Med teatrets kunstneriske leder, René Benjamin Hansen (tv) , og producent, Jesper Frølund Hansen (rød skjorte th), i spidsen, var det meste af holdet bag 'Jeg er Silas' på scenen i Odeon i Odense for at modtage Reumert-prisen for Årets Børne-/Ungdomsforestilling. Foto: Livestream-optagelse fra prisfesten

Scenekunstens prisregn

06-06-2021
Årets Reumert-prisfest blev afviklet søndag aften i Odeon i Odense – for første gang uden for København. Med 18 priskategorier plus Hædersprisen kunne hele branchen blive hyldet og hylde sig selv. Samproduktionen mellem Hils Din Mor og Folketeatret, ’Jeg er Silas’, blev Årets Børne-/Ungdomsforestilling, men der var også andre priser til børne- og ungdomsteaterområdet.
Af: Carsten Jensen
FAKTA

ÅRETS PRISMODTAGERE 2021

Hæderspris: Tue Biering

Årets kvindelige hovedrolle: Kirsten Olesen, Et tysk liv, Det Kongelige Teater

Årets mandlige hovedrolle: Esben Smed, Hamlet, Det Kongelige Teater

Årets digitale forestilling: Luna Seconda, Sydhavn Teater

Årets kvindelige ensemblerolle: Natalí Vallespir Sand, Modersmål / Mameloschn, Odense Teater 

Årets mandlige ensemblerolle: Thomas Bang, Scavenius, Bådteatret

Årets danser: Kizzy Matiakis, Sylfiden, Det Kongelige Teater

Årets sanger: Jacob Skov Andersen, Intet, Det Kongelige Teater

Årets instruktør: Maria Vinterberg, Mens vi venter på Godot, Teatret ved Sorte Hest

Årets scenedesign/årets scenograf: Sara Topsøe-Jensen, Carte Blanche skatkammer, Carte Blanche

Årets dramatiker: Tanja Mastilo, The Cheyenne are Leaving, Why Not Theatre Company

Årets forestilling: My Deer Hunter, Fix&Foxy og Betty Nansen Teatret

Årets børne-/ungdomsforestilling: Jeg er Silas, Hils din mor og Folketeatret

Årets musical/musikteater: Lolita for altid, Revolver/Østerbro Teater og How to kill a dog

Årets opera: Intet, Det Kongelige Teater

Årets danseforestilling: Plejer er død – samba, Uppercut Danseteater

Årets særpris: En fortælling om blindhed, Aarhus Teater, Sort/Hvid og Teater Momentum

Brancheprisen: Årets teater: Momentum

Årets talenter: 

Skuespiller Sara Fanta Traore, Spejlmanden, Mungo Park

Operasanger Kari Dahl Nielsen, Intet, Det Kongelige Teater!

Skuespiller Mathilde Arcel Fock, Nogen er ude at drikke øl, Aveny-T

Musicalperformer Søren Torpegaard Lund, Oliver, Det Ny Teater

Skuespiller Simon Kongsted, Den vægelsindede, Aarhus Teater

Tak er ikke kun et fattigt ord, som et gammelt udtryk lyder. Tak er også rigtig mange ord. Det blev i hvert fald demonstreret i rigt mål under Årets Reumert-prisfest søndag aften - for første gang afholdt i provinsen, hvis teaterliv afgjort også fortjener både synlighed og priser.

Prisshowet, der havde skuespillerne Amalie Dollerup og Andrea Heick Gadeberg som værter, var således placeret i Odeon i Odense, og værtsbyen kunne glæde sig over tre prismodtagere: Årets Kvindelig Ensemblerolle (Natalí Vallespir Sand i Modersmål / Mameloschn på Odense Teater), Årets Teater – den nye branchepris (Momentum) og Årets Særforestilling (’En fortælling om blindhed’ - en co-produktion mellem Momentum i Odense, Aarhus Teater og Sort/Hvid i København).

Den store pris, Hædersprisen – der uddeles udenfor nomineringskapløbet, tilfaldt den altfavnende teatermand Tue Bering, som i motiveringstalen bl.a. blev kaldt ’first mover, altid nysgerrig, i evig udvikling og på forkant med de nyeste greb’, som orkestrerer sine produktioner med 'æstetisk perfektion og kunstnerisk spidsfindighed'.  

Anden Reumert til Hils Din Mor

Teateravisens uhæmmede fokus på børne- og ungdomsteaterområdet gjorde dog andre kategorier mere spændende. 

Forlods var det godt at se, at kunstnere og producenter fra børne- og ungdomsområdet var pænt repræsenteret i flere priskategorier, hvor to af dem indeholdt sikre vindere: 

I den oplagte kategori, Årets Børne-/Ungdomsforestilling, løb ’Jeg er Silas’ med prisen (se anmeldelse), en samproduktion med Hils Din Mor og Folketeatret og førstnævnte teaters anden Reumert på tre år (i 2018 var det ’Fucking Åmål’– samproduktion med Teater Vestvolden).

De to andre nominerede var Det Lille Teater (der jo nærmest er fast deltager i denne kategori med priser i 2002, 2011 og 2016 og nomineringer i 2005, 2019 og 2020) og i år var nomineret for 'Klar, parat, start'  (se anmeldelse) – og  AbstraXteater & Nørregaards Teater med ’Don Quixote’,  der på selve dagen for prisfesten kastede en dugfrisk og total begejstret anmeldelse af sig fra Kirsten Dahl på portalen (se anmeldelse).

'Danmarks LGBTQ+-teater'

Juryen valgte altså 'Jeg er Silas' og begrundede det med denne motivation:  ’Hvad gør man, når en konfirmationskjole er det sidste, man drømmer om, fordi man ikke kan ånde i kønsstereotyperne? Komik og gule knæstrømper brød alvoren i ’Jeg er Silas’, der var et modigt bud på en transkønnet virkelighed, fuld af trods og hjemløs teenagetvivl – og bekymrede forældre. Med spirende venskaber som kompas på rejsen mod frihed – turkis eller ej’.

Hils Din Mor kalder sig selv 'Danmarks LGBTQ+-teater' og har produceret en række forestillinger, der alle sigter på at hylde og værne om den kønslige mangfoldighed. Det har altså nu kastet endnu en Reumert af sig – blot en uge efter, at man sidste søndag kunne føje Dansk Skuespillerforbunds særpris (se note) til en prisrække, der består af Initiativprisen (2020), Horsens Børneteaterpris (2019), Reumert-prisen for Årets Børne-/Ungdomsforestilling for 'Fucking Åmål' - en samproduktion med Teater Vestvolden (2018), Danmarks Teaterforeningers Årets Børneteaterpris (2018) og Lauritzen-fondens Børne- og Ungepris (2017).

Andre gode priser til området

I kategorien Årets scenedesign/Årets scenograf kunne det heller ikke gå galt, idet alle tre nominerede var fra forestillinger for børn og unge:  Sara Topsøe-Jensen, ’Carte Blanche skatkammer’, Carte Blanche (se anmeldelse) -  Johan Kølkjær, ’Plejer er død – Samba’, Uppercut Danseteater og Marianne Nilsson, ’Cirkus Saragossa’, Teatret Masken

Her gik prisen til Sara Topsøe-Jensen med juryens begrundelse: ’Sikke et overflødighedshorn af sanseindtryk, smykket i hvidt. Dette var lige dele billedkunst og scenografi, hemmelighedskunst og poesi. Her trådte vi ind i en menneskehøj bog og fulgte en danser i mindernes karrusel. I det svimlende feminine opstod magien, hvor det groteske mødte det yndige. Et helstøbt erindringslaboratorium, fuldt af lyksalige detaljer’.

Som forestillingens konceptmager og scenograf var hun og forestillingen også nomineret i  kategorien Årets Særpris, der dog som nævnt indledningsvist gik til ’En fortælling om blindhed’.

Uppercut Danseteaters ungdoms-/voksenforestilling 'Plejer er død - Samba'  optrådte i hele tre kategorier: Årets Danseforestilling, Årets Danser (Linn Fletcher) og Årets Scenedesign/Årets Scenograf (Johan Kølkjær), men måtte 'nøjes' med prisen for Årets Danseforestilling (se anmeldelse) og juryens begrundelse: ’Samba mødte breakdance og moderne dans i en blodig manege. Danserne satte knæskallerne på turbo, mens en svinemaske gik på omgang: Danseren med masken måtte udnytte de andre, der prøvede at komme i sikkerhed op på en hængebro. Ville de ende i slavearbejde? I sexudnyttelse? I organdonation? Denne rå mareridtsdans var fuld af tvang – rå, politisk og beskidt’.

Endelig var Andreas Dawe  nomineret i kategorien Årets Dramatiker for manuskriptet til 'Forræder', der er produceret af  Randers Teater (se anmeldelse), men her gik prisen til Tanja Mastilo ’The Cheyenne are Leaving* med Why Not Theatre Company.