DEBAT
25-09-2018
18-09-2018
10-09-2018
07-09-2018
20-07-2018

Teater NoCanDo: Audiens

Christian Adelhorst Rossil som kammertjener og Brian Hjulmann som Christian 4. under den røde kappe i 'Audiens', der spiller i Rosenborg Slots imponerende rammer. Foto: Karoline Lieberkind

En kappe uden konge

19-04-2015
'Audiens' er visuel flot, men svigter dramaet i sin egen historie.
FAKTA
Teater NoCanDo: Audiens -

Dramatiker: Andreas Dawe. Iscenesættelse: Kristofer Krarup. Scenografi: Sofie Salfelt. Medvirkende: Brian Hjulmann og Christian Adelhorst Rossil. Aldersgruppe: Fra 10 år. Set april 2015 på Rosenborg Slot, hvor den spiller til 2. maj 2015. Spilletider og billetter på www.teaterbilletter.dk. www.nocando.dk

Som historieformidling betragtet er det et visuelt flot koncept, som NoCanDo præsenterer med 'Audiens'. I løbet af en times tid i selskab med en stærkt udfarende Kong Christian Firtal i Vinterstuen på Rosenborg Slot, når man at oparbejde en ubændig lyst til at se resten af slottets herligheder. Også hvis man set dem før.

Det har de fleste i målgruppen af børn og unge sikkert ikke, og da fortidens pomp og pragt og bloddryppende omgangsformer er stærkt populære i disse tider, kan 'Audiens' måske være en glimrende indgang til et broget stykke danmarkshistorie. Især hvis der var droppet et par årstal undervejs. Til gengæld er forestillingen ikke meget mere end det.    

Den lille mundsmag på en i berømmelse stor konge vækker nysgerrighed efter at forstå lidt af, hvem Christian 4. var som konge og som menneske. Men der har forestillingen ikke meget at byde på.

Indholdet bygger angiveligt på et udsnit af 3.000 efterladte breve fra kongens hånd, og replikkerne er rappe og underholdende. Som nogle få nedslag i et usædvanligt langt kongeliv hænger teksten også pænt sammen. Men det menneskelige drama udebliver.

En liderlig tåbe

Det behøver ikke at være af shakespearske dimensioner. Men breve er noget meget personligt, og man mærker ikke et sekund en sammensat og nærværende personlighed bag Brian Hjulmanns kong Christian i den ustyrligt flotte røde velourkappe.

Der er masser af arme og ben og hujen rundt og dans i fornemste renæssancestil - måske, fordi det er instruktørens egen baggrund. Men personinstruktionen svigter.

Der er ingen dybde eller nuancer i karaktererne - hverken hos kongen eller hos hans brave kammertjener, som Christian Adelhorst Rossil ellers har fin skik på. Derfor bliver komikken, der hellere overdriver end det modsatte, efterhånden til tomgang. Eller endnu værre i forhold til unge tilskuere – kedsommelig, når de eneste reaktioner, man oplever, er surmulen eller kolerisk råben.

Man spejder forgæves efter spor af format hos forestillingens Christian 4., men møder blot en liderlig, drikfældig tåbe. Han omtales som en person med ærgerrighed og ambitioner, og i modsætning til han menneskelige smålighed må en konge af hans kaliber have haft en vis evne til at fascinere.

Det er et oplagt drama, som de historiske omgivelser kunne have forstærket, men som forestillingen desværre lader ligge.  

Scenografien indskrænker sig til taburetter til publikum (tak for det!) og et stort hesteskoformet bord, der falder flot ind i rummets stil.

Det er klogt gjort, for Vinterstuens træflader med originale mørke malerier, der beklæder vægge og loft overgår alligevel alt. Måske med undtagelse af den kendte marmorbuste af Christian 4. som Cæsar og et fantastisk meterhøjt urværk i guld.

Af: Randi K. Pedersen
Emne:
Luk
Kommentar til anmeldelse - Audiens
Din e-mail:
Dit navn:
Din kommentar:
FLERE ANMELDELSER
123456789101112131415161718192021

12-10-2018

11-10-2018

09-10-2018

07-10-2018

05-10-2018

01-10-2018

28-09-2018

26-09-2018

24-09-2018

21-09-2018

19-09-2018

18-09-2018

16-09-2018

14-09-2018

12-09-2018

10-09-2018

04-09-2018

24-08-2018

17-08-2018

13-08-2018

02-08-2018

16-07-2018

08-07-2018

06-07-2018

02-07-2018

30-06-2018

28-06-2018

26-06-2018

23-06-2018

21-06-2018

19-06-2018

16-06-2018

14-06-2018

12-06-2018

09-06-2018

07-06-2018

05-06-2018

03-06-2018

01-06-2018

30-05-2018

Flere anmeldelser