Af: Anne Rasmussen

30. maj 2020

Over 500 børn så teater sammen på afstand

Teater Fantast diskede forleden op med teater til børn i Ballerup Kommune i et anderledes format end normalt. Publikumsrækkerne på Baltoppen LIVE var nemlig tomme, for teatret livestreamede i stedet forestillingen 'Lille Frø”' direkte ud til 500 børn i klasselokaler og børnehuse. Kulturkonsulent Anne Rasmussen har sendt denne reportage til Teateravisen.

»Vi står her på scenen i Baltoppen LIVE, lige i nærheden af jer, så hvis I griner rigtig højt, så kan vi høre jer!«

Sådan åbnede skuespillerne Stine Q. Pagh og Ditte Ylva Olsen fra Teater Fantast tirsdagens forestilling, da de trådte frem i en tom sal foran kameraet på Baltoppen LIVE. 

Under corona-nedlukningen har Teater Fantast flere gange livestreamet forestillingen 'Lille Frø' efter Jakob Martin Strids børnebog af samme navn, men denne forestilling var alligevel anderledes.

Forestillingen var indkøbt af Ballerup Kommune og blev livestreamet direkte ud til over 500 børn i kommunens daginstitutioner og skoler. For når nu børn og voksne ikke kan komme i teatret på grund af coronavirus, må teatret finde en corona-sikker måde at nå ud til dem på. 

»Baltoppen LIVE er den normale ramme for en række skoleforestillinger hvert år, arrangeret af den lokale teaterforening, og teatret præsenterer herudover også bevægelsesforestillinger for de helt små. Med den nuværende corona-situation var det derfor oplagt at finde en ny måde at give børnene en kulturoplevelser,« fortæller Ib Jensen, der er teaterchef på Baltoppen LIVE. 

Et helt nyt tiltag

Tirsdagens livestreaming var arrangeret i et samarbejde mellem Ballerup Kommune, Baltoppen LIVE og Ballerup Bibliotekerne, og det er helt nyt og unikt at en kommune tilbyder teater via livestream til daginstitutioner og skoler. 

Forestillingen er indkøbt til en pris i forhold til antallet af publikummer med refusion fra Kulturstyrelsen, og de virtuelle pladser er blevet udbudt via et tilmeldingssystem. 

Det hele er foregået så tæt på virkeligheden som overhovedet muligt. Alle ville hellere have tilbudt børnene en ægte teateroplevelse, så derfor var det også en pointe, at skuespillerne rent faktisk stod i børnenes vante kulturrammer på Baltoppen LIVE, men situationen gav omvendt mulighed for at teste et helt nyt koncept.

Begejstring i klasseværelserne

Nogle af dem, der så med på afstand, var 1. H fra Skovvejen Skole Vest. Deres lærer, Marie Schjoldager, kunne – i modsætning til skuespillerne i den tomme teatersal – i den grad høre børnene grine.  

»Det var en virkelig god forestilling. Børnene var vilde med de mange narrestreger, som den lille frø lavede, og de syntes det var rigtig sjovt, at frøens ballade blev til kunstværker,« fortæller Marie Schjoldager. 

Eleverne fra 1. H har tidligere på året set en anden Teater Fantast-forestilling. Den gang foregik det tæt sammen i teatermørket på Baltoppen LIVE, og derfor var det en lidt alternativ oplevelse at sidde på en stol med 1 meters afstand foran en skærm i klasselokalet og se teater. 

»Det var fantastisk at høre fra børnemunde, at de var glade for forestillingen, men også at de var bevidste om, at det havde været anderledes end at se det rigtig, og at de allerhelst ville have set forestillingen på Baltoppen LIVE,« fortæller Marie Schjoldager.

Svar på tiltale

Pædagogerne og lærerne har til lejligheden modtaget et inspirationsmateriale, udarbejdet af Ballerup Bibliotekerne med udgangspunkt i Jakob Martin Strids børnebog. Sammen med de voksne har børnene derfor kunne forberede sig til forestillingen på forhånd og blandt andet sende spørgsmål ind til Teater Fantast. 

Så da forestillingen er spillet færdigt på Baltoppen LIVE, får børnene svar på tiltale. Blandt andet får August svar på om Lille Frø frøs, da han faldt ned fra bjerget og Lisa får opklaret, hvordan meteoren faldt ned uden at lave hul i gulvet. Alt det inden de to skuespillere vinker til kameraet og de fader væk fra skærmen i de mange klasselokaler og daginstitutioner i Ballerup Kommune. 

På Baltoppen LIVE glæder de sig over igen at kunne åbne op for publikum. 

»Vi glæder os til at se børn og voksne igen på Baltoppen LIVE, men der er ingen tvivl om, at det her set-up med livestream i forhold til de mindste børn har nogle spændende potentialer, som vi da gerne vil udforske lidt nærmere i fremtiden,« siger Ib Jensen.  

Anne Rasmussen er kulturkonsulent i Ballerup Kommune

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere