
Noget om unges forhold til scenekunst

Som opfølgning til den noget polariserende debat om dansk ungdomsteater, som teaterchef Jon Stephensen, Aveny-T, fik sat gang i med et interview i Politiken - og hvor Teateravisen valgte at konfrontere Jon Stephensen med hans synspunkter (se artikel) - bringer Nanna Bøndergaard Butters med sit indlæg, 'Hvor skal samtalen om dansk ungdomsteater føre os hen?' diskussionen om ungdomsteatret videre. Med udgangspunkt i, at 'i teaterbranchen bør vi altid være nysgerrige på vores egen praksis og på publikum. Kan der være noget rigtigt i Jons påstande?'
Hun har været projektleder/koordinator for et flere måneder langt projekt, FUT (Festival For Ungdomsteater) på ZeBU, der både har været visning af ungdomsteater og en undersøgelse af teatrets relevans for de unge (se note) og nu er afsluttet.
Festivalen har bl.a. indeholdt syv ungdomsforestillinger, hvor 800 billetter er udleveret og hvor 300 unge har set flere forestillinger. Dertil kommer workshops og snakke.
Blandt centrale pointer fra undersøgelsen er, at de unge, der ser teater som en del af deres skoleundervisning, i høj grad vurderer deres forestillingsoplevelse i forhold til læring; de vil gerne se forestillinger med temaer, de kan genkende sig selv i, og de vil gerne inddrages i forestillingerne og være i dialog med de voksne scenekunstnere.
Det kan man læse mere om i Nanna Bøndergaard Butters' aktuelle indlæg om ungdomsteater og i den undersøgelse fra festivalprojektet, der forventes at udkomme som en rapport i løbet af foråret og bliver tilgængelig offentligt.
I FUT indgik også debatter med 200 unge og et brancheseminar i januar og februar, som måtte aflyses pga. corona-situationen. Der arbejdes i stedet på at producere en lille film, hvor unge udtaler sig om ungdomsteatret.
(Billedet: Unge i snak i forbindelse med ZeBU's FUT-projekt, der både var en visning af ungdomsteater og en undersøgelse af ungdom og teatret som medie. Foto: A Drenna Production)
(caj)
FLERE NOTER | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Fugleunivers skal introducere børn til Det Kgl. Teater

Hæder til Ole Sørensen og Peter Seligmann

De Kulturelle Unge

Dukketeater på plejehjem

Jakob Pelch er stoppet som sek-chef i Danske Scenografer

Netværksmøde for komponister og lyddesignere i teaterbranchen

En trilogi om frygt, vrede og kærlighed

På med vandrestøvlerne!

Tina Tarpgaard ny kunstnerisk leder af Sydhavn Teater

Unge dyster i kunsten at anmelde teater

Musikalsk hyldest til livets kraft

Tag en engelsk ph.d i børne- og ungdomsteater

Nye teatre: Bliv klar til Aprilfestival 2023

Fokus på egnsteatrene

Lyt til fortælling om dansk børneteater

Det tegner stort!

Limfjordsteatret tovholder for toårigt kunstprojekt

Lars Sennels stopper som direktør for Vendsyssel Teater

Mozart på skemaet for 5. klasser over hele landet

Jakob Engel-Schmidt er ny kulturminister

Tag med ud i verden med ASSITEJ!

Tre priser og mange gode ord

Fra teaterkostumer til børneudklædning

Christian Lollike stopper som direktør for SORT/HVID

Børneteatrenes billetsalg i bund

Deadline tæt på for Den Røde Brochure 2023-24

Ole Haslunds Kunstnerfond uddeler legater for 1,7 mio. kr.

De Regionale Kunstfonde støtter 43 projekter

Legatregn fra Skuespillerforeningen af 1879

Team Teatret rammes af kommunale besparelser

Bæredygtigt internationalt kultursamarbejde

Kandidater fundet til Teaterpokalen 2022

Open Call til Artist in Residence på Odsherred Teater

Massiv modstand mod Aarhus Kommunes spareplan for scenekunstområdet

Hæder til Teater Patrasket

DT-seminar 18.-20. november i Esbjerg

Turen går til BaggårdTeatret

Jubilæumsfest hos Fair Play

Børns møde med kunsten rammes

Søgende kunstnere og erfarne fagfolk sættes sammen
