Af: Carsten Jensen

25. januar 2009

Nye tider i Horsens

Horsens Børneteaterfestival ændrer koncept til en ren invitationsfestival for 30 udvalgte teatre, der får betaling for en forestilling, men mulighed for at spille flere. Samtidig intensiveres indsatsen for at servicere formidlerne. Bodil Alling fra dramaturgiatet tror på en stærkere festival, mens man hos flere BTS-teatre indtager en afventende holdning overfor den nye model.

Børneteaterfestivalen i Horsens finder i år som vanlig sted i tredje weekend i september, men ellers bliver ikke meget ved det gamle.

Arrangørerne fra Horsens Kommune har valgt en modernisering af den 24 år gamle festival i retning af en ren invitationsfestival for cirka 30 udvalgte teatre og deres forestillinger. Og med direkte fokus på landets formidlere af professionelt børneteater.

Modellen bliver, at Horsens Børneteaterfestival køber én forestilling af teatret, som samtidig får mulighed for at spille en eller to ‘opkøberforestillinger’. Alle interesserede opkøbere får mulighed for at bestille billetter til alle festivalens forestillinger allerede fra april, mens Horsens’ borger og andre interesserede må vente til august.

Det nynævnte dramaturgiat, der var i aktion første gang ved sidste års festival, skal anlægge festivalens kunstneriske linje og går i starten af året i gang med at invitere teatre til at deltage i festivalen til september.

Dramaturgiatet, der p.t. består af skuespiller Folmer Kristensen samt Bodil Alling og Henrik Gadegaard (henholdsvis leder/skuespiller og ny administrator i Gruppe 38), skal efter planen suppleres med et medlem fra det østlige Danmark.

Arrangørerne kalder den nye struktur for en ‘opkøbernes festival’, idet planen med de færre og udvalgte forestillinger er at tiltrække flere formidlere end hidtil.

Det skal – udover scenekunsten – også ske ved videreførelse af Debatforum samt sidste års Fredagsmøde og formidlercafe m.v. Samt via ‘direkte kontakt til alle aktører i det kulturelle landskab og ved at arbejde endnu tættere sammen med de deltagende teatre om servicering af opkøbere både før og under festivalen’, som det hedder i en pressemeddelelse fra Horsens Børneteaterfestival.

»Har et teater et tæt samarbejde med en gruppe af lokale teateropkøbere, vil vi meget gerne sørge for at der bliver lavet en samlet billetbestilling til gruppen, så de får billetter til netop de forestillinger, som de ønsker,« siger Steen Larsen-Ledet, der er en del af festivalsekretariatet og kontaktperson for de teatre, der deltager på festivalen.

Planer om alternativ festival

I BørneTeaterSammenslutningen (BTS) kan man altså konstatere, at organisationen fortsat er ude af enhver involvering i den tidligere BTS-orienterede festival, så hos organisationen giver det nye udspil fra Horsens Kommune ingen anledning til diskussion. Man vil som sidste år notere sig, at eventuel deltagelse fra medlemsteatre i festivalen er et anliggende mellem det enkelte teater og Horsens.

En mindre rundspørge hos udvalgte teatre, der har været kritiske overfor udviklingen af Horsens-festivalen, viser en afventende holdning overfor det nye udspil. Nogle teatre ønsker slet ikke at forholde sig til modellen, andre tager det helt afslappet.

Hos Batida har man fx snakket udspillet igennem, og her lyder det fra Søren Ovesen, at festivalen ikke har den store interesse længere.

»Vi vil – hvis vi bliver forespurgt, og hvis det altså passer ind i vores øvrige planlægning – lade os købe til at spille en forestilling, men ikke spille gratis efterfølgende,« siger Søren Ovesen og gør det klart, at man i stedet vil arbejde målrettet på at skabe en ny ‘Horsens-BTS-festival’ et andet sted i Jylland.

»Den eksisterende – der ganske vist nok kan leve endnu et par år på det renomme, vi sammen har skabt – kan eller vil ikke løfte opgaven – hverken som en pendant til den store festival eller som en super elitær og faglig interessant begivenhed,« lyder det fra Søren Ovesen.

Ideen om en ny festival i efteråret i en jysk by har tidligere været oppe – og ifølge børneteateravisen.dk’s kilder i miljøet er der også initiativtagere i konkrete kommuner, der tygger på ideen.

