DEBAT
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
Debatindlæg kan kun sendes pr. mail til: red@teateravisen.dk
Redaktionen forbeholder sig ret til at afvise eller forkorte indlæg. Indlæg lægges på debatsiden i kronologisk rækkefølge så hurtigt som muligt.

Pinocchio: Om form og præmis

25-02-2014

Janken Varden svarer på Jesper B. Karlsens indlæg om JV's anmeldelse af 'Pinocchio' på Zangenbergs Teater:

Selvfølgelig kan anmeldere tage fejl. Men det kan dramatikere også.

Selvfølgelig kan anmeldere argumentere godt eller dårligt for deres synspunkter. Men det kan dramatikere også - gennem forestillingen.

Og selvfølgelig kan anmelderen forlange en vis dramaturgisk og intellektuel stringens i dramatikerens fremstilling, ligesom dramatikeren kan forlange en tilsvarende stringens i anmelderens kritik. Uanset om anmeldelsen er positivt eller negativt ladet.

I min anmeldelse af Zangenbergs Teaters ”Pinocchio” skrev jeg blandt andet, at hovedpersonen Pind indser, hvordan han har det præcis lige som marionetdukker – ” styret af usynlige tråde af forældre og lærere og vækkerure og lektier og hvad det nu hedder”.

I sin ”anmeldelse af en anmeldelse” skriver Jesper B. Karlsen, at Pind opdager ”at hans liv er styret af usynlige kræfter som pligt og kærlighed, venskab og savn”.

Anmelderen ser og hører altså de ”ydre” marionetbånd, mens dramatikeren har ment de ”indre”. Hvem der har ”ret”, afhænger altså af, hvad forestillingen magter at formidle. Og så er det jeg siger, at forestillingen ikke klart formidler, hvilke bånd Pind er bundet af. Dét har anmelderen ikke kun ret, men også pligt til at sige.

Jo vigtigere Jesper Karlsen mener, at denne præmis er for forståelsen, jo vigtigere er det, at den sceniske fremstilling er tindrende klar på dette punkt.

Og når Karlsen taler om ”Janken Vardens åbenlyse mangel på forståelse af flere af forestillingens bærende elementer”, så kan det jo være, at fremstillingen af dem er uklar.

Zangenberg Teaters ”Pinocchio” er ”fortalt i en forholdsvis kompliceret opbygning med flere fiktionslag, hvor karaktererne og historien ubesværet bevæger sig mellem lagene”. Hvor ubesværet bevægelsen er, afhænger selvfølgelig af øjnene der ser, men sådan skriver Karlsen i sit indlæg. Og jeg giver ham ret i dette med ”det komplicerede”.

Disse bånd, som Pind leger med, som Pinocchio er bundet af, som Pind synes angår også ham - de klippes over mod slutningen af forestillingen. Hvor er vi da i fiktionen? I eventyret, hvor Pind leger, at han er Pinocchio, eller i ”virkeligheden”, hos Pind selv? Hvem klipper trådene over, er det Den blå fe eller er det Felicia? Jeg var i vildrede, da jeg så forestillingen, og jeg er i vildrede i dag.

Hvis Pinocchios bånd klippes, har vi et symbol på hans frihed, at han er blevet en rigtig dreng/menneske. Hvad indebærer det, at Pinds tråde klippes over?

I sit indlæg skriver Karlsen, at Pind ”indser at han må forsøge at gøre sig fri for at blive en rigtig dreng, et rigtigt menneske”. Gøre sig fri af hvad? De usynlige kræfter som ”pligt og kærlighed, venskab og savn”, som Karlsen nævner? Eller ”forældre, lærere, vækkerure og lektier”, som jeg nævner i min anmeldelse?

Hvorfor er det nødvendigt at frigøre sig fra disse usynlige kræfter og tråde? I anmeldelsen stiller jeg spørgsmålet, om det overhovedet er rigtigt og vigtigt, at børn frigøres fra disse bånd. Og jeg tillader mig at sige, at jeg ikke aner, hvad denne forestillings budskab er. Jeg forstår simpelthen ikke logikken.

Det er dette jeg mener, når jeg siger, at forestillingen – som jeg ser det – er uigennemtænkt og uforpligtende, hvorpå jeg efterlyser en mere overbevisende argumentation.

Jeg synes, at forestillingen kunne have redet trådene ud for os på en langt klarere måde. Med det mener jeg ikke at insinuere, at der ”sjuskes bare fordi det er børneteater”. Jeg kender en del til Jesper Karlsens dramatik, helt tilbage til Det Lille Turnéteaters ”Hamlet”, som jeg så på Kronborg for 12-15 år siden, og jeg har stor respekt for hans arbejder.

Men denne udgaven af Pinocchio synes jeg ikke lever op til standarden. Esaias Tegnér sagde en gang, at ”det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta”. Så når jeg beskyldes for ikke at have forstået forestillingens præmis og form, så kan det jo være, fordi det er uklart lagt frem.

Men som jeg også skriver: Jeg var i godt selskab i Zangenbergs Teater!

Janken Varden er anmelder på teateravisen.dk

FLERE DEBATINDLÆG
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser