DEBAT
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022

Om udviklingen af en ny klimamoral

26-09-2019

Dirck Backer har skrevet dette indlæg om klima og internationalt samarbejde:

 

INGEN KAN længere være i tvivl: Klimaforandringer er noget vi står i.

De aftryk vores handlinger hele tiden sætter på atmosfæren, er afgørende for vores fremtid på kloden. De forandringer, vi iværksætter i disse år, er afgørende for, om vi når at bremse udviklingen  og indfri Parisaftalens målsætninger. 

Vi ved det, for debatten om klimaet er det sidste år kommet frem i vores bevidsthed som aldrig før. Vi lever i en kamp med tiden. Vi har ikke længere nogen chance for at glemme det. 

I Danmark har vi nu fået en regering, der har sat ambitiøse mål for omstillingen, og hele det politiske klima i fht. klimaet har forandret sig markant.

En radikal omstilling ligger forude, hvor alle brancher må se sig dybt i øjnene og spørge sig selv hvordan de kan bidrage. 

Det gælder også vores miljø.

 

DET TURNERENDE TEATER baserer sig på et rejsende princip. Man kan sige, at vi hermed sparer vores publikum for at rejse. Men det betyder at vi som teatre rejser meget selv, og vores transport i dieselbiler rundt i landet sætter betydelige spor af CO2. 

Det bliver selvfølgelig værre, jo længere vi rejser og værst hvis vi rejser med fly, som vi gør, når vi turnerer internationalt. 

En forestillings rejse med fly frem og tilbage til et andet kontinent, udleder hurtigt mere CO2 end adskillige måneders turnè i dieselbil rundt i Danmark. Sådan er regnskabet.

 

I DANSK BØRNETEATER har vi de sidste 30 år udviklet en vidunderlig international fortælling. 

Med stolthed - og med god grund - har vi fortalt historien om dansk børneteaters eksportsucces til udlandet.

Vi har været rundt i verden med vores forestillinger og det har skabt glæde og inspiration for vores publikummer og ikke mindst for os selv. Vi har nydt godt af udsynet til verden, glæden ved at rejse med vores kunst - og vi har tjent penge på det. Vi har været priviligerede, fordi der har været efterspørgsel efter vores forestillinger, og fordi vi kommer fra en del af verden, hvor det har være muligt for os at rejse ud. Og vi har udviklet visionen om det globalt rejsende børneteater i en tid, hvor flybilletterne blev billigere og billigere, og hvor klimadebatten ikke for alvor var brudt igennem.

Hvor vi nok kendte til sammenhængen, men hvor bordet ikke rigtig fangede endnu. 

 

DET SIDSTE ÅR er jeg for alvor blevet ramt af det etiske dilemma omkring klimaet. Jeg ved jo at mit eget aftryk – stort eller lille - under alle omstændigheder er en dråbe i havet. Men med de stærke følelser jeg har omkring at skabe en bæredygtig udvikling på vores klode, føler jeg mig på den anden side nødt til at stille spørgsmålet: Hvad gør jeg selv? 

Privat skeler jeg til mit eget kødforbrug og føler mig ikke længere lokket af fjerne turistdestinationer - men hvad med min egen teatervirksomhed? 

 

I MAJ VAR Teater Patrasket i Nordamerika, hvor vi præsenterede forestillingen ”FLYV” på to festivaler i Ottawa i Canada og i Pittsburgh i USA. Vi spillede 16 forestillinger i alt. 

Det var som altid interessant, givende og festligt at optræde med sin forestilling i en ny og international sammenhæng og vi havde en fantastisk tur. 

Men for første gang kom jeg også i tvivl om rimeligheden i at tage turen over Atlanten med scenografi og mennesker: 

På festivalen i Ottawa var der 6 andre europæiske teatre i programmet, som også havde taget turen. 

Det var et flot program for festivalen, men måske også en kende for godt til publikumsgrundlaget. 

På flere forestillinger oplevede vi at der langt fra var fuld belægning.

Spørgsmålet opstod i mig: 

Var det godt nok? 

Var det rimeligt at sætte det aftryk i atmosfæren, for at nå et så forholdsvist begrænset publikum i Nordamerika? Hvor går grænsen for min egen moral for hvad jeg selv synes er rimeligt?

 

SOM MANGEÅRIGT bestyrelsesmedlem og nuværende formand i ASSITEJ er jeg om nogen en varm fortaler for betydningen af international udveksling. Jeg mener, at det er utroligt givende og inspirerende at møde scenekunst og scenekunstnere fra andre lande. 

At mødes internationalt giver indblik i nye måder at tænke på og bidrager også til et særligt perspektiv på ens eget arbejde. 

Det har givet mig nogle af mine bedste oplevelser - som menneske og scenekunstner - at spille og arbejde andre steder i verden.

Jeg ønsker derfor ikke at festen skal stoppe, jeg vil at vi skal fortsætte vores internationale eventyr. 

Men jeg mener, at klimakrisen stiller krav til os og konfronterer os med et etisk dilemma, som vi bliver nødt til at begynde at forholde os til. Uden at sætte alt over styr, er vi nødt til at begynde at tale om hvad vi kan gøre for klimaet: Hvordan kan vi udvikle vores internationale arbejde, så vi inddrager hensynet til bæredygtighed i vores valg?

 

DET ER IKKE NEMT at sige fra til et tilbud om at spille på en enkeltstående festival på en fjern og lokkende destination – men måske nødvendigt for at være i harmoni med sin egen klimamoral. 

Set med de øjne vil en rejse vinde i berettigelse, hvis man kan opnå mere aktivitet, og flere opførelser, når man drager af sted med lange flyrejser til et andet kontinent. 

Som teatre må vi overveje, hvor vores grænser går og hvordan vi kan forhandle turneer igennem, som tilfredsstiller vores egne krav til rimelig klimamoral.

Vi må påvirke vores arrangører til også at tage det ansvar. Det skal ikke længere være givet, at man som arrangør kan vælge frit på alle hylder, når man sammensætter sit festivalprogram – uden at tænke klimaet ind. 

Arrangører må indgå aftaler og samarbejder, som tilgodeser at forestillinger, der rejser langt, kan opføres på flere festivaler og i længere forløb, så forestillingerne sikres en rimelig turne.

 

DANSKE FORESTILLINGER turnerer over hele verden, og der er en tendens til at nogle af de fjerne destinationer fylder godt i turneoversigten, mens udvekslingerne med vores nærmeste nabolande er langt mindre. Der findes mange grunde hertil, men måske skal vi i det internationale arbejde begynde at tænke lidt mere udfra den etik, som angår grønsager: Think global, act local. 

En opprioritering af det regionale samarbejde og udvekslinger med vores nabolande vil også være internationalt - og langt bedre for klimaet.

 

ASSITEJ har satset stort på at være en globalt omsluttende organisation for scenekunst for børn og unge. Sat overfor tidens største udfordring, vil organisationen måske kunne spille en ny og afgørende rolle i politikudviklingen omkring vilkårene for mere bæredygtig international turne-virksomhed for scenekunst for børn og unge.

 

MEN ASSITEJ International må måske også gribe til egen barm:

I de senere år har organisationen arbejdet ud fra en model med afholdelse af store årlige og globale Artistic Gatherings og med Verdenskongres hvert tredje år. Det har vist sig som en meget fin model i forhold til at sikre kontinuitet i organisationen og værdien af at mødes ved de årlige møder har vist sig stor for deltagerne. 

Men årlige globale møder med mange delegerede fra hele verden vejer tungt på klimakontoen.

Hvilke andre ideer opstår, når man begynder at tænke hensynet til klimaet ind?

Kunne man f.eks. tænke sig at det ene Artistic Gathering arrangeres med henblik på det regionale ASSITEJ samarbejde, så man f.eks. opererer med seperate arrangementer i Sydamerika, Afrika, Europa og Asien? 

Eller kunne man forestille sig at placeringen af ASSITEJ arrangementerne lægges på steder, hvor flest muligt deltagere har kortest mulig transport vej?  Evt. suppleret med en fond til at hjælpe de deltagere, som kommer langvejs fra?

 

DEBATTEN OM bæredygtighed i det internationale samarbejde blev rejst på ASSITEJ Artistic Gathering i Kristianssand for nylig. Men den er endnu kun i sin vorden. 

Såvel i ASSITEJ som i den danske børneteaterverden som branche er det vigtige nu, at vi fortsætter snakken. At vi som teatre og senekunstnere diskuterer hvor vores klima-etiske grænser går og sammen udvikler ideer og krav til hvordan vi fortsat kan realisere et rigt og sprudlende internationalt samarbejde - på en måde der svarer til situationens alvor.

Ikke som den tager sig ud i en fjern fremtid – men som den ser ud lige nu.

 

Dirck Backer er kunstnerisk leder af Teater Patrasket og formand for ASSITEJ Danmark

FLERE DEBATINDLÆG
11-06-2023
26-05-2023
08-02-2023
23-11-2022
18-09-2022
15-08-2022
11-08-2022
07-06-2022
24-05-2022
21-03-2022
17-03-2022
10-03-2022
02-03-2022
21-01-2022
19-01-2022
13-01-2022
12-01-2022
10-01-2022
09-01-2022
01-12-2021
07-08-2021
10-06-2021
02-06-2021
02-06-2021
31-05-2021
10-05-2021
25-04-2021
11-03-2021
10-03-2021
08-03-2021
18-02-2021
16-02-2021
07-12-2020
19-09-2020
03-09-2020
22-06-2020
26-05-2020
01-04-2020
27-03-2020
26-03-2020
28-02-2020
23-02-2020
19-02-2020
18-02-2020
29-01-2020
28-01-2020
25-11-2019
22-11-2019
20-11-2019
19-11-2019
17-11-2019
24-10-2019
10-10-2019
07-10-2019
06-10-2019
05-10-2019
04-10-2019
28-09-2019
10-09-2019
07-09-2019
21-06-2019
10-04-2019
20-03-2019
26-02-2019
22-02-2019
09-12-2018
04-12-2018
02-12-2018
19-11-2018
18-11-2018
16-11-2018
14-11-2018
08-11-2018
28-10-2018
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018
19-07-2018
18-06-2018
01-06-2018
31-05-2018
30-05-2018
08-04-2018
07-04-2018
06-04-2018
05-04-2018
21-03-2018
18-03-2018
11-01-2018
17-11-2017
29-10-2017
19-10-2017
14-10-2017
12-10-2017
12-06-2017
31-05-2017
13-05-2017
22-04-2017
05-02-2017
04-02-2017
24-01-2017
22-01-2017
19-01-2017
09-12-2016
27-10-2016
24-10-2016
15-10-2016
12-10-2016
22-09-2016
01-09-2016
30-08-2016
22-08-2016
18-08-2016
11-08-2016
08-06-2016
23-05-2016
06-05-2016
12-04-2016
22-03-2016
02-02-2016
27-10-2015
17-10-2015
08-09-2015
27-08-2015
26-05-2015
12-05-2015
07-05-2015
05-05-2015
04-05-2015
01-05-2015
30-04-2015
29-04-2015
28-04-2015
27-04-2015
21-04-2015
20-04-2015
16-04-2015
11-03-2015
03-03-2015
21-02-2015
03-11-2014
20-10-2014
29-09-2014
28-09-2014
24-09-2014
23-09-2014
21-09-2014
18-09-2014
13-04-2014
12-04-2014
10-04-2014
03-04-2014
02-04-2014
01-04-2014
30-03-2014
29-03-2014
21-03-2014
25-02-2014
24-02-2014
23-02-2014
22-02-2014
12-02-2014
11-02-2014
07-02-2014
23-01-2014
13-12-2013
08-12-2013
02-12-2013
02-11-2013
24-10-2013
03-10-2013
29-09-2013
12-05-2013
06-05-2013
27-04-2013
26-04-2013
23-04-2013
22-04-2013
18-03-2013
22-02-2013
20-02-2013
06-02-2013
08-01-2013
29-12-2012
28-12-2012
18-11-2012
31-10-2012
14-10-2012
12-10-2012
10-10-2012
26-09-2012
23-09-2012
18-09-2012
20-06-2012
15-06-2012
14-06-2012
13-06-2012
12-06-2012
08-06-2012
07-06-2012
30-05-2012
27-05-2012
23-05-2012
18-05-2012
30-04-2012
25-04-2012
21-03-2012
15-03-2012
14-02-2012
10-02-2012
07-02-2012
04-02-2012
20-10-2011
12-10-2011
05-10-2011
01-10-2011
28-09-2011
23-09-2011
31-08-2011
29-08-2011
11-08-2011
06-06-2011
29-05-2011
18-05-2011
29-04-2011
19-04-2011
15-04-2011
12-04-2011
08-04-2011
03-04-2011
24-03-2011
16-03-2011
13-01-2011
17-12-2010
06-12-2010
13-10-2010
04-10-2010
13-09-2010
27-07-2010
17-04-2010
15-04-2010
01-03-2010
24-11-2009
15-11-2009
20-09-2009
03-09-2009
20-08-2009
18-08-2009
03-06-2009
15-05-2009
09-03-2009
10-02-2009
16-12-2008
28-11-2008
25-11-2008
24-11-2008
18-11-2008
11-11-2008
11-11-2008
10-10-2008
01-10-2008
25-09-2008
25-09-2008
Flere anmeldelser