Afventende holdning

Lidt mere fremkommelige toner kommer der fra Corona La Balance, der i sin tid var hurtigt ude med kravet om fremover at blive honoreret for at deltage i en festival, der ikke længere var for alle BTS-teatre…

»Det er godt at se, at Horsens-festivalen kigger på de forslag, der er kommet og spiller ud med et alternativt bud på en festival,« lyder det fra kunstnerisk leder, Jørgen Carlslund.

»Vi kommer gerne og spiller de forestillinger, som Horsens-festivalen måtte ønske at købe af os. Derudover vil vi spille samme eller andre forestillinger under den forudsætning, at det er vores egen afgørelse hvilke/n af vores forestillinger, vi spiller gratis, for det er en principiel holdning hos os, at vi –når der er tale om at vi for egen regning skal promovere os over for arrangører – selv vil afgøre, hvilke forestillinger vi ønsker promoveret,« lyder det fra Carlslund, hvis teater derfor vil afvente klar besked om, hvorvidt dramaturgiatet vælger forestillinger eller vælger teatre, som så selv udpeger forestilling(er), som de vil have med.

Stærk afsmitning

Børneteateravisen.dk har bedt Bodil Alling fra dramaturgiatet om en kommentar til den nye festivalstruktur.

»Jeg synes, det er svært at sige, om den nye festivalform er den optimale. Men jeg synes, det er et spændende udgangspunkt. Og for dramaturgiatet er det unægteligt et sjovere stykke arbejde end det, der var vores opgave sidste år. Da søgte teatrene om deltagelse, og så var det vores opgave at forholde os til alt. Nu skal vi sammensætte et godt og stærkt program, som kan vise, hvor fremragende dansk børneteater kan være, og det er en dejlig opgave,« lyder det fra Bodil Alling, der erkender, at den nye model giver dramaturgiatet mere at se til.

»Vi har naturligvis lange og meget interessante diskussioner om hver enkelt forestilling – om kvalitet og bredde og nødvendighed og mange andre ting – og det er dét, der gør opgaven spændende. Vi har et godt samarbejde – både i dramaturgiatet og med Horsens Kommune. Og vi håber, det lykkes at lave et så lokkende program, at det kan hente mange gæster ind fra hele landet, og at festivalen kan vise, at det er enestående at finde forestillinger, der i første omgang henvender sig til børnepublikummet, men som samtidigt spænder så vidt, at den voksne bliver ligeså bevæget og får lyst til at deltage – med eller uden børn. Jeg ved, der allerede er voksne, der laver en udflugt sammen hvert år til Horsens, selvom deres børn for længst er blevet voksne, og ikke nødvendigvis er med,« siger Gruppe 38’s kunstneriske leder, der tror på, at en stærk festival vil have en positiv afsmitning på hele børneteaterbranchen.

Hun erkender, at dramaturgiatet ikke vil nå at se alle de forestillinger, der udvælges til festivalen.

»Da vi selvfølgelig rigtig gerne vil præsentere en masse nye forestillinger, kan det ikke lade sig gøre at nå at se alle forestillinger, før programmet skal ligge færdigt. Nogle af dem har måske ikke har haft premiere endnu, så vi vil i nogle tilfælde vælge på baggrund af erfaring. Men vi stræber naturligvis efter at se det meste. Og derudover benytte os af ‘ambassadører’ rundt i landet, som ser noget af dét, vi ikke når. Også for at have øje med det nye, der dukker op, men som ikke bliver spillet så meget, fordi det ikke er blevet ‘opdaget’ endnu.«

Se også artiklerne ‘Festival i vadestedet’ (27-09-1008) og ‘På konfrontationskurs’ (15-09-2008) her på portalen.

Seneste artikler

Seneste artikler

Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Et bladrevenligt overblik

Et bladrevenligt overblik

Så er papirudgaven af ’Den Røde Brochure’ for sæson 2024-25 – hvis mere officielle navn er ’Teater for børn og unge’ og som indeholder 296 forestillinger fra 103 teatre - klar til at blive udsendt gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.fl. Kataloget ligger allerede på nettet som bladremodul og i en brugervenlig online-søgeversion.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere