Af: Carsten Jensen

28. august 2017

Pap og papir og teater

Et entusiastisk hobbyteatervirke er i fokus, når der afholdes international modelteaterfestival i Viby Sj. 7.-8. oktober. Den særlige teaterform, der også kaldes papirteater, dyrkes ellers mest i private hjem og foreninger og har kun ganske få egentligt professionelle udøvere, men til gengæld mange dygtige amatører. Og sin helt egen historie.

Der er et støt stigende antal teaterfestivaler her i landet, og flere af dem har fokus på særlige genrer som gadeteater eller animationsteater – og midt i september afvikles der også en helt ny festival for masketeater i Næstved (se note).

Måneden efter åbnes der så op for en international modelteaterfestival i Viby Sj. – og dermed får en særlig afart af scenekunsten også sin helt egen festival, hvor der udover forestillinger fra Danmark, Holland, Tyskland og England også er udstillinger og foredrag om genren og dens fremtidsmuligheder – her medvirker bl.a. Jytte Abildstrøm og Preben Harris i en debat om modelteater og dets fremtidsmuligheder. 

Festivalen afvikles 7.-8. oktober i kulturhuset KulturCosmos, der sammen med Roskilde Bibliotekerne og Dansk Modelteaterforening er partnere i arrangementet, hvor der er gratis adgang til udstillinger, forestillinger og workshop – hvor børn og barnlige sjæle kan få mulighed for fremstille deres eget lille modelteater i en skotøjsæske…

Teater i miniformat

For det handler jo om teater i miniformat – modellerne er oftest kendte teatre og kan fås i mange størrelser. Og der er både historisk og aktuelt mestendels tale om engagerede hobby-aktiviteter, hvor man måske bygger en flot model af Det Kgl. Teater i sin kælder og spiller 'Elverhøj' for familien, mens andre viser deres produktioner frem for et mindre publikum – og måske også tager en lille entre.

Og som formanden for Dansk Modelteaterforening, Martin Spang Olsen, siger til Teateravisen, så er der 'stort set ingen korrelation mellem kvalitet og graden af 'professionalisme':

»De bedste forestillinger er ofte et næsten anonymt, beskedent projekt med mange års forarbejde. Grundet det lille publikum, der er plads til, og den lange forberedelsestid, er det for de fleste ikke hensigtsmæssigt at gøre det til et levebrød,« som han udtrykker det.

Selv er han i øvrigt i gang med et større synlighedsgørende dokumentarfilmsprojekt, der har strakt sig over næsten tre år og bl.a. skal vises på DK4.

»Der bliver ti afsnit og et samlet, og filmene beskriver, hvad der sker, når der pludselig kommer et modelteater ind i en familien (vores), og vi beslutter os til at arbejde os hen imod en forestilling – i konkurrence med moderne børns hverdag med computere og et væld af andre fritidsaktiviteter.  Det kan man vel også kalde et professionelt modelteaterprojekt, selvom det ikke direkte er forestillingen, vi tjener pengene på…«

Danmarks professionelle papirteater

En enkelt dansk udøver har dog gjort teaterformen til sin levevej, nemlig Svalegangens Dukketeater – som stifter og leder gennem næsten 30 år, Per Brink Abrahamsen, selv har kaldt Danmarks eneste professionelle papirteater. Han er nu også æresmedlem i Dansk Modelteaterforening og deltager selv på festivalen med udstilling og foredrag: Han skal selvfølgelig fortælle om samarbejdet med dronning Margrethe om ’Skibsdrengens fortælling’, hvor majestæten lavede dekorationer, découpager og kostumer til Karen Blixens fortælling for Svalegangens Dukketeater i 2004.

Per Brink Abrahamsen opgør selv sit professionelle virke med teaterforestillinger for et betalende publikum af børn og voksne til ca. 1100 opførelser i ind- og udland fra Frankrig til Rusland – fulgt til dørs af mange gode anmeldelser.

Sidste år fusionerede hans teater med Meklenborg Dukketeater og blev til Papirteatret Meklenborg med fast base hos Teater Katapult på Godsbanen i Aarhus.

Men inden stod han i 2012 for Danmarks første internationale papirteaterfestival, der blev afviklet i Aarhus som afslutning på Svalegangens Dukketeaters 25 års jubilæumssæson – med forestillinger for både børn og voksne, og hvor Per Brink Abrahamsens eget bidrag var voksenforestillingen ’Mother, Tell Me More’, en teaterkoncert med sange af Pink Floyd-guitaristen Sid Barrett, tilsat surrealistiske papirbilleder.

Model eller papir

Det åbner samtidig for en særlig diskussion om forskellen mellem model- og papirteater, der begge bruger miniteatre af pap og med kulisser og figurer i samme materiale.

Distinktionen kan angiveligt angives ved, at modelteatret så vidt muligt kopierer det store (traditionelle) professionelle skuespilsteater, hvor de trykte dekorationer og figurer ofte direkte afspejler faktiske opførelser, mens papirteatret står for en bredere anvendelse af papirmediet, hvor bl.a. man selv skaber og skriver nye forestillinger.

'Papirteater' er det mest brugte udtryk i udlandet, ligesom man både i udlandet og i Danmark (Festival of Wonder i Silkeborg, hvor Svalegangens Dukketeater bl.a. har deltaget flere gange) har kunnet opleve, hvordan papirteater-forestillinger er indgået i professionelle festivaler som en del af figurteatret og altså som en del af hele dukketeaterfamilien i al dens mangfoldighed.

Diskussionen om model- eller papirteater og som særlig afart af dukketeater kan også aflæses i foreningshistorien: Dansk Modelteater Samfund blev stiftet i 1943 som en samling af mange små foreninger rundt omkring i landet, men siden blev navnet ændret til Dansk Dukketeaterforening, inden man i 2006 ændrede foreningen navn til det nuværende, Dansk Modelteaterforening, der har omkring 150 medlemmer.

Lidt historie

Der kan føres lange diskussioner om model- og papirteater og deres forskellige forcer – og hvorvidt de hører til dukketeatergenren eller noget helt andet. Så lad os lige snuse til en bid af historien om en flere hundrede år gammel tradition for at skabe teaterforestillinger med udklippede papfigurer, der føres frem og tilbage på scenen ved hjælp af trælister og i kulisser på teatre, som fås i mange størrelser og udstyrsgrader.

Mange flotte eksemplarer af disse kunne man bl.a. se på det dukketeatermuseum på Folketeatret, der dog blev nedlagt i forbindelse med den store ombygning for få år siden.

Mens miniteatergenren har været dyrket i Europa og ikke mindst Tyskland i flere hundrede år, så sætter man i Dansk Modelteaterforening året for modelteatrets ankomst til Danmark til 1880 og tilskriver det Alfred Jacobsen, der skabte, trykkede og udgav billedark, som kunne købes hos boghandlere og slog de billigere tyske ark af banen. 

Han udgav bladet 'Soufflören', hvor der med en måneds mellemrum blev bragt ark til forestillinger som 'Kaptajn Grants Børn', 'Jorden Rundt i 80 Dage' ('Suffløren' er i øvrigt nu titlen på modelteaterforeningens medlemsblad). 

Siden fulgte bl.a. FamilieJournalen 1914-1931 populariseringen af dukketeaterformen op ved i udvalgte numre af bladet at lægge teater- og billedark – som nu sammen med andre udbyderes værker er skattede samlerobjekter.

Fascination og opdragelse

At teaterformen stadig fortrinsvis har eksisteret på hobby- og familieplanet, kan man også læse på modelteaterforeningens hjemmeside – der i øvrigt bugner med informationer om historien, tekniske aspekter, udgivelser m.v.  – hvor det bl.a. i et historisk tilbageblik hedder:     
'Det danske modelteater kom rigtig godt fra start. Og hvad der umiddelbart kunne se ud til kun at være en nyttig beskæftigelse for børn og voksne, havde udover denne funktion også et opdragende aspekt. Den gang gik man virkelig i teatret og modelteatret havde fra starten en vigtig forbindelse til det rigtige teater. Her kunne man bl.a. se de gode klassikere fra verdens- og danmarkshistorien som man bagefter kunne spille på sit eget modelteater og lære af, både historie men også gode, klassiske, borgerlige dyder'.

Og fascinationen af miniteatret bliver der også sat ord på:

'Fascinationen af miniaturen er jo velkendt fra mange andre hobbygrene, modeljernbaner, modelbyggeri osv. Måske er det en måde at skabe orden i kaos på, at være enehersker i et miniput-univers eller et frirum til kreativ udfoldelse? Modelteatret byder unægtelig på mange udfordringer, både kunstneriske og tekniske. Derfor har de fleste modelteaterdirektører også hver deres vinkel på hobbyen. Modelteaterfolk der arbejder med store, kreative opsætninger af sværvægterforestillinger, andre der interesserer sig mere for den tekniske side af sagen som belysning og effekter, atter andre der gør specielt meget ud af dramatisering og indspilning, modelteaterfolk med samlermani i blodet, atter andre med en teaterhistorisk tilgang osv.'  

Nu løfter de danske modelteaterfolk altså deres hobby frem i lyset på festivalen i Viby Sj., hvor der spilles forestillinger af både amatører og professionelle. Og for både børn og voksne.

Og der bliver måske også diskuteret model- kontra papirteater. 

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere