DEBAT
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

'Pjeceforestillinger' - en nuancering

16-04-2015

Henrik Holmen, Sofie Ancher Vea og Maria Rejkjær reagerer på Niels Erlings kommentar, 'Til kamp mod pjeceforestillinger':

I kommentaren 'Til kamp mod pjeceforestillinger' konstaterer Niels Erling, at dansk børneteater er ved at bevæge sig i en uheldig retning - en retning hvor såkaldte 'pjeceforestillinger' vinder større og større indpas.

'Pjeceforestillinger' skal her forstås som teater, der bevæger sig ind på tematikker, som også behandles i skolen. Det skal også dække over forestillinger, som i deres markedsføring påstår, at de vil kunne formidle et givent emne på en bedre, sjovere, mere spændende måde end skolens lærere formår. 

I kommentaren fremstilles 'pjeceforestillingen' desuden med en lang række uheldige egenskaber: Det er 'maskeret undervisning', som blot produceres for at få en indbringende turné i hus, og 'pjeceforestillingen's  ambitioner rækker ikke længere end til at vikariere for læreren, som så kan holde fritime. Den forsømmer at give børn og unge dét, som de rettelig har krav på fra teatrets side; en kunstnerisk og kulturel oplevelse.

Artiklen kredser om nogle interessante spørgsmål omkring teatrets rolle, og slår nogle vigtige pointer fast: Teater skal være noget andet end skole og undervisning. Teater skal være mere end Fælles Mål, kanoner, pædagogik og PISA-tests. Det kan vi ikke være mere enige i. Men mange af de præmisser argumentationen i artiklen bygger på, kan vi hverken genkende eller tilslutte os.

Vi er særligt uenige med den underliggende præmis i artiklen om, at hvis en forestilling oplyser om et skole-emne, kan den ikke samtidig være mangefacetteret, eller stimulere publikums følelser, fantasi og empati. Vi mener, at en forestilling sagtens kan gøre begge dele. Det baserer vi blandt andet på vores egne erfaringer i Teater Uden Vægge med vores forestilling 'Fra Big Bang til Facebook'.

'Fra Big Bang Til Facebook' er en forestilling, som efter Niels Erlings definition givetvis kan betegnes som ”pjeceteater”. Vi spiller den nemlig rundt omkring i landets fysiklokaler som en integreret del af en almindelig fysik/kemitime. Publikum, de 13-16-årige, tror at de skal have fysik/kemi med deres lærer som sædvanlig, men to minutter inde i undervisningen går forestillingen i gang, og de hvirvles ind i et teaterunivers. Fysikformidling blandes her med en kærlighedshistorie, og forestillingen berører emner som kaos, kontrol og kærlighed. Ja, vi synger det periodiske system. Men vores ambitioner rækker langt ud over at vikariere for landets fysik/kemilærere. Vi kan nemlig ikke det samme som de kan. I stedet kommer vi ind i fysiklokalet med det som teatret kan, og vores mål er, som med enhver anden forestilling, at berøre, forføre, skabe eftertanke og genkendelse hos vores publikum.

Efter endt forestilling omringes vi ofte af blussende teenagers som vil vide, om vi er rigtige kærester i virkeligheden? Lærere hiver fat i os og fortæller hvordan de så deres knugede 12-tals-piger få skuldrene ned og grine med på historien om forestillingens overambitiøse heltinde, der bare VIL have styr på det hele. 

Det er blandt andet på baggrund af disse oplevelser, at vi er overbeviste om, at det ikke behøver at være et enten-eller når det gælder koblingen mellem kunst og et fagligt emne. Vi tror på, at teater både kan omhandle, informere og oplyse om et emne og give publikum en kunstnerisk og kulturel oplevelse.

Det er klart, at hvis det forholder sig sådan, at det kun er med henblik på salg og profit at børneteatre bringer emner op fra skolen, og hvis deres forestillinger ikke har andet formål og ambition end at overtage og aflaste skolens egen rolle - ja, så er det da en ekstremt ærgerlig tendens i dansk børneteater. Dog har vi selv svært ved at få øje på denne tendens. Vi kan efter endt gennembladring af Den Røde Brochure ikke genkende beskrivelsen af, at de såkaldte 'pjeceforestillinger' skulle være i 'voldsom vækst', og endelig mener vi naturligvis ikke, at vores egen 'pjeceforestilling' fortjener ovenstående karakteristik. Man kan altid diskutere om man synes, at en forestilling er lykkedes med de mål, den har sat for sig selv, men vi mener, at man skal passe på med at tillægge hinanden mindre ædle motiver, såsom at jagten på profit skulle gå forud for kunstnerisk ambition.

Det er nemlig vigtigt, at vi tager debatten op omkring teatrenes rolle og hvordan de forholder sig til skolen. Det er dog også vigtigt at denne debat foregår på et nuanceret plan. At vi ikke blot stempler nogle forestillinger som 'pjeceforestillinger' - med alle de fordomme der ligger i denne betegnelse - blot fordi de formidler et fagligt undervisningsemne. Ligesom 'klassiske' børneteaterforestillinger sagtens kan indeholde moralske løftede pegefingre og skolelærer-pædagogik, kan 'pjeceforestillinger' ligeledes indeholde kunstneriske og kulturelle oplevelser, der taler til publikums følelser og empati.

Henrik Holmen, Sofie Ancher Vea og Maria Rejkjær er fra Teater Uden Vægge

FLERE DEBATINDLÆG
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser