DEBAT
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Pjeceforestillinger – en opfølgning

20-04-2015

Niels Erling kommenterer indlægget ’Pjeceforestillinger – en nuancering’:

Kære Henrik, Maria og Sofie,

Jeg har læst jeres kommentar med stor interesse og synes, I har gode pointer. Jeg vil nu alligevel ikke undlade at bemærke, at jeg er uenig med jer i et par af de nævnte betragtninger.

Til at starte med: Jeg har ikke set ’Fra Big Bang til Facebook’. Og derfor hverken kan eller vil jeg kommentere på indholdet. Det var heller ikke min mening, at vi skulle diskutere konkrete forestillinger, men når I nu selv bringer den op, kan vi da godt tage den som eksempel. Helt konkret har jeg kigget jeres hjemmeside igennem, hvor I skriver om forestillingen, og falder her over formuleringer, jeg finder interessante i denne sammenhæng. 

Jeres beskrivelse af forestillingen lyder, at I ”vil vise, hvordan og hvorfor fysik/kemi-faget er vigtigt for os mennesker i dag”. I vil ”skabe en ny indgangsvinkel til fysik/kemi for både lærere og elever”. I har også en video liggende med publikumsreaktioner, hvor eleverne kalder forestillingen ”en fed måde at lære tingene på”, ”noget helt anderledes end en normal time” og en pige fortæller, at hun efter at have set jeres forestilling har fået styr på det periodiske system. Og helt ærligt – det er da megafedt! Der er jeg tilbage ved, at jeg bestemt tror, at ’pjeceteater’ (for nu at blive ved det ord, jeg er ked af, hvis det støder jer) kan være rigtigt godt udført. Det er jo tydeligt, at den forestilling, I har lavet, fungerer, som den skal – og giver rigtigt god mening at sætte ind som supplement til en almindelig fysiktime. Som en pige i jeres video formulerer det: ”Hvis det er almindelig undervisning, så snakker man bare eller ligger henover bordet og slapper af – man er mere fokuseret, når det ligesom er sådan et show”.

Jeg tror bare ikke jeg mener, at det er vores opgave. Det har jeg også redegjort for i mit første indlæg, så jeg vil undlade at gentage mig selv.  Jeg vil bare tilføje, at kunsten kan gøre meget for almindelig læring – selvfølgelig kan den det – men dertil har vi jo for eksempel huskunstnerordningen. Vi taler her om penge, der er sat af til teater/kunst-oplevelser, og da det er de færreste elever, der vælter sig i sådanne oplevelser i deres skoletid, vil jeg mene at det er synd, at de oplevelser de får, har et decideret læringsfokus.

Jeg tror, at det for mig kan koges ned til en kunstopfattelse, der gennemsyrer alt, hvad jeg tænker omkring kunst; nemlig at kunst altid skal være en undersøgelse, en undren, en tvivl. En god og nær ven af mig har engang sagt, at ”kunst altid skal være et spørgsmål. Og hvis man har et svar, så skal man skrive et læserbrev”. Det hænger jeg fast ved. Når man på den ene side har denne kunstopfattelse og så overfor har scenekunst, der ”skal vise”, ”kan informere” eller ”skal oplyse”, så er det klart, at der opstår et sammenstød. Information, oplysning og undervisning har vi jo netop lærerne, bøgerne og – nå ja – pjecerne til.

Jeg synes, det er spændende, det her, og jeg er glad for, at vi debatterer kunstens rolle. Især fordi det for mig synes presserende netop nu i en tid, der er præget af teknokratiske værdier som effektivisering, optimering, fremdriftsreform, tests og det evige ”hvad er formålet?”. Nogen gange skal (scene)kunsten ikke nødvendigvis have et formål. Og slet ikke i en undervisningssammenhæng. Nogen gange skal en forestilling have lov at stå alene. Og hvis en underviser så er kvik, så skal denne underviser nok formå at trække pointer ud af den kunstneriske oplevelse, han eller hun har haft i selskab med sine elever, og bruge disse pointer i sin undervisning. 

Når Niels Egelund (professor og direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning) for nylig udtaler, at de musisk-kreative fag sagtens kan lægges ind i andre fag og nedlægges som selvstændige timer på skemaet, så synes det for mig uendeligt vigtigt at slå et slag for (scene)kunsten som netop ikke-didaktisk medspiller i folkeskolen. 

Hvis vi skal tale om det helt overordnet,kan man sige, at Niels Egelund (og mange andre) taler sig ind i en diskurs, hvor systemet forsøger at systematisere kunsten og de kreative fag. I mine øjne er et af kunstens vigtigste formål, hvis man skal tale om sådan et, at udfordre systemer og vise andre veje, snarere end at underbygge dem. Det er vigtigt for mig at få sagt tydeligt, at dette ikke (kun) er en kritik af den branche, jeg selv er en del af. Det er lige så meget, hvis ikke mere, en kritik af det system, hvor pjeceforestillinger giver mening. Jeg mener, at kunsten kan noget andet end det, systemet dikterer. Jeg mener faktisk det ligger i kunstens DNA, at den kan udfordre systemer. 

Derfor mener jeg, at ’pjeceforestillinger’ bliver et skridt i den uheldige retning. 

Niels Erling er skuespiller og leder af Teater Bloom

FLERE DEBATINDLÆG
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser