Sundqvist, der byder velkommen til presse og politikere. Foto: Søren K. Kløft Nu går det løs20-01-2011 I går blev sløret løftet for de 27 internationale forestillinger på festivalen i tilknytning til ASSITEJ-verdenskongressen i maj. Og i dag er hele programmet med forestillinger, seminarer, workshops, møder m.v. klar til at tage imod læsere på nettet – for nu kan man tilmelde sig kongres og festival og bestille billetter. Af: Carsten Jensen FAKTA ASSITEJ er den internationale netværksorganisation for børne- og ungdomsteater og er tilknyttet UNESCO. Organisationen er bygget op med nationale centre i over 80 lande med teatre, organisationer og enkeltpersoner som medlemmer. International ASSITEJ afholder verdenskongres hvert tredje år, og kongressen i 2011 blev altså vundet af København/Malmø i hård konkurrence med London og Linz i Østrig. Det er første gang en verdenskongres er givet til to lande/byer, og således er ’Building Bridges, Crossing Borders’ særdeles velvalgt. Budgettet for verdenskongressen og den tilhørende festival er på omkring 18 mio. danske kroner og er skruet sammen af en lang række bidrag fra offentlige myndigheder, private fonde m.v. På www.assitej2011.info kan man få et væld af informationer om kongressen og festivalen, herunder program, kongrespakker, billetbestilling m.v. Festivalens internationale forestillinger: - Marcelo Katz: Tempo (Argentina) Festivalens svenske forestillinger: - Dansstationens Turnekompani: Made in Sweden Festivalens danske forestillinger: (20.1.2011) Med blot to journalister fra den danske verdenspresse (Danmarks Radio og børneteateravisen.dk) om bord kørte teatret Asterions Hus’ store publikumsbus onsdag formiddag fra København til Malmø, hvor en håndfuld svenske kolleger allerede havde taget plads i Lilla Bellinisalen i Malmö Opera. Anledningen var et pressemøde om ASSITEJ Performning Arts Festival for Young Audiences 2011 – som arrangørerne i al beskedenhed har udråbt til en af de største internationale scenekunstfestivaler for børn og unge, der nogensinde har fundet sted i Norden. Festivalen – der afvikles i forbindelse med ASSITEJ’s verdenskongres 20-29. maj i København og Malmø – byder således på 27 forestillinger fra fem kontinenter samt 20 forestillinger fra Danmark og Sverige i en særlig værts-kavalkade. Og mens de 20 danske og svenske forestillinger har været kendt et halvt års tid, var det onsdag tiden til at præsentere de 27 internationale forestillinger, der skal være den scenekunstneriske ramme om verdenskongressen. Og det skulle altså meget passende ske i Malmø Opera, der også er valgt som stedet for festivalens åbningsceremoni. Building Bridges, Crossing Borders Hvor ASSITEJ-verdenskongressen, der finder sted hvert tredje år et nyt sted i verden, er et mere lukket arrangement for organisatorisk diskussioner, skal festivalen være den udadvendte begivenhed, der også skal symbolisere det grænseoverskridende og brobyggende samarbejde, som Danmark og Sverige viser ved det fælles projekt og som de mange internationale tilrejsende skal have en solid smagsprøve på. For sloganet ’Building Bridges, Crossing Borders’ er ikke kun et udtryk for de rent praktiske forhold, som kongres- og festivaldeltagere vil opleve, når de må drage over Øresund mellem København og Malmø, men også tænkt som den grænseoverskridende brobygning, der kan finde sted, når mange forskellige kulturer og lande finder sammen i et fælles mål om at skabe professionel scenekunst for børn og unge. Derfor blev pressemødet i Malmø også brugt til en række politiske og kulturelle statements fra nogle af de økonomiske og praktiske bidragydere til verdenskongressen og ikke mindst festivalen. Samarbejde og samhørighed Således talte Bengt Hall, teaterchef for Malmö Opera, Maria Sundqvist, kunstnerisk leder af Operaverkstan, samt Petra Brylander, chef for Malmö Stadsteater, varmt om de muligheder, som festivalen giver for at åbne et vindue mod verden, der både giver inspiration og bidrager til den fortsatte udbredelse af børne- og ungdomsteater på hjemmefronten. For de tilstedeværende kulturpolitikere var det ikke mindst samarbejdet mellem de to store metropoler i Øresundsregionen, der blev fremhævet. Københavns kulturborgmester, Pia Allerslev, var bl.a. taget til Malmø for at erklære sin glæde over, at festivalen og kongressen kun kunne ses som et substantielt bindeled i regionssamarbejdet og et godt udtryk for mangfoldigheden og integrationsbestræbelserne. »Kulturelt er børn nogle af de bedste brobyggere. Åbne, fordomsfrie og klar til at tage imod oplevelser,« sagde hun og lovede at tage sine egne børn med til festivalforestillinger til maj. Også hendes svenske kolleger, Daniel Sestrajcic, der er formand for Kulturudvalget i Malmø Stad, og Yngve Pettersson, formand for kulturudvalget i Region Skåne, understregede brobygnings-aspektet i deres små bidrag til den dansk-svenske samhørighed denne formiddag. Sestrajcic pointerede med erfaringer fra sin egen piges afhængighed af computer og YouTube behovet for at få børn til at møde den levende kultur, mens Pettersson talte for behovet for fælles projekter, der kan skabe integration både i Øresundsregionen generelt og specielt mellem de myriader af forskellige kulturer, der nu er bosat i området. Mangfoldighed og inspiration Og så var det ellers tid til at få et par verbale anbefalinger af nogle af festivalens forestillinger fra Michael Ramløse (formand for organisationskomiteen bag ASSITEJ 2011) og Niclas Malmcrona (generalsekretær i ASSITEJ 2011). Således har de ansvarlige for festivalen haft næsten 600 bud at vælge de 27 internationale forestillinger ud fra. Forestillinger fra 25 lande Dette puslespil har resulteret i et festivalprogram med forestillinger fra 23 lande plus Danmark og Sverige (se faktaboks). Til sammen bliver festivalen og den tilhørende dansk-svenske kavalkade på 230 forestillinger i løbet af ti dage, afviklet på en halv snes forskellige scener i hvert af de to Øresundsbyer. Og med sammenlagt 27.000 billetter. Organisationskomiteen arbejder i øvrigt stadig med den sproglige formidling af de mange udenlandske forestillinger, der spiller på originalsprogene. Man forestiller sig bl.a. udleverede synopser over handlingen og evt. synkron-tolkning, men vil tage stilling ud fra hver enkelt forestilling. En af de 27 har i øvrigt været vist i Danmark, idet australske Fleur Elise Noble viste deres meget specielle teaterinstallation ’2 Dimensional Life of Her’ under sidste års store festival i april i Esbjerg. Nu skal den så spille i Malmø. Ifølge arrangørerne har der i øvrigt vist sig en ubevidst tendens i de udvalgte forestillinger, idet ganske mange er tematisk funderet i en nutidig bearbejdning af fortiden – herunder dramaer som bl.a. Muren i Berlin, belejringen af Leningrad i Sovjet m.fl. Klar til tilmeldinger! Fra i dag kl. 12 – torsdag den 20. januar 2011 – vil det være muligt at se hele programmet på organisationens hjemmeside, dvs. alle festivalens forestillinger og de i alt 75 arrangementer i forbindelse med festival og kongres: Seminarer, workshops, readings, foredrag, debatter m.v. Man venter omkring 1500 tilrejsende fra hele verden, og arrangementet er således også i høj grad et fagligt møde blandt fagfæller udi scenekunst for børn og unge, og de mange internationale gæster samt danske og svenske teater- og organisationsfolk vil således givet tage deres broderpart af billetterne og befolke de mange arrangementer. Men håbet er, at børn og unge og andre interesserede i Øresundsregionen også kan få et solidt indblik i, hvad internationalt børneteater kan præstere. Og således opmuntret kunne man sætte sig ind i teaterbussen og drage tilbage til København.
|